I mars kommer el-sparkesyklene tilbake til byen

I løpet av neste måned setter to selskaper ut 100 sparkesykler hver i Stavanger. Denne gangen på kommunens premisser.

Selskapet Ryde skapte flere overskrifter i fjor sommer da elektriske sparkesykler ble satt ut i byen uten tillatelse. Nå kommer selskapet tilbake, med kommunens velsignelse. Her er Ryde-gründerne Johan Olofsson (t.v.) og Espen Rønneberg.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Vi ønsker å unngå forsøpling, henslengte sykler og skrekkhistoriene vi har hørt fra andre byer. Derfor er vi nødt til å ha en hånd på rattet, sier seksjonssjef for vei og trafikk i Stavanger kommune, Trygve Petter Nilsen.

De siste månedene har han vært i dialog med flere sparkesykkel-selskaper som ønsker å tilby utleie i byen.

Fire kandidater er redusert til to. Etter planen skal selskapene Ryde og Zvipp sette ut 100 sykler hver i bykjernen i løpet av mars.

– God tone

Sparkesykkel-debatten rullet gjennom flere byer i fjor. I Stavanger var diskusjonen på sitt heteste i august, da Ryde over natta satte ut flere sparkesykler uten kommunens tillatelse.

Dette fikk flere til å reagere, og måneden etter vedtok politikerne retningslinjer som sparkesykkel-selskapene nå plikter å følge (se faktaboks).

Seksjonssjef i Stavanger kommune, Trygve Petter Nilsen, ønsker å unngå sparkesykkel-kaos i byen.

– Diskusjonen med Ryde gikk raskt over i en god tone. Vi har hatt en bra dialog med alle selskapene, og de to som nå har valgt å etablere seg i byen har forstått kommunens budskap og ønsker å følge retningslinjene, forteller Nilsen.

Voi og Lime var de to andre selskapene som viste interesse for å etablere seg i byen, men som til slutt valgte å trekke seg ut på grunn av kravene til kommunen.

Selskapet forstår kommunen

Ryde-gründer Espen Rønneberg forteller at selskapet har hatt en god dialog med kommunen og gleder seg til å komme tilbake til Stavanger - og denne gang med tillatelse.

– Vi har full forståelse for at kommunen ønsker å ta hensyn til innbyggere og bymiljø, og derfor velger å regulere tilbudet, sier han.

– Hvorfor har dere vært positive til å etablere dere i Stavanger når andre selskaper har snudd?

– De internasjonale selskapene er til stor del eid av eksterne investorer med høye krav til inntjening. Derfor er de kanskje avhengige av å sette ut betydelig flere el-sparkesykler, sier Rønneberg.

Ryde tjuvstartet også med utleie i Trondheim i fjor sommer. Her har selskapet også vært i dialog med kommunen og venter en avklaring før sparkesykkel-sesongen setter i gang for fullt til våren, ellers tilbyr selskapet utleie i Kristiansand.

Geofencing-teknologi skal sørge for at sparkesyklene blir parkert innenfor gitte områder. Den samme teknologien vil også regulere hvor fort syklene kan kjøre i deler av byen.

Vil prege byen

Etter vedtaket til politikerne i fjor høst, gikk Norden-sjef for Circ, Emil Åkesson, ut i Aftenbladet og sa at: «Ved å sette et tak på 1000 el-sparkesykler i en by med mer enn 100.000 innbyggere vil el-sparkesykkelen aldri bli et logisk alternativ».

Med kun to aktører i byen, blir nå «bare» 200 el-sparkesykler tilgjengelige for leie. Nilsen i Stavanger kommune tror likevel at dette vil prege bybildet kraftig.

– 200 sykler er fortsatt mange, så vil evalueringen vise om vi har tenkt feil. Det får vi ta når den tid kommer. Nå skal vi først brette opp ermene, ønske tilbudet velkommen og prøve dette, sier Nilsen.

Publisert: