Retusjert reklame skal merkes. Det synes plastiske kirurger i Stavanger er helt greit

Etter Stortingets vedtak om at all retusjert reklame skal merkes, er flere i plastikkirurgibransjen glade for at det har kommet et slikt vedtak.

Dersom det henger en slik retusjert reklameplakat i Norge fra nå av, skal det merkes at det er retusjert.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

I forrige uke bestemte Stortinget at all retusjert reklame skal merkes. Retusjert betyr at bildet har blitt behandlet i ettertid, for eksempel at noen har blitt retusjert tynnere.

Stortingsrepresentant for Rogaland SV, Solfrid Lerbrekk, sier at hun tror at ungdommer får et dårlig selvbilde på grunn av all reklamen.

– Spesielt dette med retusjert reklame, altså datamanipulerte bilder i en reklame, har vi vært opptatt av å gjøre noe med. Der har vi utredet om det går an å markere slike bilder, med for eksempel teksten om at bildet ikke er ekte. Jeg er i mot all reklame for plastisk kirurgi, fordi det å reklamere for noe, er å pushe det på folk. Dette gjelder ikke bare plastisk kirurgi, men også andre virksomheter som vil fremme kroppspress slik som hudklinikker, forteller Lerbrekk til Byas.

Følg Byas.no på Facebook!

– Ikke vår reklame som er problemet

Lars Berg-Larsen, som er eier av Klinikk Stavanger - Senter for plastikkirurgi, sier at det ikke er deres reklame som er problemet, men hvordan mediene og bloggere hele tiden retter oppmerksomhet på kroppspress og vakre kropper.

– Jeg tror ikke det går an å få igjennom noe forbud mot reklame for plastisk kirurgi. Når for eksempel hudklinikker skal få reklamere for sin virksomhet, og vi ikke, blir dette feil. Det er ikke reklamen i seg selv som er problemet, fordi vi reklamerer kun for klinikken vår, ikke for det å gjøre urealistiske endringer på kroppen. Det er ukebladene, mediene og bloggerne som fører til problemet med kroppspress som unge kjenner på i dag, forteller Berg-Larsen.

Han legger til at det ikke går en dag uten at ukeblader, eller bloggere legger ut noe om skjønnhet, kroppspress og om hvordan kropper ifølge dem bør se ut. Dette fører ifølge Berg-Larsen til selve kroppspresset blant unge.

– Vi behandler de med for eksempel medfødte misdannelser, eller de som faktisk vil endre på noe på kroppen sin, ikke på grunn av kroppspress, men fordi de selv vil. Mediene kommer med bilder av urealistiske kropper som er datamanipulert, for eksempel på photoshop, og det er ikke dette vi driver med, sier han.

– Må slutte å vinkle på kroppspress

Han nevner at noen klinikker til og med legger ut før og etter bilder av helt forskjellige pasienter, men at dette ikke har noe med de seriøse klinikkene å gjøre, og at dette ødelegger for de mer seriøse aktørene.

– Mediene, ukebladene og bloggere må slutte å vinkle på urealistisk vakre kropper, og kroppspress, slik at færre unge vil føle på det kroppspresset de blir utsatt for i dag, forteller Berg-Larsen.

– Oppfordrer ikke folk til å operere seg

Plastisk kirurg på Clinique Bellevue i Stavanger, Ayman Zakaria, sier at markedsføringen ikke er et problem.

– Vi oppfordrer ikke folk til å operere seg, og når det gjelder reklame som oppfordrer folk til å operere seg, og reklame som inneholder manipulerte bilder, er vi veldig for at dette skal bli forbudt. Dette gjelder også reklame for andre klinikker som bruker manipulerte bilder og oppfordrer til inngrep, forteller Zakaria.

Han sier at unge ikke må bli påvirket av markedsføringen på denne måten, og at det er et forbud i Norge å utføre plastisk kirurgi på personer under 18 år.

Solfrid Lerbrekk, som er stortingsrepresentant for SV, mener all reklame for plastisk kirurgi burde vært forbudt.

Ønsker å gjøre noe med bloggernes påvirkning

Lerbrekk er enig i at bloggerne har for stor makt. Hun ønsker at det skal være forbudt at bloggere mottar penger for å reklamere for en klinikk som tilbyr plastisk kirurgi.

– Det skal ikke være forbudt å snakke om det å pynte seg, men akkurat det med at bloggere reklamerer for kroppspress burde vært mer regulert, forteller Lerbrekk.

Kulturendring

Hun tror at møtet statsråd Linda Helleland hadde med bloggere og influencere angående kroppspress, vil hjelpe. Hun tror at en kulturendring må til for å stoppe kroppspresset.

Det er naturlig å bli påvirket av kroppspress, sier hun, og ikke nødvendigvis så lett å gjøre noe med.

– Det er et veldig stort problem i dag, og det er lange ventetider hos psykologer grunnet dette.

Voksende problem

Om hvorfor dette har fått lov til å gå så langt sier hun:

– Jeg tror det delvis skyldes den teknologiske utviklingen som har gjort det så enkelt å styre en blogg, og å redigere bilder selv. Jeg tenker at det kan være lurt å lære unge opp om at slike bilder er manipulerte, og urealistiske. Vi hører jo veldig ofte fra psykologer og helsesøstre om at dette er et veldig voksende problem, og jeg føler at det kanskje allerede begynte da jeg var ungdom for 15 år siden. Siden det har det bare vokst mer og mer.

Publisert: