Sterk reklamevekst for bloggere og Instagram-stjerner

For første gang er omsetningen som skjer innenfor influenser- og podkastmarkedsføring kartlagt – og viste seg å være vekstvinnerne i årets to første måneder.

Influensermarkedet er en vinner, selv om det er beskjedne tall foreløpig. Her er Sophie Elise Isachsen avbildet under VIXEN Awards 2019.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Det er første gang Mediebyråforeningen har tatt for seg omsetningen på denne fronten, melder Kampanje.

Tallene viser at norske mediebyråer kjøpte sponsede innlegg og reklame hos bloggere og Instagram-stjerner for 2,7 millioner kroner. Det er altså fortsatt en beskjeden reklamekanal det er snakk om, men veksten er på hele 104 prosent.

Podkastreklame er en annen nykommer i Mediebyråforeningens statistikk. Her viser oversikten for januar og februar en omsetning på 3,3 millioner kroner, opp 30 prosent.

Les også

Ellos får kritikk for influenser-reklame: – Et eksempel på hvordan fettfobien sprer seg

Les også

Kiran (28) får daglig hat på Tiktok: – Det går mest i at jeg kommer til å havne i helvete

– Det er klart det er relativt beskjedne tall på influencermarketing og podkast, men disse kategoriene vil nok få en sterk vekst i årene fremover. Det er flott at vi nå får identifisert omsetningen på disse kategoriene også, sier Merete Mandt Larsen, avtroppende leder i Mediebyråforeningen, til Kampanje.

Det er lyspunkt i et reklamemarked i fortsatt fall også i 2021. I januar og februar investerte foreningens medlemsbyråer 1,3 milliarder kroner i reklamemarkedet på vegne av landets annonsører, ned 7,3 prosent fra samme periode i fjor. Mens digitale medier og lyd kan vise til vekst, hadde TV en nedgang på 5,4 prosent i årets to første måneder.

Publisert: