Syvende Himmel er #byasbeste sentrumsbutikk
Butikken i Fargegata stakk av med 28 prosent av stemmene!
â Nei, er det sant? NĂ„ mĂ„ jeg nesten grĂ„te en skvett kjenner jeg, sier Inger-Johanne Rodvelt nĂ„r hun fĂ„r beskjed over telefon at hennes butikk, Syvende Himmel, har stukket av med seieren.
Syvende Himmel ble i Ă„r nominert til #byasbeste sentrumsbutikk for fjerde gang. I Ă„r er fĂžrste gang butikken i Fargegata vinner. Like over 1800 stemmer rant inn til de 6 nominerte butikkene, og Syvende Himmel fikk 505 av disse.
PÄ andre plass havnet kles- og mÞbelbutikken Velvet i Sandnes, og den nylig etablerte barnebutikken SmÄ spor stakk av med tredjeplassen.
LES OGSĂ :
Hvem har #byasbeste sentrumsbutikk? Her er de nominerte
Her er de nominerte til #byasbeste frisĂžr
Fargeklatt i Fargegata
BÄde nye og brukte klÊr henger om hverandre pÄ klesstativene hos Syvende Himmel. I det ene hjÞrnet har Rodvelt laget en sofakrok med en kaffemaskin ved siden av, og pÄ smÄbord rundt i butikken ligger det buttons, Þredobber og annet smÄtt tilbehÞr.
Fellesnevneren er - i likhet med gaten butikken ligger i - farger.
â Butikken Ă„pnet vĂ„ren 2007. Jeg startet her hĂžsten samme Ă„r og tok over driften i 2013, forteller Inger-Johanne Rodvelt.
Hun er utdannet illustratĂžr, og har tidligere jobbet som designer for Figgjo porselenfabrikk.
â Noen spĂžr om jeg ikke savner Ă„ vĂŠre kreativ i jobben. Men det trengs faktisk en god dose kreativitet for Ă„ drive butikk ĂČg. Du mĂ„ vite hva som ser bra ut i utstillinger, og kunne finne antrekk som passer til kundene.
LES OGSĂ :
Ellingsen og WorsĂže Ă„pner fotogalleri i Ăvre Holmegate
NĂŠrt forhold til kundene
Og kundene har Rodvelt et godt forhold til. Da en kunde kom inn dĂžren ble hun mĂžtt med et: â Hey girl! Wow, sĂ„ kul du var pĂ„ hĂ„ret! fra butikkeieren.
â Det er veldig viktig Ă„ skape et nĂŠrt forhold til kundene, men ogsĂ„ en utfordring. FrisĂžrer og trenere jobber for eksempel tett oppi kundene og mĂžter de opptil flere ganger. Det gjĂžr man ikke nĂždvendigvis i en butikk.
Rodvelt ser dog ut til Ă„ ha funnet en lĂžsning som gjĂžr at folk kommer tilbake til butikken hennes.
â Jeg er ofte pĂ„ messer i utlandet, og kjĂžper inn alle klĂŠrne selv. Jeg kjenner til alt som henger pĂ„ stativene. Det gjĂžr det lettere for meg Ă„ vite hva som kan passe til hver enkel kunde.
â SĂ„ bruker jeg av og til en streng tone med kundene. Hvis de er usikre pĂ„ hvordan de ser ut, eller hva folk kommer til Ă„ synes om klĂŠrne deres, sier jeg: Skjerp deg! Du ser jo helt fabolous ut.
LES OGSĂ :
Disse trendene fra 60-tallet er tilbake
Slik sparer du penger pÄ klÊr
FĂ„r stadig tilbud om Ă„ bli kjĂžpt ut
Men ikke sjelden kommer det folk innom og vil kjĂžpe Syvende Himmel ut av lokalene i den vestlige delen av Fargegaten.
â De sier de vil kjĂžpe meg ut for Ă„ Ă„pne en bar. Det er klart at de hadde nok tjent mer pĂ„ en bar her, men jeg syns det er viktig Ă„ ha et mangfold i Fargegaten. Det skal ikke mye til fĂžr det bikker over til Ă„ bli harry hvis gaten blir en ren bar-gate.
Midt i lÞrdagsrushet for en par uker siden kom en mann inn med et tilbud om Ä kjÞpe ut Syvende Himmel. Da overhÞrte Rodvelt flere kunder som sa til hverandre: «Nei, denne butikken mÄ ikke forsvinne!», og «HÄper hun ikke sier ja.»
â For noen kunder altsĂ„. Og for noen fantastiske huseiere som ikke lar seg overtale til Ă„ kaste meg ut, smiler hun.
LES OGSĂ :
Yrja (29) fra VĂ„land vil ha flere kvinnelige rollemodeller i rampelyset
Sint og forbanna feminist pÄ karrieredagen
Girlpower
Rodvelt har selv pÄ seg et helt antrekk fra butikken. I kjolekragen henger det ogsÄ en button: Feminist AF (feminist as fuck, journ.anm)
â Den markerer at vi nĂ„ har brutt en rekke, forklarer Rodvelt.
â Tidligere har det vĂŠrt mannsbutikker som har vunnet #byasbeste butikk. Men nĂ„ er det damenes tur. Jeg tror det har noe med at mennene er flinkere til Ă„ snakke for seg selv og heie pĂ„ hverandre. VĂŠre litt kompis, liksom. Vi damer har derimot blitt lĂŠrt opp til Ă„ ikke promotere oss selv og heller vĂŠre i bakgrunnen. Det er jo helt tullete.