• Byas sjekker: Foodora-/Wolt-ansatte på Bysykler: Er det greit?

    Publisert 22. juli, kl. 22:22

  • De siste månedene har Byas blitt gjort oppmerksom på at Kolumbus sine elektriske bysykler blir brukt av ansatte i Foodora og Wolt når de henter og leverer mat i Stavanger.

  • Samtidig som jeg får servert en burger det fremdeles ryker av, er det kanskje en annen i sentrum som skal hjem fra jobb, men som ikke finner en tilgjengelig bysykkel.

  • Jeg er veldig nysgjerrig på om dette egentlig er helt innafor?

  • For å finne ut av det, ringer jeg Elisabeth Tostensen, presseansvarlig i Kolumbus.

    – Vi har ikke anledning til å nekte dem, sier hun.

    Hmm.. Hva betyr egentlig det?

  • Ifølge Tostensen skal bysyklene brukes til transportetapper, altså fra A til B. Poenget med ordningen er med andre ord ikke at syklene skal bli beslaglagt i flere timer mens man er på jobb.

  • – Så det er egentlig ikke i orden?

    – Vi ser ikke på det som et problem, sier Tostensen, og fastslår:

    – Så lenge de kjøper billett, kan de bruke syklene som alle andre.

  • Så elsyklene er ment for transportetapper, men ingen i Kolumbus kan nekte syklister fra Wolt eller Foodora å benytte seg av syklene...

    Betyr det da at det er innafor eller ikke?

    Og hvilke retningslinjer har Foodora og Wolt når det gjelder dette?

  • Etter noen klikk på hjemmesiden til Wolt finner jeg en e-postadresse jeg skriver til på litt rustent engelsk.

  • Morgenen etter har jeg fått svar fra Tine Duelund Schou, «Nordic Communication Manager» i Wolt.

    Vi ringes for en prat. Schou er dansk, men spør om vi kan prate på engelsk. Jeg svarer «yes!».

  • Da jeg forteller Schou om bruken av bysykler blant Wolt-ansatte, sier hun at hun ikke visste noe om det. Hun forstår at bysyklene ikke er ment for bruk av ansatte i Wolt mens de er på jobb, og sier:

    Vi vil gjerne hjelpe Kolumbus dersom de ikke vil at syklene skal bli benyttet av Wolt-syklister.
  • Jeg forteller at Kolumbus ba meg ta kontakt med Wolt, for å høre hva deres retningslinjer er.

    – Våre partnere står fritt til å ta i bruk det framkomstmiddelet de føler passer dem best til å levere med, så lenge det ikke bryter med lokale lovverk, sier Schou, og sier det kanskje er best å snakke med Kolumbus.

    Ett skritt tilbake, der altså.

  • Men; etter samtalen med Wolt får jeg svar fra Iselin Fjeld, pressekontakt i Foodora. Hun ber meg sende alle spørsmålene jeg har per e-post.

  • Jeg spør om et av kriteriene i Foodora er at syklistene skal stille med eget transportmiddel, eller om det i teorien går greit å ta for eksempel 11-bussen til og fra sentrum med varmmat på ryggen?

  • Svarene jeg får per e-post kommer fra Carl Randers, fungerende daglig leder i Foodora. Han skriver:

    Våre kontrakter med ansatte er forbeholdt at de har eget framkomstmiddel, og de ansatte blir kompensert for bruken.
  • For å dobbeltsjekke tar jeg kontakt med en kompis av meg, som tidligere har vært Foodora-bud i Oslo.

  • Så teoretisk sett bør det gå greit, men Carl Randers i Foodora presiserer følgende i e-posten:

    – For ansatte er det ikke tillatt med bruk av kommunale transportmidler eller bysykkel.

  • Jeg må snakke med Kolumbus én gang til.

  • Elisabeth Tostensen i Kolumbus sier hun ikke var klar over at også Wolt-syklister benyttet seg av bysyklene, men bekrefter at de har en dialog med Foodora:

    – Vi er i kontakt med Foodora og har snakket med dem angående dette.

    Ved spørsmål om hva dialogen går ut på, henviser hun til Foodora.

  • Jeg prøver å nå ut til Foodora, uten å bli klokere på saken.

    – Det stemmer at vi har vært og er i dialog med Kolumbus om dette, sier Randers fra Foodora, men heller ikke han vil utdype hva dialogen går ut på.

  • Fordelene for Foodora/Wolt-ansatte er vel åpenbar:

  • Om det er innafor eller ikke, er et annet spørsmål, som verken Wolt, Foodora eller Kolumbus besvarer.

    Og da er det vel opp til folket. Hva mener du? 🤔

    Noe du ønsker vi skal sjekke?

    👉 Send mail til tips@byas.no!