Influenser Marielle (24) om «baby-spons»-debatten: – Tidene forandrer seg

Gjennom sin Instagram-konto med over 108.000 følgere, deler Marielle Tomine Birkeland livet som mamma. Hun har valgt å eksponere barna sine, og bruke dem i reklame. Her forklarer hun hvorfor, og hvor grensen går.

Marielle Tomine Konradsen fra Birkeland deler sitt liv som mamma gjennom kontoen @mtomine.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

VGTV-programleder Morten Hegseth skapte diskusjon landet rundt med et debattinnlegg rundt kjendisers bruk av egne barn i reklame for sponsede produkter.

Han skriver blant annet at flere navngitte, norske kjendiskvinner «sverger til kommersiell barneoppdragelse på Instagram».

Jeg tenker det var dårlig formulert og dømmende. Det var nok ikke veldig gjennomtenkt før han gikk ut med det. Men, jeg vil ikke si jeg er 100 prosent uenig i det han sier, sier influenser og markedsfører Marielle Tomine Konradsen (24) fra Birkeland.

Eksponerte ikke barna før

Da Konradsen sin instagramprofil begynte å vokse i 2016, hadde hun ett barn. Det var det ingen av følgerne som visste om, for da handlet profilen kun om henne.

I fjor ble hun gravid med nummer to, og valgte da å dele hverdagen som gravid. Da økte følgerne kraftig på kort tid. Siden den gang har hun publisert bilder av barna.

– Hva slags tanker gjorde du deg før du valgte å eksponere barna på Instagram?

– Jeg og min samboer pratet mye om det før bilder av barna ble delt. Vi ville at «jobben» og bildene som publiseres kunne gjøres om til noe moro. At ikke alt trenger å være så fint, flott og ordentlig. Hverdagsbilder er morsommere å dele enn oppstilte bilder.

– Hvorfor endret du mening?

– Det gikk fra at livet mitt dreide seg om hår, hobby og klær, til at en større del handlet om barn. Da jeg ble gravid for andre gang ble det mindre tid til meg selv, og interessen for barn og alt som følger med ble større. Jeg tenkte ikke: “hvis jeg viser barna mine nå, så har jeg større sjanse for å få noe sponset”. Det var absolutt ikke min tanke. Det ble bare naturlig å la barna bli en del av profilen.

Jeg tenkte ikke: “hvis jeg viser barna mine nå, så har jeg større sjanse for å få noe sponset”.
I tillegg til Instagram har Konradsen en personlig blogg og jobber som markedsfører for flere bedrifter.

Tar bevisste valg

Hun mener Hegseth er for enten- eller i sitt innlegg.

– Enten er du dum som gjør det, eller så er du fornuftig som ikke viser noe som helst.

Selv er hun bevisst på både typen og mengden bilder hun legger ut av barna i reklameinnlegg.

– Jeg har vært ekstremt forsiktig og nøye. Ofte legger jeg ut barneprodukter uten barna. Det er bevisst. På mange av bildene med ungene vises ikke hele ansiktet, og det er også bevisst. Jeg føler og tror ikke at det jeg gjør nå, vil føre til at mine barn lider når de blir eldre.

– Hva tror du barna vil si når de blir store og skjønner at bilder av dem er overalt på nett?

– Når den tid kommer vil de nok ikke tenke på det på samme måte som vi gjør i dag. Kanskje naivt av meg å tenke sånn, men jeg velger likevel å tro at foreldre har lært seg litt «nettvett» før dem starter å dele ungene sine på sosiale medier. Uansett om det er i jobbsammenheng eller på egen lukket Facebook-profil. Uansett så er det fryktelig vanskelig å svare på fordi det er så pass «nytt».

– Jeg tror barna vil sette mer pris på reine og ordentlige bilder av seg selv, enn typiske bilder besteforeldre kan publisere av barnebarna full av gulp, snørr og bleia på vrange. Om produktene rundt barnet er sponset eller ei har null betydning.

– Hvorfor har ikke det noen betydning?

– Fordi det ikke spiller noen rolle om det er produkter du har fått sponset og skattet av, enn om du faktisk har gått ut å handlet dem selv. Det mener jeg.

– Jeg har vært ekstremt forsiktig og nøye, forteller Konradsen om bildene hun velger å legge ut av barna.

– Må vurdere hva som er best for barnet

Barnets beste er det aller viktigste, mener Datatilsynet.

– Man må se litt breiere på det. Problemet er kanskje ikke at de bruker barna i reklame, men heller hvor mye, hvor ofte og hva slags bilder som blir publisert, sier kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, Guro Skåltveit.

Hun henviser til Barnekonvensjonen artikkel 12 og 16:

  • Artikkel 12: Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører dem, og deres meninger skal tillegges vekt.
  • Artikkel 16: Barnet skal ikke utsettes for tilfeldig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.

– Når det gjelder publisering av bilder av barn på nett, selv om foreldrene har lov å si ja på vegne av barnet, må man vurdere det nøye. Om det er kommersielt eller ikke, skal man alltid vurdere «hvorfor legger jeg ut det bilder her? Er det til barnets beste?»

Skåltveit sitt tips er:

– Gå av og til tilbake på blogg eller Instagram og se hva man har publisert. Det kan hende man får en vekker med tanke på hvor mye man har publisert og delt.

LES OGSÅ:

Les også

For seks år siden fikk Mia (28) beskjeden: Du kan ikke få barn

Les også

De har valgt bort å få egne barn

Les også

Charlotte (31) og Andreas (31) har fem barn: – Jeg har alltid sett for meg mann, hus, bil og unger

Guro Skåltveit i Datatilsynet henviser til Barnekonvensjonen når det gjelder bruk av egne barn i reklame.

– Det er ikke ungene jeg får betalt for å vise

Hegseth trekker fram Jenny Skavlan og Live Nelvik som eksempler på kjendiser som velger å holde barna unna Instagram, fordi barna ikke kan si sin mening om det.

– Har du selv tenkt noe over det?

– Selvfølgelig har jeg tenkt på det. Det er jo ikke noe barna velger selv. Likevel tenker jeg at det ikke er noe farlig med det. Selv om alt på sosiale medier kan bli brukt feil.

Hun varierer med måten hun reklamerer for produktene som er sponset til barna.

– Det er ingen fasit på hva som er rett og galt i en slik sak, og ingen er dårligere eller bedre om ungene eksponeres eller ikke. Det er ikke ungene jeg får betalt for å vise, det er jo produktene til ungene. Om jeg velger å vise produktene alene eller med sammen med ungene varierer veldig. Ingen har krevd at ungene må vises med produktene i samme bildet. Jeg hadde heller aldri godtatt et slikt krav.

Birkeland-jenta synes det er viktig å få fram i denne debatten at tidene forandrer seg.

– Tidene forandrer seg

– Tidene forandrer seg. For 2,5 år siden viste jeg det første bildet av mitt barn, og bare på denne korte tiden har ting forandret seg helt vanvittig. Jeg tenkte akkurat som Jenny og Live gjør nå de to første årene med barn, men så forandrer ting seg.

Hun utdyper:

– Ipad som verktøy i forbindelse med skole, sosiale medier som jobb, reklamere for bedrifter som gir inntekter, lære-apper for små barn. Sånn har det blitt. Forandringene har åpnet mange dører som kan gi inntekter på en helt annen måte enn tidligere. Det er ikke mange år siden bedrifter fant det lønnsomt å bruke influensere til å promotere for dem.

Hun legger også til at markedsføring med barn har foregått i alle år.

– Bilder av barn brukes på TV, kjøpesentre og flyplasser. Om en mor tar bilder av barna i naturlige omgivelser, så er ikke det noe mer skadelig enn om et reklamebyrå tar bilder av unger i bleier til en TV-reklame. De ungene kan heller ikke velge om de skal være på TV over hele Norge, forklarer hun.

«Flere norske kjendiskvinner bør skjønne at barnet deres ikke har samme funksjon som en Chanel-veske.» Slik starter debattinnlegget til Hegseth.

– Barna er ikke en merkevare. Vi blander ikke inn ungene på sosiale medier fordi vi skal tjene på å vise de fram. For min del handler det mest om at ungene er en stor del av livet mitt. Unger i reklame ser vi overalt, men ingen prater om det fordi det har foregått i lang tid, sier hun.

Delvis enig i kritikken

«De arrangerer babyshowers så grandiose og kommersielle at jeg noen ganger nesten tror det er en spøk», skriver Hegseth.

Her er Konradsen delvis enig.

– I stedet for at fokuset er på en fest for barnet med familien, så er alt på bildene sponset. Fra servietter til ballonger og kake. Fokuset skal vel være på opplevelsen og på det som skjer.

Hun mener i tillegg at reglene for markedsføring gjør det vanskelig.

Influensere må nemlig merke innlegg med «reklame» uavhengig av hvor mye eller hvor lite på bildet som er sponset, og selv om innlegget kanskje handler om noe helt annet enn det sponsede produktet.

– Da blir det veldig fort at folk tenker at alt på bildet er reklame. Men det er sånn reglene er for oss.

Livet til Konradsen består i stor grad av å være mamma for ett år gamle Jacob, i tillegg til Isaac på fire og to «bonusbarn».

Hvor går grensa?

– Hvor går grensene dine når det gjelder barna og reklame?

– Jeg har fått tilsendt for eksempel badekar og potte, og jeg hadde aldri i verden slengt ut et bilde av barna mine avkledd der. Ikke fordi det ikke er naturlig at barna bader, men jeg ønsker ikke å vise dem sånn, forklarer hun.

Videre ville hun aldri brukt barnas sykdom i reklame.

– Jeg reklamerer aldri for noe jeg ikke kan stå inne for. Jeg ville aldri reklamert for noe som ville satt ungene mine i dårlig lys. Hvis jeg hadde fått tilsendt gratis febernedsettende eller omgangssyke-tabletter, så ville jeg aldri brukt de i en sånn setting. Det finnes grenser, og der går min.

Hva andre gjør, legger hun seg ikke opp i.

– Jeg sier ikke at influenserne som tar et fint bilde av barnet sitt i bleia er feil, men jeg personlig ville ikke gjort det. Influenser eller ei, vi har alle forskjellig syn på hva som er «rett og galt».

Morten Hegseth har ikke svart på vår henvendelse.

LES OGSÅ:

Publisert: