Vil ansette folk til å sitte i en badstue og snakke om arbeidsledighet

Kunst om arbeidsliv? Ja, det kan gjøres på mange forskjellige måter, ifølge denne trioen.

(F.v.): Frida Klingberg, Anna Ihle og Hans Edward Hammonds er alle kunstnere. De tror at nøkkelen til å like kunst er å ikke bry seg så mye.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Denne våren skal Stavangers befolkning få se Arbeidsverk - flere verk av lokale og internasjonale kunstnere, som tar utgangspunkt i dagens arbeidsliv.

Det er Anna Ihle og Hans Edward Hammonds fra Studio 17 som står bak prosjektet. De har vært bevisste på at verkene skal plasseres i byrommet, slik at flest mulig kan snuble over det - uansett om du er en del av det ordinære kunst- og kulturinteresserte publikummet eller ei.

Verkene skal stille spørsmål gjennom kunst - når er jobben meningsfull? Når blir jobben usunn? Gjør arbeidsledighet vondt, eller er det jobben som er plagsom?

Følg Byas.no på Facebook!

Ansetter fire arbeidsledige til å sitte i en badstu

Blant annet har de fått med seg den svenske kunstneren Frida Klingberg, som tar med seg verket sitt Badstu for Arbeidsløse. Verket har blitt vist flere ganger tidligere, både i Sverige og i Tyskland.

Badstu for Arbeidsløse går ut på akkurat det - fire arbeidsledige blir ansatt til å snakke om arbeidsløshet i en badstu, og i Stavanger skal de bruke badstuen på Gamlingen.

– Jeg kommer til å ansette en blanding av mennesker, for eksempel en langtidsledig, korttidsledig, ung, gammel, menn, kvinner, høyt utdannede, lavt utdannede, sier Klingberg.

Hun synes hullene i CVen kan være vel så interessante som alt det andre.

Anna Ihle, Frida Klingberg og Hans Edward Hammonds holder vanligvis til i Studio 17, men i mars og april ønsker de å ta med seg kunsten ut av lokalene og inn i byen.

– Arbeid er viktig for å ha det bra

Det er sjette gangen hun setter opp verket, men det er første gang i Norge. I Stavanger var det flere som mistet jobben i nedgangstidene i oljeindustrien, og Klingberg synes det blir spennende å høre hvordan folk i denne byen opplever arbeidsledighet.

Noen likheter har hun merket mellom de ulike oppsetningene. For eksempel at arbeidsledighet kan være skambellagt, at folk kan føle seg mislykket, og at folk opplever det som vanskelig å komme tilbake.

– Arbeidet er viktig for å ha det bra, sier hun, og fortsetter:

– I de landene jeg har jobbet i tidligere, Sverige og Tyskland virker det som at arbeid har blitt den eneste måten det går å ha det bra på.

Hun har også funnet ulikheter. I Tyskland ble verket satt opp i Berlin, hvor det bor mange mennesker. Der var det enklere å finne nye muligheter og større nettverk enn i Luleå i Sverige, som er en liten by, hvor det sosiale ofte avhenger av hvilken jobb du har.

Tips til de som ikke er kunst-interesserte

Arbeidsverk har altså som mål å fenge de som vanligvis ikke oppsøker kunst. Anna Ihle og Hans Edward Hammonds er begge kunstnere, og de har noen tips til hvordan man kan bli interessert i kunst.

– For det første finnes det ingen nøkkel, og kunst er ikke svart/hvitt. Det er en gradvis prosess, sier Hammonds.

Han tipser om å «skru av hjernen» og tolke de inntrykkene som kommer inn. Flere er for analytiske, tror han.

– Hvordan reagerer du? Blir du sint eller glad?

Ihle tipser om at det blir kjekkere og kjekkere, jo mer du ser.

– De som har jobb, kjøp kunst!

– Jeg vil også slå et slag for å lage kunst, sier Klingberg, og de er alle enige om at kunst kan være hva som helst - så lenge det er viktig for nettopp deg.

Publisert: