Disse guttene fra Sandnes satser alt på eget klesmerke

De færreste 17-åringer bruker konfirmasjonspengene som aksjekapital for å starte sitt eget klesmerke. Men guttene i Artificial Arctic er ikke som alle andre.

 Kristian Tjelta Johansen (venstre), Morten Gilje (høyre) og Markus Amundsen Fjelde startet i fjor klesmerket Artificial Arctic.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Med stor interesse for økonomifag, gründervirksomhet og design, startet Kristian Tjelta Johansen (17), Morten Gilje (18) og Markus Amundsen Fjelde (18) klesmerket Artificial Arctic i fjor vår.

– Det var Morten som foreslo at vi kunne starte et klesmerke, sier Kristian.

– Ja, også snakket Kristian og Markus om å starte aksjeselskap, legger Morten til.

Følg Byas.no på Instagram!

Selvlærte

Guttene fant ut at det var den tryggeste måten å gjøre det på. Skulle klesmerket vokse seg større i fremtiden, ville det uansett blitt nødvendig å starte aksjeselskap.

– Vi tenkte at det var lik så greit å gjøre det riktig fra starten av, sier Kristian.

Hvor mye penger brukte dere som aksjekapital?

– Det ble 60.000 kroner tilsammen, forteller Kristian.

Siden ingen av guttene var 18 år på dette tidspunktet, har foreldrene hjulpet til i prosessen.

– De har støttet ideen fra starten, men sa til oss at vi måtte vite hva dette innebar, sier Kristian.

23.03.18 (14:00 UTC+1) #springcollection18

Det de visste om å drive sin egen virksomhet kom fra fag de hadde på videregående skole. Resten har de lært underveis.

– Vi har fått mange nye erfaringer i denne prosessen. For eksempel at alt tar ganske lang tid. Det hadde vi ikke sett for oss da vi begynte, sier Kristian, og ser bort på Morten som nikker bekreftende.

LES OGSÅ:

Les også

Joakim (28) fra Auglend lanserer egen kleskolleksjon

Les også

Jennie (23) fra Hillevåg om livet om designstudent: – Du må elske det du driver med

Lang prosess

Så snart aksjeselskapet var i boks, begynte de med design. Det ble Mortens oppgave. Kristian kontaktet diverse leverandører. Markus tok seg av det økonomiske.

Etter å ha vært i kontakt med omlag tjue leverandører i utlandet, fant de omsider en de var fornøyde med.

– Det viktigste for oss har vært at klærne er av god kvalitet. Derfor tok det tid å finne en god leverandør, sier Morten.

Å få på plass det endelige produktet har vært den mest tidkrevende delen.

– For det første sendes klærne fra Thailand med båt, da dette var billigst. Det tar ganske lang tid. Og for det andre må vi starte på nytt hvis vi ikke blir fornøyde med prototypen, sier Morten.

Hvor lang tid tar det å få produktene?

– Mellom to og tre måneder, svarer Kristian.

«logo tee» #artificialarctic #springcollection18

Høstkolleksjon ble vårkolleksjon

I vår kunne de endelig annonsere at den første kolleksjonen var klar. Den består av en t-skjorte og en genser.

– Det skulle egentlig være en høstkolleksjon, men sånn ble det ikke, sier Morten.

Selv om fokuset ligger på å markedsføre den ferdige kolleksjonen, har de allerede planer for en ny.

– Jeg har tanker for hvordan en eventuell ny kolleksjon kan se ut, men vi må selge ut denne før vi kan begynne å bruke tid og ressurser på en ny, forteller Morten.

Gjennom nyhetsbrev på mail, Instagram og nettsiden deres, håper de at folk skal få øynene opp for det nye klesmerket.

– Målet er at flere skal vite om oss, sier Morten. Derfor skal Artificial Arctic blant annet sette opp stand på torget i Stavanger, for å gi flere muligheten til å prøve klærne, som per nå selges gjennom nettsiden deres.

Hvorfor skal folk kjøpe klærne deres?

– Først og fremst fordi de har et kult nordisk design, men også fordi det er veldig god kvalitet. Vårt ønske er at klærne våre skal være gode å bruke, sier guttene.

Hvor mye har dere solgt hittil?

– Vi har ikke det eksakte tallet her, men vi har solgt for mellom 15.000 og 20.000 kroner, sier Kristian.

Oppfordrer flere til å prøve

Guttene er ikke redde for å tape alt – da har de hvert fall prøvd. Erfaringene vil de uansett ta med seg inn i andre mulige forretningsideer i fremtiden. De mener flere bør gjøre det samme hvis de har mulighet.

– Jeg tror flere har lyst, men er redde for å satse, sier Morten. Han får støtte fra Kristian.

– Det er en skikkelig god livserfaring, uansett hvilken vei det går, sier han.

Hva gjør dere hvis det ikke går riktig vei?

– Vi har ingen planer om at dette skal gå i dass, sier Kristian, og smiler.

– Men om det mot formodning skulle skje mister vi aksjekapitalen vår. Men vi har ikke tenkt å gi oss så lett. Vi skal bruke erfaringene vi har gjort oss dette året, og fortsette med klesmerket vårt, sier Morten.

Publisert: