To 14-åringer vil bli Stavanger svar på Supreme: Lanserer eget skate- og streetwearmerke

Da Benjamin Brune og Henrik Eik kjedet seg i romjulen, kom de på at de ville lage et skate-og streetwearmerke. Nå blir drømmen til virkelighet.

Benjamin Brune (t.v.) og Henrik Eik er kanskje bare 14 år, men de har allerede startet sitt eget aksjeselskap.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

– Vi satt på mitt rom og gama på Xboxen. Vi kjeda oss, og tenkte vi skulle lage et merke, forteller Henrik Eik (14).

Så begynte han og kompisen Benjamin Brune å se på klistersider for ideer. De prøvde seg litt frem, og lagde etter hvert en Instagram-konto.

Byas er på Instagram! Følg oss her 🔥

Eik + Benjamin = Oakbag

– Hvorfor Oakbag?

– Fordi jeg heter Eik, og det er Oak på engelsk.

– Og så er vi sykt fan av DJ Khaled og han pleier å si «major bag alert» når han snakker om penger, sier Brune.

– Og Benjamin begynner jo på B, så da passet det fint, sier Eik.

Lekser kommer først

14-åringene skal snart begynne i 10. klasse på Kannik ungdomsskole. Det er kanskje ikke veldig mange på deres alder som lager et klesmerke, men det synes duoen bare er gøy.

De forteller at de har fått støtte fra skolekameratene, som synes det er gøy å henge opp Oakbag-klistermerker rundt omkring på skolen - til rektor og lærernes fortvilelse.

– Men rekker dere å gjøre lekser når dere har et eget merke, da?

– Ja, vi gjør alltid lekser først, sier Eik.

– Farfaren min går med t-skjortene

Benjamin Brune (t.v.) og Henrik Eik håper Oakbag kan bli noe hele Stavanger kjenner til og ønsker å ha på seg - uavhengig av kjønn eller alder.

Etter klistrene Eik og Brune lagde i juleferien, lagde duoen t-skjorter.

– Vi vil være et streetwear- og skateboardmerke. Vi skal bruke den samme logoen, og ha t-skjorter for alle kjønn og i alle størrelser, sier Brune.

Brune og Eik har forskjellige roller i det nye selskapet - Eik har hovedansvaret for design, Instagram og mail, mens Brune promoterer merket til skatere - som Oakbags første influenser, om du vil.

Målet er at alle skal kunne gå med klærne - enten det er «en gammel Stavanger-dude» eller unge folk.

– Farfaren min går med Oakbag-T-skjorter på jobben, forteller Brune.

Skaffet halve aksjekapitalen selv

Tom Ur Kjørsvik er med på investorsiden av Oakbag. Han liker engasjementet til de unge gründerne.

Eik og Brune har skaffet seg halve aksjekapitalen på 15 000 kroner selv. Det fikk de ved at de jobbet noen dager med en mail, som etter hvert ble sendt ut til familie og venner.

Den andre halvdelen av aksjekapitalen er det Hanekam-eier Tom Ur Kjørsvik som står for.

– Jeg synes det er dødskult at de tør. Jeg liker unge idealister som tør å leve drømmen. Jeg er jo skater, eller tidligere skater, og synes Oakbag var kjempegøy. Jeg likte engasjementet.

Ur Kjørsvik håper at han kan bidra med erfaring, og lære dem hvordan det er å drive et selskap. Han har også et stort nettverk å introdusere de unge gründerne til.

Han har også to unge sønner som på sikt er tenkt til å ta over hans andel.

– Friskt

Bjarne Bergsager var med å starte Session for 30 år siden i Stavanger. Nå har kjeden butikker over hele landet.

Bjarne Bergsager, gründer og daglig leder i Session, synes det er friskt at to 14-åringer satser på sitt eget skateboardmerke.

– Spennende. Det er alltid kjekt med nye ting.

Han var med å starte Session for snart 30 år siden, og beskriver bransjen som kjekk, hvor interesse og lidenskap for selve aktiviteten, er det som gjenkjenner bransjen.

Han tror at det er vanskeligere å starte opp noe nytt nå, enn det var da Session startet.

– Det er ganske mye tøffere nå, mye større konkurranse. Jeg vet om flere som har starta og som måtte legge ned. Vi har heldigvis klart oss, men vi var også blant de første, sier han.

Siden 2011 har Session omsatt for rundt 12 millioner kroner hvert år, ifølge Proff.no. Bedriften har de siste årene gått med millionoverskudd med unntak av underskudd i 2012 og 2014.

Vil bli Stavangers svar på Supreme

Etter hvert skal 14-åringene også lage egne skateboard, men ikke for mange av gangen. De vil sørge for at både t-skjorter og brett kommer i begrensede opplag. De håper at merket blir ettertraktet, i alle fall i hjembyen.

– Håper dere å bli som Supreme?

(Supreme er et New York-basert skate- og streetwear-merke som blir utsolgt på få minutter stort sett hver gang de slipper ny kolleksjon, jour. anm.)

– Det hadde ikke skada, sier Eik.

Publisert: