Har du periodebillett du ikke vil få brukt på grunn av korona?

Nylig kjøpt 30-dagersbillett hos Kolumbus og jobber nå hjemmefra? Det er ikke gyldig grunn for refusjon. Da må du ha sykmelding.

Er hjemmekontor gyldig grunn til refusjon? Nei, ifølge Kolumbus’ retningslinjer for refusjon.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I disse dager med hjemmekontor og hjemmekarantene på kort varsel, vil mange ende opp med en periodebillett de ikke bruker likevel.

Kolumbus sine sider kan man se hvilke retningslinjer de har for refusjon. Ved sykemelding, dødsfall, flytting eller endring i reisemønster grunnet jobb har man rett til refusjon.

Påtvunget hjemmekontor er imidlertid ikke gyldig grunn for å få pengene tilbake.

– Vi har de refusjonsreglene vi har, og det er ikke endringer i dem. Det at man har hjemmekontor er ikke det som per i dag gjelder innen refusjonsreglene, sier Grethe Skundberg, kommunikasjonsjef i Kolumbus.

«Endring i reisemønster grunnet jobb» er altså ikke gjeldene dersom man har hjemmekontor.

Sykemelding er gyldig

Hjemmekarantene/-isolasjon vil derimot være gyldig grunn for å få refundert billetten, så lenge man kan bekrefte sykdom.

Derfor må dette være pålagt av legen, ikke arbeidsgiver.

– Utgangspunktet er at kundene ikke har rett på refusjon ved kjøp av billetter. Det er jo en uvant situasjon, men vi følger den nøye, og forholder oss til anbefalinger og regler, sier Elisabeth Tostensen, kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus.

Dersom man skal ha refusjon på bakgrunn av sykemelding må det være minst ti dager igjen om det er periodebillett. 24-timersbillett og syv-dagersbillett refunderes kun dersom de ikke er påbegynt.

Les også

Går sammen om å tilby gratis levering til take away-kunder

Ikke likt overalt

Din Side meldte tidligere i uken at Vy, og kollektivtransportselskaper fra andre fylker, har gode refusjonsregler som gjør at man kan få noe av pengene tilbake.

– Vi følger situasjonen nøye. Det er ulike selskaper, men vi prøver å være omforente, sier Tostensen.

Saken i Din Side tok for seg hjemmekarantene mer enn hjemmekontor, da det ikke var like utbredt med hjemmekontor på dette tidspunktet.

Vy

– Det er en god del av billettene våre som er refunderbare, blant annet periodebillett for tog. Våre vanlige refusjonsregler gjelder her, sier Nina Schage, pressevakt i Vy.

Dette er derimot deres ordinære refusjonsbetingelser, og ikke tilrettelagt etter koronaviruset.

Fremdeles har de gjort noen tiltak på grunn av viruset, men da angående avbestilling.

– Vi har gjort det enklere å avbestille billetter for togkundene, der du tidligere måtte ringe kan du nå skrive epost, sier Schage.

Les også

Russen er forberedt på at landstreffet blir avlyst

Go-Ahead

Go-Ahead har ikke gjort endringer i sine avbestilling- og refusjonsbetingelser på grunnlag av koronaviruset.

Du kan endre og få refundert billetter fra kategorien Fleks frem til avreisetidspunktet, men de siste 24 timene må du betale et kanselleringsgebyr.

Billetter fra kategorien Lavpris kan hverken endres eller refunderes.

Men dersom billettene er kjøpt via Kolumbus, gjelder Kolumbus sine avbestillings- og refusjonsbetingelser.

Les også

Beordret til å stenge, likevel holder flere åpent: – Det er forkastelig

Reiseråd fra Kolumbus

Kolumbus har lagt ut en rekke råd for de som må reise kollektivt, slik at de kan hjelpe å begrense og forsinke utbredelsen av koronaviruset.

De sier, blant annet, at man skal prøve å unngå kollektivtransport i rushtiden, holde avstand fra andre passasjerer, bruke bakre inngang og unngå å betale kontant.

Dersom man pleier å betale kontant, må man altså nå betale i app eller automat.

– Det koster fortsatt penger å reise kollektivt, så vi anbefaler å ta kontakt med kundesenteret for å finne gode muligheter, hjelp med app eller andre løsninger, sier Tostensen.

Publisert: