Retusjert reklame skal merkes. Det synes plastiske kirurger i Stavanger er helt greit

Etter Stortingets vedtak om at all retusjert reklame skal merkes, er flere i plastikkirurgibransjen glade for at det har kommet et slikt vedtak.

Dersom det henger en slik retusjert reklameplakat i Norge fra nÄ av, skal det merkes at det er retusjert.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem Ă„r gammel

I forrige uke bestemte Stortinget at all retusjert reklame skal merkes. Retusjert betyr at bildet har blitt behandlet i ettertid, for eksempel at noen har blitt retusjert tynnere.

Stortingsrepresentant for Rogaland SV, Solfrid Lerbrekk, sier at hun tror at ungdommer fÄr et dÄrlig selvbilde pÄ grunn av all reklamen.

– Spesielt dette med retusjert reklame, altsĂ„ datamanipulerte bilder i en reklame, har vi vĂŠrt opptatt av Ă„ gjĂžre noe med. Der har vi utredet om det gĂ„r an Ă„ markere slike bilder, med for eksempel teksten om at bildet ikke er ekte. Jeg er i mot all reklame for plastisk kirurgi, fordi det Ă„ reklamere for noe, er Ă„ pushe det pĂ„ folk. Dette gjelder ikke bare plastisk kirurgi, men ogsĂ„ andre virksomheter som vil fremme kroppspress slik som hudklinikker, forteller Lerbrekk til Byas.

FÞlg Byas.no pÄ Facebook!

– Ikke vĂ„r reklame som er problemet

Lars Berg-Larsen, som er eier av Klinikk Stavanger - Senter for plastikkirurgi, sier at det ikke er deres reklame som er problemet, men hvordan mediene og bloggere hele tiden retter oppmerksomhet pÄ kroppspress og vakre kropper.

– Jeg tror ikke det gĂ„r an Ă„ fĂ„ igjennom noe forbud mot reklame for plastisk kirurgi. NĂ„r for eksempel hudklinikker skal fĂ„ reklamere for sin virksomhet, og vi ikke, blir dette feil. Det er ikke reklamen i seg selv som er problemet, fordi vi reklamerer kun for klinikken vĂ„r, ikke for det Ă„ gjĂžre urealistiske endringer pĂ„ kroppen. Det er ukebladene, mediene og bloggerne som fĂžrer til problemet med kroppspress som unge kjenner pĂ„ i dag, forteller Berg-Larsen.

Han legger til at det ikke gÄr en dag uten at ukeblader, eller bloggere legger ut noe om skjÞnnhet, kroppspress og om hvordan kropper ifÞlge dem bÞr se ut. Dette fÞrer ifÞlge Berg-Larsen til selve kroppspresset blant unge.

– Vi behandler de med for eksempel medfĂždte misdannelser, eller de som faktisk vil endre pĂ„ noe pĂ„ kroppen sin, ikke pĂ„ grunn av kroppspress, men fordi de selv vil. Mediene kommer med bilder av urealistiske kropper som er datamanipulert, for eksempel pĂ„ photoshop, og det er ikke dette vi driver med, sier han.

– MĂ„ slutte Ă„ vinkle pĂ„ kroppspress

Han nevner at noen klinikker til og med legger ut fĂžr og etter bilder av helt forskjellige pasienter, men at dette ikke har noe med de seriĂžse klinikkene Ă„ gjĂžre, og at dette Ăždelegger for de mer seriĂžse aktĂžrene.

– Mediene, ukebladene og bloggere mĂ„ slutte Ă„ vinkle pĂ„ urealistisk vakre kropper, og kroppspress, slik at fĂŠrre unge vil fĂžle pĂ„ det kroppspresset de blir utsatt for i dag, forteller Berg-Larsen.

– Oppfordrer ikke folk til Ă„ operere seg

Plastisk kirurg pÄ Clinique Bellevue i Stavanger, Ayman Zakaria, sier at markedsfÞringen ikke er et problem.

– Vi oppfordrer ikke folk til Ă„ operere seg, og nĂ„r det gjelder reklame som oppfordrer folk til Ă„ operere seg, og reklame som inneholder manipulerte bilder, er vi veldig for at dette skal bli forbudt. Dette gjelder ogsĂ„ reklame for andre klinikker som bruker manipulerte bilder og oppfordrer til inngrep, forteller Zakaria.

Han sier at unge ikke mÄ bli pÄvirket av markedsfÞringen pÄ denne mÄten, og at det er et forbud i Norge Ä utfÞre plastisk kirurgi pÄ personer under 18 Är.

Solfrid Lerbrekk, som er stortingsrepresentant for SV, mener all reklame for plastisk kirurgi burde vĂŠrt forbudt.

Ønsker Ä gjÞre noe med bloggernes pÄvirkning

Lerbrekk er enig i at bloggerne har for stor makt. Hun Ăžnsker at det skal vĂŠre forbudt at bloggere mottar penger for Ă„ reklamere for en klinikk som tilbyr plastisk kirurgi.

– Det skal ikke vĂŠre forbudt Ă„ snakke om det Ă„ pynte seg, men akkurat det med at bloggere reklamerer for kroppspress burde vĂŠrt mer regulert, forteller Lerbrekk.

Kulturendring

Hun tror at mÞtet statsrÄd Linda Helleland hadde med bloggere og influencere angÄende kroppspress, vil hjelpe. Hun tror at en kulturendring mÄ til for Ä stoppe kroppspresset.

Det er naturlig Ä bli pÄvirket av kroppspress, sier hun, og ikke nÞdvendigvis sÄ lett Ä gjÞre noe med.

– Det er et veldig stort problem i dag, og det er lange ventetider hos psykologer grunnet dette.

Voksende problem

Om hvorfor dette har fÄtt lov til Ä gÄ sÄ langt sier hun:

– Jeg tror det delvis skyldes den teknologiske utviklingen som har gjort det sĂ„ enkelt Ă„ styre en blogg, og Ă„ redigere bilder selv. Jeg tenker at det kan vĂŠre lurt Ă„ lĂŠre unge opp om at slike bilder er manipulerte, og urealistiske. Vi hĂžrer jo veldig ofte fra psykologer og helsesĂžstre om at dette er et veldig voksende problem, og jeg fĂžler at det kanskje allerede begynte da jeg var ungdom for 15 Ă„r siden. Siden det har det bare vokst mer og mer.

Publisert: