- I bunn og grunn er det enkelt. Erstatt blyanten med en flamme

Kanskje var det huleboerne som var først, men han har perfeksjonert teknikken.

SMOKING GUNS & FEATHERS: Menneskets forhold til naturen er sentralt i kunsten.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Steven Spazuk er en fransk-canadisk kunstner som har tatt i bruk et av verdens eldste kunstvåpen: Flammen. Teknikken kalles fumage.

\- Jeg kan nok ikke påberope meg å være opphavmann. Huleboerne var nok først. Siden har flere kunstene brukt flamme og avtrykk etter sot i sine verk. Jeg har brukt de siste 14-15 årene på å utvikle min egen versjon, sier Spazuk.

- I bunn og grunn er det enkelt. Erstatt blyanten med en flamme, sier Spazuk.

Vi får en demonstrasjon av teknikken.

**LES OGSÅ:

Les også

Therese (24) fra Stokka ble oppdaget på Instagram

Han tar fram et ark av glanset papir. Vanlige ark tar fyr. Så tenner han et lite stearinlys som han holder under arket. Men flammen tegner han, med forbløffende nøyaktighet, et ansikt av sot-avtrykket. Dette er utgangspunktet. Enten en bestemt form, eller et tilfeldig sot-avtrykk.

TEKNIKK: Steven Spazuk "tegner" med flammer og fjær. @spazuk

Til små bilder bruker han stearinlys. Større bilder krever en fakkel. Så studerer han det, lar tankene flyte en stund, før han tar fram en fjær.

Den brukes til å lage fugler, et av mannens favorittmotiver. Fjæren setter avtrykk i soten, og slik kommer fuglen til syne. For å få til detaljer som hode, øyne og nebb, bruker han den spisse enden av fjæren, en kniv eller lignende. Andre former lager han ved å bruke fingrene - eller et viskelær for å få partier helt hvite.

**LES OGSÅ:

Les også

Sandnes vil ha mindre «sadness» og mer Nuart

Les også

Alex vil fylle tomme butikklokaler med kunst og kultur

Har kun hatt ett uhell

Andre motiver krever skarpere kanter enn de flammen lager. Da bruker han stensiler.

Teknikken kom, som det heter, til ham i en drøm.

\- Det er helt sant. Jeg drømte om metoden, og testet det da jeg våknet. Siden har jeg holdt på med dette.

Vi har et arrogant forhold til vår egen planet og vår egen natur.

- Uten å sette fyr på noe?

- Jeg har hatt ett uhell. Da lå jeg under et lerret med et lys og fikk en stearindråpe i øyet. Det gikk heldigvis godt, men forsikringsselskapet var litt usikre på hvordan de skulle håndtere saken.

Utstillingen i Reed Project Gallery i Stavanger heter Smoking guns & feathers. Bildene kretser stort sett rundt tre motiver: Dyr, våpen og kropper. I tillegg er gassmasken hyppig brukt. Miljø, natur og menneskelig påvirkning er en gjennomgangstema.

\- Vi har et arrogant forhold til vår egen planet og vår egen natur, sier Spazuk, og tar oss med bort til et stort lerret.

STEARINULYKKE: Spazuk har kun hatt ett uhell med teknikken sin.

Vakkert og vondt

Her står en pingvin iført en gassmaske. Foran pingvinen ligger et lag med røyk. Symbolikken er enkel.

- Jeg ser for meg at det står en bil et sted og spyr ut eksos. Du forstår... Vel, det er vårt forhold til natur.

Ved siden av pingvinen henger en utrydningstrua panda, også den med gassmaske. På en annen vegg har fugler slått seg ned på maisplanter. Her er det monokultur, mekanisert utnyttelse av jorda og ensretting som fanger tanken.

En serie kalt Hybris kretser rund menneskelig hovmod, overmot og vår trang til å utfordre natur og økologi. Fuglene står også helt sentralt. De henger i kombinasjon med våpen og røyk. Vakkert og vondt i samme bilde.

Svaret henger på veggen

\- Jeg og Danielle, som jeg er forlovet med, går gjerne turer for å se på fugler, og vi har lagt merke til at det blir færre av dem. De forsvinner. For meg er fuglene en metafor for all natur og hvor sårbar naturen er.

- Og de rykende pistolene...

- ...er som regel et tegn på at en forbrytelse har funnet sted. For å svare slik kunstnere gjør: Svaret henger på veggen.

Smoking guns & feathers henger i Reed Project Gallery fram til 23. august.

**LES OGSÅ:

Publisert: