Skal du sitte inne fra torsdag til mandag? Jeg heier på deg!

KOMMENTAR: E-sport har et potensial til å bli en av de fem største sportene i verden, mener analytiker.

E-sport har allerede passert milliarden i omsetning i norske kroner. Det er ikke lenge før bransjen gjør det i dollar. – E-sport er framtiden, fikk Byas høre av DigitalityX-arrangøren tirsdag. Vår kommentator kunne ikke vært mer enig. Her fra en turnering i MGM Grand i Las Vegas i februar 2017.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Mye har skjedd siden det første dataspillet ble funnet opp av fysikeren William Higinbotham i 1958.

Han ville bare gjøre omvisningen på fotoutstillingen litt gøyere.

Lite visste han at det han fant opp, skulle være den spede begynnelsen på en bransje som i fjor omsatte for 91 milliarder dollar.

– E-sport er framtiden

Videospill. Det er kommet for å bli, enten du liker det eller ikke.

Du kan lett få tilgang til det på telefonen via AppStore og Google Play, du kan kjøpe deg en PC eller egne konsoller som Xbox, Play Station og Nintendo Switch.

Med seg har spillindustrien gitt oss uforglemmelige karakterer, musikk og historier.

Samtidig har det gitt oss noe annet: En helt ny sport.

– E-sport er framtiden, sa DigitalityX’ prosjektleder for E-sport og event, Benedichte Breistøl til Byas tirsdag.

Fra torsdag til mandag inviterer spillmessa til LAN og E-sport-turnering for andre året på rad, og du aner ikke hvor rett hun har.

Populært

«Det har et potensial til å bli en av de fem største sportene i verden», skriver BBC, som siterer E-sport-analytiker og administrerende direktør Newzoo, Peter Warman.

E-sport kom på banen tidlig på 90-tallet, men tok ikke av før årtusenskiftet.

I 2000 ble store konkurranser etablert, som World Cyber Games og Electronic Sports World Cup. Det ble opprettet et eget E-sport-forbund i Sør Korea, som ble lagt under kulturdepartementet.

Årlig går Newzoo ut med en rapport om E-sport. Her er tallene som bygger under Warmans noe hårreisende uttalelse:

  • I fjor omsatte E-sport-bransjen for 493 millioner dollar. I år forventer bransjen å omsette for 696 millioner dollar.
  • Forventningen er at dette skal stige ytterligere, til 1,5 milliarder dollar innen 2020.
  • Utviklingen av antall seere har skutt i taket: I 2015 var det 235 millioner mennesker som så på E-sport. I 2016: 323 millioner. Forventningen i år er 385 millioner og 589 millioner innen 2020.

Så har du utviklingen av premiepenger. Ja, du skjønner tegningen:

Sosialt

Det er de store gutta som håver inn pengene, men noe som står oss nordmenn svært nært, er breddeidretten.

Jeg er trygt plassert i denne kategorien. Det begynte med «The Lost Vikings» på mammas gamle student-PC. Videre «Zelda» og «Super Mario» på Nintendo 64.

Ved årsskiftet i 2013, installerte jeg Counter-Strike: Global Offensive. Egentlig var jeg lei etter noen uker.

I håp om å finne noen jeg kunne spille med, la jeg ut en melding på et norsk forum vinteren 2014. Kort tid etter tikket det inn en venneforespørsel, det var en kar fra Østlandet.

Han kjente noen, og dette var noen som hadde spilt med noen, som igjen kjente noen.

En norsk vennegjeng på tur til Romania, sammen med den norske E-sport-utøveren Håvard «Rain» Nygaard.

I dag består denne gjengen av «noen» en gruppe på 10 voksne menn fra Vest- og Østlandet. Vi har vært på hytteturer, vi har feiret 17. mai sammen. Vi har til og med dratt til Romania for å se på en E-sport-turnering.

Det er offshore-arbeidere, miljøarbeidere og elektrikere. Folk som har introdusert meg for sine venner, kjærester og interesser, som igjen har utvidet min vennekrets.

Hvem var det som sa at dataspill ikke kunne være sosialt?

Sport?

Noen vil påstå at videospill ikke er en idrett i det hele tatt. At utøverne er ungdom som sitter i en mørk kjeller, og som er overvektige og late.

– Denne stereotypen hadde kanskje noe for seg for 20 år siden, men ikke i dag. Jeg tror det er den viktigste årsaken til at E-sport ikke er like anerkjent, sier Mathias Clasen, som forsker på medier ved Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet til Forskning.no, og legger til:

– De driver hjernekonkurranse på et veldig høyt plan, avslutter han.

Den samme debatten har rast rundt Magnus Carlsen. Kan sjakk kvalifiseres som en idrett?

Under Idrettsgallaen i 2013 ble han Årets navn, i 2014 hentet han hjem tre priser.

Om noen år skal du ikke se bort fra at også E-sport-utøvere kan hente hjem priser fra scenen på Hamar.

Interessen vokser

E-sport vokser i et forrykende tempo, og stadig flere aktører vil være med på dansen.

PSG og Schalke 04 er fotballklubber som allerede har gått inn i FIFA-markedet.

Til og med Viking har rekruttert en egen E-sport-utøver.

Det danske fotballaget FC København eier nå CS:GO-laget North:

Drengene spiller og trener i lokaler på hjemmebanen Parken. Her har de tilgang til ernæringsfysiolog, treningsstudio og fysioterapeut, på lik linje med kollegene som bruker fotballsko og ball, i stedet for mus og tastatur.

Det svenske laget NiP har til og med fått en McDonald’s-burger oppkalt etter seg: McNip.

Vi har videregående skoler og folkehøyskoler som satser på E-sport.

Denne lista kunne blitt veldig, veldig lang.

Superstjerner

Fra torsdag til mandag går DigitalityX av stabelen i Forum Expo i Stavanger.

De er ikke store, ennå - men ser allerede mulighetene i næringsparken på Tjensvoll.

Et stort LAN, med en enda større expo som kan huse 10.000 gjester, er den store drømmen.

Det blir som ONS, bare mye kulere.

Så lenge DigitalityX klarer å ha pengesterke sponsorer i ryggen, og en kommune som kan legge til rette for lokaler, kan det være at vi får superstjerner som «Coldzera», «Miracle» og «Faker» til byen.

E-sport er den nye oljå.

MER FRA BYAS:

Publisert: