Disse tatoveringene vil «alle» ha

– Før måtte tatoveringen ha en dypere mening. Nå har det gått over til å være mer et uttrykk for kunst, mener tatovør Evie Lee Kristiansen.

Mange velger å tatovere peoner i alle slags fasonger og størrelser. Her lager Gerda Skarpsno en skisse til fremtidig kroppskunst.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Tatoveringssjapper har fått rykte på seg for å være litt skumle og barske, men nyåpnede Leap Ink & Piercing i Østervåg satser på at du skal føle deg som hjemme.

De fire tilblekkede pikene i det nye studioet; daglig leder May Haddeland, tatovør Evie Lee Kristiansen, tatovør Gerda Skarpsno og lærling Steffanie Eikeland, har ikke hatt problemer med å tiltrekke seg kunder.

– Folk har i større grad fått øynene opp for hva du faktisk kan gjøre med tatoveringer. Folk går ikke etter det første de ser på Google lenger, sier Eikeland.

– Blomster har tatt veldig av, særlig peoner, sier Kristiansen.

Gerda Skarpsno er en reser på blomstertatoveringer.

Hun tror folk brydde seg mer om mening med tatoveringen før, at det nærmest ble brukt som en unnskyldning.

– Nå har det gått over til å handle mer om kunst, sier hun.

– Godt sagt, sier Eikeland begeistret.

Følg Byas.no på Facebook!

Pretty badass

Rett oppi gata ligger Royal, Leap-damenes forrige arbeidssted. Byas møter sjefstatovør Luis Rachello for å høre hva de tatoverer mest av. Dyremotiv er en slager, særlig av typen stor og sterk.

Luis Rachello har drevet tatoveringsstudioet Royals i Søregata i tre år. Hvis han skal velge en tatovering han tror er tidløs, så blir det rosen. Den ser fin ut, og kan komme i mange størrelser og fasonger.

– Spesielt her i Norge er det populært med ulv og løver for menn. Pretty badass, you know, sier den venezuelanske tatovøren.

En annen tendens er at folk går mer «all in», og begir seg ut på større prosjekter.

– Det er mange som vil ha sleeve, noe som er et tegn på at tatovering har blitt mer mainstream og akseptert, sier Rachello.

Leap Ink & Piercing åpnet like før jul, men det går allerede som det suser. – Som vi lovet før åpning, har det blitt veldig hjemmekoselig her, men vi får noen morske blikk fra eldre som går forbi, sier Evie Lee Kristiansen (til venstre). Lærling Steffanie Eikeland til høyre.

En trend han ikke helt skjønner hvor kommer fra, er klokker. Særlig av typen gammeldags, med romertall som viser et bestemt klokkeslett.

– Det er gjerne tidspunkter som betyr noe, for eksempel når en selv eller sitt barn ble født, sier tatovøren.

Symmetri og Internett

Formann i Norsk Tattoo Union, Remi Sølvberg, har også oppfattet et par tendenser i blekkmiljøet.

– Vi ser veldig mye mandala-mønstre, og en del grafisk trykk. Det er mye trekanter, rette linjer og kraftig svartfarge, sier han.

Men han advarer mot at symmetriske tatoveringer fort kan utvikle seg i takt med kroppslige endringer.

– Rette ting kan se bra ut på et ark, men kanskje ikke se like bra ut på en kropp, sier Sølvberg, som driver Skoggata Tattoo Parlour i Moss.

Mange ser tilbake på tribal- og kinategntatoveringsperioden med latter, andre med flauhet og noen digger den kanskje fortsatt? Men hva vil vi skamme oss over om 10–15 år? Sølvberg synes det er vanskelig å spå fremtiden, men har noen tanker.

– Man angrer gjerne på tatoveringer som mange har lik. For eksempel hvis hele kompisgjengen tatoverte et lommeur, er det ikke sikkert det er like kult når man blir voksen.

– Hva regner du som voksen?

– Tja, si det. Jeg har ikke angret på en eneste tatovering jeg har tatt etter fylte 25 i hvert fall. Da er man mer sikker på hvem man er, sier tatovøren.

Han tror «quotes» også kan gå ut av motebildet.

– Det er ikke sikkert det du mente dypt og inderlig i 20-årene, fortsatt gjelder når du er 50. Du har jo han gamle mannen i den reklamen som har tatovert «Young, free and single», sier Sølvberg til ettertanke.

Vannfarger har blitt en trend, særlig blant damer. - Det er en ny måte å se fargetatovering på, det er en spesiell energi i dem, sier Luis Rachello hos Royal.

– Ha en tanke bak

Det er ingen tvil om at Internett er en kilde til både vakker, kunstnerisk tatoveringsinspirasjon, men også skrekkeksempler.

– Unge folk snapper opp ting veldig fort, og hvis en kjendis med millioner av følgere på Instagram har en tatovering, blir den fort populær, sier Sølvberg.

Han mener motiver som tåler tidens tann er enkle og klassiske, samt sier noe om hvem du er.

– Se til de gamle sjømennene, de hadde et anker. Var du smed, hadde du gjerne en ambolt eller hammer. Du kan for eksempel ha en fugl hvis du er fri, eller en føniks hvis du har «reist deg fra asken». Legg noe tankevirksomhet i det, og ikke bare følg trendene. Det går an å følge trendene når det gjelder form og teknikker, men ikke nødvendigvis innhold, sier tatovøren.

Publisert: