Bysykler til Kristiansand?

– Andre byer har allerede fått det til, sier Jacob Haugmoen Handegard i Venstre.

I Oslo har de hatt bysykler lenge. Her fra Oslo S.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

I programmet til Kristiansand Venstre for 2015-2019 dreier mye av transportpolitikken seg om sykler, og et av punktene er å innføre en bysykkelordning som inkluderer UiA.

– Vi ønsker å aktualisere bysykler nå i forbindelse med bymiljøpakken. Dette ser vi i sammenheng med å gjøre byen mer tilrettelagt for sykling, sier Venstres gruppeleder Ivar Bergundhaugen til KRSby.

Jacob Haugmoen Handegard (t.v.) og Ivar Bergundhaugen i Venstre vil få bysykler til Kristiansand. Foto: Magnus Nødland Skogedal Jacob Haugmoen Handegard (t.v.) og Ivar Bergundhaugen i Venstre vil få bysykler til Kristiansand. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Les også

Sjekk hvem som var på oktoberfest på Kick!

Reklamefinansiert

Bysykler har allerede blitt lansert i Oslo, Trondheim og Drammen. I Drammen koster det 130 kroner per sesong for å kunne bruke bysyklene.

– Drammen er mest sammenlignbart med Kristiansand. Der er bysyklene reklamefinansiert, og kommunen betaler ingenting for å drive det. Tanken er at du betaler en symbolsk sum, laster ned en app, og så kan man scanne eller registrere at du låner en sykkel, for eksempel fra UiA. Så parkerer du sykkelen på et lignende sted i sentrum, og registrerer i appen at den er levert igjen. Andre byer har allerede fått det til, sier Jacob Haugmoen Handegard, nestleder i Agder Venstre.

Han tror en bysykkelordning kan bidra til å knytte byen tettere sammen.

Les også

Kathmandu Thali stenger dørene

– Gøy å komme Bergen i forkjøpet

– Det er jo et ønske om å knytte universitetet og studentene tettere sammen med Lund og Kvadraturen. Sett i sammenheng med den planlagte ekspressykkelveien kan dette bli veldig bra. For mange er de tre kilometerne mellom sentrum og universitetet for langt, fra begge sider. Det er snakk om å innføre bysykler i Bergen, og det hadde vært gøy om vi kunne komme dem i forkjøpet. Slik jeg ser det er det mest aktuelt å få inn bysykler først på metrolinjen i byen, for deretter å utvide etter hvert, sier Jacob.

Nå vil de avvente bymiljøpakken, for å se om bysykler kan inkluderes i denne. Hvis ikke vil de ta saken opp selv.

– Vi kan hente løsningene fra andre byer som allerede har testet dette ut og sett hva som fungerer. Hvis det ikke vil koste kommunen noe å drive så er det bare å sette i gang, sier Ivar.

Publisert: