Starbucks: - Vi skal ikke utkonkurrere noen

I stedet skal vi være med å trekke enda flere til sentrum, sier kaffesjefen. Onsdag åpner kaffegiganten dørene.

I UTLANDET: I forkant av åpningen har butikksjef Pernille Hartmann Nilsen vært på et fem ukers langt opplæringsopphold hos Starbucks London.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

\- Jeg har alltid hatt et godt forhold til Starbucks. Både fra ferier og fra når jeg har bodd i utlandet. For når du går inn i en Starbucks vet du hva du får, og du vet at kaffen er god. Det føles som hjemme uansett hvor du er.

- Hvor mye press føler du nå?

\- Mye, men jeg synes det går greit.

**LES OGSÅ:

Les også

Disse 7 åpner snart i Stavanger

Høyt tempo før åpning

30 år gamle Pernille Hartmann Nilsen har gått fra jobben som butikksjef i Ostehuset Øst, til å bli butikksjef for den amerikanske kaffegiganten Starbucks' ferske storsatsning i Stavanger .

På verdensbasis blir Starbucks Domkirkeplassen en av mange, mange tusen, men i Stavanger sentrum blir Pernille første Starbucks-sjef ut. Med seg har hun 18 ansatte, sitteplass til 70 og en hel skog av forskjellige kaffevarianter. Med og uten krem.

Les også

**Onsdag er den den store åpningsdagen**

, og spenningsnivået er tålig høyt i lokalene timene i forkant. Bak disken prøvekjører baristaene kaffetraktere og tester kasseapparater, navneskrivingstusjenene får kjørt seg, mens tilfeldig forbipasserende hentes inn fra gata for å være kaffetestkaniner.

Utenfor er ikke inngangspartiet helt ferdigspikret enda, men stillaset som i lange tider har dekket for vinduene er tatt ned og både sittegrupper og benker er på plass. Det nærmer seg.

\- Vi vil at folk skal bli sittende en stund. At kafeen skal være en mellomting mellom jobb og hjem, med det du trenger. Strøm, wifi og kaffe, sier Hartmann Nilsen.

Over 3000 til åpningen

Da nyheten om at den amerikanske kaffekjeden skulle åpne var reaksjonene veldig mange. På Facebook har langt over 3000 meldt sin ankomst til den offisielle åpningen klokken 12.00. Om alle dukker opp er heller usikkert, men det er ingen overdrivelse å si at interessen for Starbucks er stor.

\- Vi har merket oss at det er mye blest, ja, sier Andreas Antonsen.

Han er marked- og kommunikasjonssjef for Starbucks i både Norge og Sverige, og er med i forberedelsene før åpning.

Vi er ikke et lavbudsjettalternativ, men prisnivået her blir det samme som hos andre Starbucks-kaféer i Norge.

\- Det er selvfølgelig bare hyggelig med tillbakemeldinger. Vi tar med oss all feedback vi kan få. Savner noen strømuttak for eksempel, skal vi sørge for at det blir ordnet.

**LES OGSÅ:

Les også

Snart kommer Kaffebrenneriet til Stavanger

19 ANSATTE: Blant dem er 22 år gamle Tone Ingebretesen.

- Ikke et lavbudsjettalternativ

Likevel er ikke alle kommentarene er like hyggelige. Mens noen bekymrer seg for amerikanisering av samfunnet og sammenligner Starbucks med både Burger King og McDonald's, er andre redde for at mektige Starbucks skal utkonkurrere mindre, lokale kafeer. Også prisnivå og kaloriinnhold blir sett på med skepsis.

\- Vi vil være med å utvikle Stavanger, ikke motsatt, sier kommunikasjon- og markedssjef Antonsen.

\- Vi skal ikke utkonkurrere noen. I stedet skal vi være med å trekke enda flere folk til sentrum.

SVARER: Mange mener Starbucks er dyrt. - Vi er nok ikke et budsjettalternativ, sier kommunikasjon- og markedssjef Andreas Antonsen.

\- Caramel frappuccino med krem. Chocolate Cream Chip. Det er ikke akkurat folkehelsefremmende. Hva med kaloribombene?

\- For oss handler det om valgmuligheter. Det er ikke så mye kalorier i en vanlig kaffe, akkurat. Men ønsker du å ha litt mesk i kaffen, skal du få det. Enten det er krem, eller noe annet.

- Og prisene?

\- Mange opplever nok oss kanskje som dyre, men det synes vi selvfølgelig ikke selv. Vi er ikke et lavbudsjettalternativ, men prisnivået her blir det samme som hos andre Starbucks-kaféer i Norge.

**LES OGSÅ:

Les også

Lurer du på om Dunkin' Donuts kommer hit?

TRENING: Kiko El Dardiry (28) og de andre ansatte har terpet på kaffeskills. Blant annet ble kaffen testet på tilfeldig forbipasserende.

Liten forskjell i pris

Men hvor dyre er egentlig Starbucks? Vi tok en uhøytidelig prissjekk. En cappucino, og en kaffe latte.

Pris hos Starbucks? 39 kroner for cappucinoen, 43 for latten. Litt lengre bort i sentrum, hos Coffeberry er tilsvarende priser 36 og 39 kroner. Hos Steam 36 og 40 , og hos Wayne's 36 og 42.

Starbucks er riktignok dyrest, men prisforskjellene er ikke akkurat enorme.

\- Og det er nok der vi skal være, sier Antonsen.

DAGEN FØR: Tirsdag var fortsatt ikke alt helt på plass, men det nærmet seg. Skiltet var i hvert fall der, det samme var Pernille Hartmann Nilsen.

**LES OGSÅ:

Publisert: