Russens aksjon gikk viralt: Samlet inn en halv million kroner på en uke

Det begynte med to russebusser fra Hetland videregående skole forrige søndag. Nå har innsamlingaksjonen fått inn nærmere 600.000 kroner.

Framtidige russ over hele landet har engasjert seg i aksjonen som ble startet av to russebusser fra Hetland videregående skole.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

– Det er skamdrøyt. Helt enormt, sier Milan Aran og ler.

For litt over en uke siden tok han og kollega Harald Stensland i bedriften Din Russetid kontakt med Kreftforeningen i Stavanger. De ønsket å gjøre noe til inntekt for Rosa sløyfe-aksjonen som arrangeres gjennom hele oktober.

Responsen fra Kreftforeningen var positiv og duoen fikk et vippsnummer av organisasjonen.

– Men det var vel ingen som trodde at det skulle gå bra, sier en mektig imponert Maren Jacobsen i Kreftforeningen.

Medlemmene om bord på russebussen Ghost Face var med på å starte Instagram-aksjonen. Her fra 17. mai-feiringen tidligere i år.

1 like = 1 krone

Aksjonen startet forrige søndag. På litt over en uke har avgangselever som er russ i 2019 donert 594.351 kroner til Kreftforeningen.

Det hele startet med russebussene Ghost Face og Back to Black fra Hetland videregående skole. På russebussenes Instagram-konto ble det lagt ut et bilde med emneknaggen #russmotkreft. For hver like skulle russen donere 1 krone.

– Det er ganske kult, jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så mye penger av dette, sier PR-sjef om bord på Ghost Face, Jesper Godal.

 – Det er en viktig sak og jeg er stolt over at vi klarte å gjøre noe sånt, sier bussjefen om bord på russebussen til Back to Black.

Bussjef på bussen Back to Black, Nora Stokkebø, regnet med at mange ville hive seg på aksjonen, men den nådde ut til mange flere enn hun hadde forventet.

– Det er en viktig sak og jeg er stolt over at vi klarte å gjøre noe sånt. Jeg tror også det er bra at russen viser seg fra en positiv side, sier hun.

LES OGSÅ: Tjuvstarter Rosa sløyfe-aksjonen med BH-stunt i Stavanger sentrum

Utfordringer

I innleggene på Instagram har russen også utfordret russ fra andre deler av landet, noen har til og med høynet med 2, 3 eller 6 kroner per like.

Slikt blir det penger av.

– Det tok helt av. I løpet av 24 timer var denne utfordringen nesten det eneste jeg så på Instagram, sier Godal.

Budskapet har spredt seg til alle landsdeler. Lokalavisene Moss Avis, Vikebladet Vestposten, Fjordingen og Helgelendingen har alle skrevet om russen som har donert tusenvis av kroner på grunn av Instagram-kampanjen.

– Jeg tippet at vi kunne få inn 50.000 kroner, kollegaen min tippet 100.000. Da jeg fikk vite at vi hadde passert 400.000, klikket det helt for meg, sier Aran.

Milan Aran i Din Russetid utfordret to russebusser ved Hetland videregående skole. Så tok det av.

Til stor hjelp

Russen har alltid vært en viktig støttespiller for Kreftforeningen. Størst er russens egen innsamlingsaksjon Krafttak mot kreft, som arrangeres i mars hvert år.

– Så dette er egentlig en kjempeflott bonus, sier en takknemlig Jacobsen i Kreftforeningen.

I fjor fikk Barnekreftforeningen inn penger via en lignende trend på Facebook. Folk donerte en gitt sum per like eller kommentar de fikk på statusen sin i løpet av 24 timer.

Ingen vet hvem som startet trenden, men kampanjen samlet inn over 15 millioner kroner fra 15. februar til 1. april.

– Sosiale medier er viktig og blir bare enda viktigere for oss. Det er en enkel, rask og effektiv måte å drive innsamlingsaksjoner på. I tillegg er det svært gledelig at det gjør det enklere for andre å ta initiativ til slike aksjoner, sier Jacobsen.

Og du skal ikke se bort fra at #russmotkreft går viralt neste år også.

– Vi ønsker å gjøre dette til en årlig greie, sier Aran i Din Russetid.

MER FRA BYAS:

Publisert: