Vilde Dragseth i Myanmar: – Jeg fikk en elendig begynnelse!

Etter en tårevåt avskjed med familien, er Vilde Dragseth klar for å backpacke helt alene gjennom Myanmar og andre asiatiske land!

Martin (Australia), Kevin (Canada) og meg klar for scootertur til poolen i Myanmar. Alle foto: Privat.
Publisert: Publisert:

Vilde Dragseth backpacker seg gjennom Asia

iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Les også

I første del fortalte hun om turen til Thailand

– nå fortsetter historien om veien til Myanmar!**_

Jeg skulle tilbringe 16 dager i Myanmar, og jeg visste svært lite om landet. Det jeg har lært av mine første opplevelser som reisende er at jo mindre du planlegger, jo bedre blir det. Jeg er veldig glad for at jeg tok valget om å reise alene og jeg vet at ingen av mine opplevelser ville blitt de samme uten.

Klar for avreise fra Yangon til Myanmar

Yangon

Jeg landet i Yangon seint søndag kveld. Først måtte jeg gjennom passkontrollen, før jeg kunne hente bagasjen, ta ut lokal valuta og skaffe burmesisk sim-kort til telefonen. Alt gikk fort og greit, og en taxisjåfør fra hostellet ventet på meg. Lite visste jeg om at dette var feil taxisjåfør, og jeg fikk en elendig begynnelse på det som skal være livet mitt det neste halvåret.

Da jeg ankom til det taxisjåføren sa var hostellet, ble jeg satt ut. Det ble en lang diskusjon med resepsjonen og jeg var veldig klar over at dette ikke var hostellet jeg skulle bo på. Jeg tok dokumentene mine, slang sekken på ryggen, åpnet opp maps.me og gikk ut i den mørklagte byen.

Jeg fikk en elendig begynnelse på det som skal være livet mitt det neste halvåret

Typisk streetfood i Yangon

Heldigvis var det bare en ti minutters gåtur unna, og alt løste seg til slutt. I løpet av de tre døgnene i hovedstaden Yangon merket jeg store forskjeller på reinsligheten som jeg hadde opplevd i Thailand. Jeg fikk kikket meg litt rundt i byen. Om kveldene var det street fotball i gatene og på dagtid tok jeg turen til Shwedagon Pagoda.

Etter de få dagene i storbyen gledet jeg meg til å komme bort fra trafikken og alle menneskene. En ti timer busstur unna lå første stopp, som var nordover mot Bagan. Jeg visste ingenting om stedet, annet enn at det var fullt av pagoder.

Streetview fra hostellet, Lil Yangon.
Min første hostelseng. Veldig poppis med gardiner til sengene!
Arbeidere i gatene.
Shwedagon Pagoda Yangon

- LES OGSÅ:

Backpacker-Eirin sine beste reisetips

- LES OGSÅ: Vilde (20) backpacker alene i Asia: – Jeg er litt nervøs

Bagan

Bagan er den byen med flest templer, med over 2000! Byen er veldig kjent for sine vakre solnedganger- og oppganger. Der skulle jeg tilbringe fem netter, uten forventninger til hva jeg skulle oppleve. Da jeg ankom New Bagan på kveldstid følte jeg meg virkelig lost på en plass langt, langt vekke.

Buss til Bagan

Jeg har lært og funnet ut av at det å komme alene til slike store hosteller ofte kan virke grusomt. Når du ankommer sitter alle i grupper og har the time of their life, mens du føler deg utrolig alene. Det viser seg at fleste av disse gruppene som regel bare har kjent hverandre i alt fra ti minutter til én dag, og de fleste er alenereisende, akkurat som meg.

Etter min første natt og på vei til frokost bumpet jeg inn i ei trøtt tysk jente på morgenkvisten. Dette ble min første gode venninne på turen. Dagene i Bagan ble brukt på el-skutere fram og tilbake mellom pagodene i New Bagan, og til Old Bagan for å se soloppgang- og solnedgang. Det ble også en dag med litt luksus, hvor vi fikk betalt oss inn ved et basseng på et av hotellene i nærheten.

Christina, min tyske (og første gode) venninne på turen.

Etter noen dager med mange nye fjes, land og historier fant jeg en fantastisk gjeng av alenereisende som jeg tilbrakte mye tid sammen med. Den siste dagen i Bagan bestemte vi oss for å bestige opp Popa Mountain med de 777 trappetrinn (4980 fot over havet) for å se solnedgangen.

Dette ble mitt første møte med hundrevis av ville aper som klatret overalt rundt meg. Da mine fem netter var over var det på tide å si farvel. Det er alltid sårt når du har funnet en god gjeng, men plutselig dukker dere opp i samme by noen dager seinere.

Hver morgen gjelder det å være tidlig oppe (04:45) for å finne en god plass å se soloppgangen. Hver morgen er det også luftballonger som stiger over pagodene og Bagan.
Meg, Darryl (Canada), Martin (Australia), Petter (USA) og Collin (USA) på toppen av Popa Mountain.

Inle Lake, Nyaung Shwe

Ny destinasjon, ny busstur og nytt hostell. Jeg var fremme på ettermiddagen og var ganske trist over å ha dratt fra gode venner. Flere jeg møtte hadde vært på tredagers hiking-tur fra Kalaw til Inle Lake, og hadde fortalt at det hadde vært helt fantastisk.

Jeg vet at jeg skal videre til Nepal, derfor var det ikke så ille at jeg droppet det. Jeg brukte to dager bare for meg selv og har lært å nyte mitt eget selskap til fulle. På hostellet fikk vi låne gratis sykler, jeg tok meg derfor tid til å kikke rundt på hva den lille landsbyen hadde å tilby. Nyaung Shwe er en liten landsby, men har likevel mye å finne på.

Alt fra båtturer i innsjøen, matlagingskurs, hiking-turer opp i fjellene og flere gode restauranter måtte utforskes.

På hostellet fikk du låne sykler gratis, noe som ble brukt hver eneste dag.

Det ble deilig rolig dager! Christina var kommet for å tilbringe en dag og det ble til en firetimers sykkeltur langs innsjøen. Inle Lake og Myanmar generelt byr på en fantastisk natur som man kan nyte. Den 11. januar hadde jeg vært på reise i en måned. Med så mange historier og møter med nye mennesker, er jeg glad at dette bare er begynnelsen på eventyret!

Meg under en av solnedgangene på pagodene.

Den ene morgenen var jeg og ni andre fra hostellet oppe klokka 5 for å tilbringe en hel dag på innsjøen. Vi spiste frokost i kanoen og fikk nyte soloppgangen med hver vår kopp “Myanmar Tea”. Rundt oss padlet de burmesiske fiskerne. Kanoturen i innsjøen varte i cirka ni timer, fylt med masse aktiviteter.

Glad dette bare er begynnelsen på eventyret!

Landsbyen på vannet.

Det er utrolig å se hvordan de har bygget sine egne landsbyer på vannet. Vi fikk besøke mange lokale beboere på innsjøen, og fikk se hvordan arbeidsdagen deres var.

Min siste dag i Nyaung Shwe ble brukt sammen med to australske jenter jeg hadde møtt. Jeg fikk også planlagt min neste destinasjon; India! Turen tilbake til Yangon besto av en 12 timer lang busstur før jeg kunne tilbringe mine to siste netter i Myanmar. Det å komme tilbake til Yangon føltes plutselig så lett og jeg merket at mine 12 dager som alenereisende hadde lært meg så utrolig mye.

Jeg var ikke lenger usikker og det føltes ikke skummelt å gå alene rundt. Jeg tilbrakte mine to siste netter på det samme hostellet som sist, og det var deilig å være på et sted du allerede var kjent med. Min siste ettermiddag fikk jeg endelig spist litt western food, noe som blir et savn etter hvert!

Deretter satte jeg kursen mot flyplassen, og en 24-timersreise med to mellomlandinger. Det ble en natt på Kuala Lumpurs flyplass, etterfulgt av en tidlig morgen i Cochin. Snart skal jeg tilbringe tre uker i kaotiske India med en jente jeg aldri hadde møtt!

Inle Lake som gikk gjennom den lille landsbyen.
Fra vår sykkeltur langs innsjøen.
De vakre omgivelsene vi hadde rundt oss.
Lunsj hjemme hos en lokal familie. Mens vi satt å spiste, kunne vi kjenne huset vugge fram og tilbake.
Burmesiske fiskere. De har en fantastisk teknikk på hver sin kano!

Gode tips når du reiser til Myanmar

- Skaff deg et sim-kort på flyplassen. Jeg betalte 15.000 kyats, som tilsvarer cirka hundre norske kroner. Med sim-kortet kunne jeg ringe til de ulike hostellene og jeg fikk fem gigabyte data.

- Ta ut nok penger! Husk at det koster penger i gebyrer hver gang du tar ut. Hvis du er usikker på hvor mye penger du trenger å ta ut, sett opp et budsjett over alt du vet at du skal bruke penger på.

- Hvis du vil spare penger, kjør nattbuss. Selv foretrekker jeg dagbussene, da du kan sjekke inn på hostellet med en gang. Ulempa med nattbuss er at du som regel ankommer tidlig på morgenen, og ikke får sjekket inn før klokka 14. Det er kjipt etter en natt med dårlig søvn.

- Reis sør i Myanmar, og opplev de vakre strendene og stillheten. Denne delen av landet er heller ikke så påvirket av turismen, som stadig vokser i Myanmar.

- Selv om det koster litt ekstra, velg et godt hostell. De har ofte mye aktiviteter å tilby og er som regel mer sosiale.