Stavanger-låtskriver med K-pop-suksess
Han har vært frontfigur i det smått legendariske The Getaway People og bidratt til suksessen til Robbie Williams. Nå er det K-pop som gjelder for Per Kristian Ottestad.
Ottestad gjorde seg kjent for befolkningen med gruppene 2 Brave og The Getaway People. Sistnevnte ble et «close, but no cigar»-band som oppnådde suksess i inn- og utland før de hang fra seg set-listene og den helt store driven etter et års tid på turné i USA på nitti-tallet.
Ottestad har holdt seg i musikken siden, og har gjort god butikk på låtskriveri. Nylig har det blitt mindre av sanger i «Come undone»-segmentet, men desto mer K-pop.
Det blir det mer av fremover, ifølge hovedpersonen.
Sør-Koreansk milkshake
Den Sør-Koreanske gruppen Red Velvet består av fem unge kvinner som lot seg inspirere av vestlige band som Destiny’s Child og En Vouge, og opererer med stor suksess innen K-pop-sjangeren.
Låten «Milkshake» ble utgitt 19. juni i år, og har allerede streamet over 600.000 ganger på Spotify. Sangen er signert blant andre Ottestad.
– De siste par årene har jeg jobbet mer med K-pop, og det begynte med Trondheim Songexpo hvor jeg startet å jobbe med publishing-selskapet Ekko som er et norsk/svensk/koreansk byrå. De har hatt masse suksess med sine låtskrivere og produsenter i mange år, og det har ført til at jeg har tatt mange skriveturer til låtskrivercamps i Europa det siste året. Milkshake ble skrevet på én av disse, forklarer Ottestad.
Å være låtskriver kan tidvis være en ensom affære, men Ottestad har god backing fra Stavanger kommune som sponser flere turer til låtskrivercamps ute i verden.
– Campene er viktige for låtskrivere som kanskje ikke bor i verdens navle. Da rullerer man med ulike team om komponerer musikk hver dag.
Sjekk ut sangen her:
Tilbake til skolebenken
Ottestad har tidligere skrevet musikk for blant andre Robbie Williams, Take That og lokale varianter som Jorunn Hodne, Kjartan Salvesen og Thomas Dybdahl. At han mestrer pop-faget er det ingen tvil om. K-pop, derimot, var et nytt territorium, skal vi tro Ottestad.
– K-pop har helt andre regler enn vanlig pop-musikk. Hva artistene vil ha og ikke ha i låtene er noe annet. Det første jeg måtte gjøre var å gå tilbake til skolebenken. Høre gjennom masse K-pop og omskolere meg. Sjangeren er veldig sukkersøt. Rappete med harde gutter som danser eller så er det «Se hvor cutesie vi er!»-jenter, utdyper Ottestad.
Konsept blir et veldig sterkt fokus innen K-pop.
– Det er så pop som det kan bli – og enda litt mer. Stort sett beholder artistene det kule engelske ordet i refrenget og skriver om resten til koreansk. Konseptet må være veldig sterkt, og alle må få et inntrykk av hva låten handler om. Det har ingenting å si om du snakker om verdensproblemer eller Milkshake. Du må si det på en kul måte så folk bryr seg, forklarer låtskriveren.
På flyttefot igjen
Etter 20 år med amerikansk postnummer flyttet Ottestad hjem til Stavanger i år. Nå blir det retur til statene.
– Det kan være vanskelig å tjene penger som låtskriver, og det er ingen andre som driver med det jeg holder på med her. Jeg trenger K-pop track-guides, og må være der det skjer.
Norge blir et lite land i låtskriver-sammenheng. Flere europeiske byer ble vurdert, men valget falt på å dra tilbake til familiens hus i Nashville.
– Blir det mer K-pop framover?
– Absolutt. Håper å komme til første camp i Seoul i september. Bli kjent med artistene og høre hva de vil ha, avslutter Ottestad.