På denne fregatten bor og jobber Maria (20) og Andreas (19)

Kristiansanderne er to av 150 mennesker som må til for å holde fregatten KNM «Otto Sverdrup» i drift. På KRSby blogger de om hverdagen sin!

 Maria Sangesland (20) og Andreas Kristensen (19) er stasjonert på  KNM «Otto Sverdrup» (innfelt).
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Maria Sangesland: Min oppgave på båten er å lage mat og servere til all personell på båten. Jeg tar også del i å være «bartender» når vi kommer til de forskjellige uthavner og har force reception. Da serverer jeg alkohol til gjestene. Av og til har vi VIP-lunsj når vi kommer til kai, da serverer vi en treretter med god drikke. Jeg er også en del av saniteten om bord, så når vi har øvelser om bord så er jeg en av ti stykker som er med og behandler skadede personer hvis noe skjer.

Jeg var litt usikker på om jeg ville inn i forsvaret i det hele tatt, men jeg har hatt de beste seks månedene i mitt liv. Jeg anbefaler forsvaret. Rekruttperioden er den beste og verste.

Livet om bord er givende. Du møter masse nye folk fra hele Norge og fra andre steder i verden, siden vi har en stab om bord. Det å møte alle disse nye folkene om bord er fantastisk, du skaper nye vennskap som du kan ta med deg videre.

Man lærer kjempemye om seg selv. Å takle at man er «innelukket» på en båt over lengre tid tror jeg ikke hvem som helst hadde klart, men når man er omringet av så mange bra folk så går det fint.

Det er ikke så veldig mange på min alder som får denne muligheten, så det er veldig givende å få oppleve alt dette. Det er en opplevelse for livet, og jeg er kjempeglad for at jeg kom på denne båten og fikk være med på dette oppdraget. Jeg tror jeg har fått den beste førstegangstjenesten av alle.

Vi besøker ikke bare land i Europa, men har også hatt et opphold i Algerie i Afrika. Det var en veldig morsom og innholdsrik uthavn. Jeg har også vært så heldig å få lov til å besøke et av de andre fartøyene i styrken.

Jeg besøkte en båt fra Canada. Det var gøy å se hvordan båten deres så ut og hvor stor forskjellene var sammenlignet med vår båt. Å være på tokt hjemmefra i et halvår kan være tøft noen ganger, og man kjenner av og til på savnet og at man gjerne skulle hatt en klem av mamma.

Én gøy ting oppi alt, er at alle om bord blir helt fra seg hvis det går tomt for ketsjup. Det er altså en ting alle må ha til hvert eneste måltid.

Alle om bord blir helt fra seg hvis det går tomt for ketsjup

Andreas Kristensen: Hverdagen min består av å være brovakt, hvor jeg står utkikk og bemanner roret. Som artillerist er jeg også aktivt ute og skyter med 12,7 mm mitraljøse, og bemanner, vedlikeholder og steller med våpen om bord. I tillegg har man også som menig mange andre småoppgaver med vedlikehold og reingjøring av skipet, som å vaske lugar og å holde kontroll på tildelte rom.

Etter noen uker om bord og ute på seilas innså jeg at jeg hadde funnet et sted jeg kunne tenke meg å jobbe livet ut. Mye av grunnen til dette er at det å være om bord ikke føles som en jobb, men en spennende livsstil. Jeg skal derfor ikke se bort ifra at jeg kommer til å søke meg inn på sjøkrigsskolen ved neste opptak.

Hvorfor valgte du sjøforsvaret og svarte det til forventningene? Jeg må jo innrømme at før jeg hadde vært på sesjon ønsket jeg egentlig å bli med i hæren eller luft, men da jeg var på sesjon, var sjøforsvaret det eneste stedet de tok inn folk.

Dette er jeg i etterkant takknemlig for. Nå kunne jeg aldri kunne tenkt meg å ha førstegangstjenesten noe annet sted. Like etter sesjonen, begynte jeg å søke på internett etter stillinger og muligheter innenfor sjøforsvaret.

Det viste seg at de hadde svært mye spennende å by på, men om det var en ting som virkelig fanget oppmerksomheten min, så var det fregattvåpenet. Helt fra det øyeblikket og gjennom hele rekruttskolen jobbet jeg så hardt jeg kunne for at jeg skulle være en av de heldige som kom om bord på fregatt, og det gjorde jeg!

Som en av de heldige som tilbringer førstegangstjenesten som del av NATOs stående maritime gruppe, har jeg vært ute og seilt Europa rundt, og fått besøkt mange fantastiske havnebyer. Jeg har til og med vært med til Afrika, og det å kunne seile rundt slik vi gjør byr på en herlig følelse av å være del av noe større.

Det at vi i tillegg er flaggfartøyet i NATO gjør at vi til enhver tid tilstreber å vise oss fra vår beste side, og det er utrolig gøy å se hva et fartøy med 150 personer om bord kan få til. Det er utrolig spennende å også være en del av alt det diplomatiske som skjer rundt oss når vi seiler gjennom Europa, og viser NATOs tilstedeværelse.

Noe av det gøyeste som har skjedd om bord må være øvelsene vi har hatt, hvor vi simulerer reelle krigssituasjoner, og står ute og skyter mot småbåter, helikopter og jagerfly som passerer på bare noen få hundre meters avstand!

Den største utfordringen om bord må derimot være å være så lenge og så langt borte fra venner og familie hjemme.

Om oppdraget

KNM «Otto Sverdrup» er flaggskipet (kommandoskipet) i SNMG1, Standing Nato Maritime Group 1. Norge leder styrken i 2017.

Styrken har deltatt på øvelse med amerikanske hangarskipsgrupper utenfor Orknøyene, patruljert Nordsjøen og Østersjøen, møtt kinesiske fartøygrupper og monitorert russiske Ubåter og overflate fartøy.

Oppgaven med å følge med på fartøy som ikke kommer fra NATO-land er en rutineoppgave for NATOs stående marinestyrker.

Publisert: