Stavanger sentrum: Fra «konkurs-bonanza» til «åpnings-bonanza»

Optimismen er tilbake i Stavanger sentrum og flere folk vandrer gatelangs, men noen av byens rutinerte kjøpmenn deler ikke nødvendigvis entusiasmen.

Gjennom hele 2017 passerte totalt 13.476.000 gjennom tellepunktene i sentrum. Det er en årlig økning fra 2016 med 1.246.000 passeringer. Bildet er tatt i Laugmannsgata sommeren 2017.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

(Artikkelen er oppdatert 25.01.2018 klokken 14:01 etter det viste seg at DAY Birget et Mikkelsen åpnet tre måneder senere etter konkursen)

Fjoråret startet på verst tenkelig vis med den ene konkursen etter den andre i Stavanger sentrum.

I løpet av 13 dager (fra 18. januar til 31. januar) skrev Byas om til sammen seks konkurser i Stavanger sentrum.

Den 26. januar stengte skobutikken Bianco Footwear dørene, dagen etter slo Tommy Hilfiger i Østervåg følge. Tre dager senere pakket Sushi Mat sakene sine sammen, og dagen etter var DAY Birger et Mikkelesen i Magasin Blaa konkurs. Tre måneder senere åpnet de dørene igjen, og det har de fortsatt den dag i dag.

Dermed var dominoeffekten av konkurser et faktum.

Nå er trenden snudd. Varehandelsrapporten for 2017 til Stavanger Sentrum viser at kjøpesentrene taper i salg. Samtidig øker salget i butikkene som ligger i sentrum og Stavanger øst.

– Det har snudd og det er en positiv stemning. At sentrum har en positiv utvikling er en ny trend vi som vi ikke har sett på lenge, sier Kristin Gustavsen som er daglig leder i Stavanger Sentrum til Byas.

Følg Byas.no på Facebook!

Kristin Gustavsen er daglig leder i Sentrumforeningen og sier at fremtiden ligger i at personer bor og jobber i sentrum. Dette gjør sentrum mer attraktivt, og kjøpmennene i sentrum har en fremtid.

Flere folk i byens gater

Fire restaurantåpninger er rett rundt hjørnet, sammen med en ny nordisk restaurant.

Etter det Byas kjenner til åpner også en splitter ny isbar i Kongsgata 34 på torsdag. Med dette kan man godt si at byen bugner av nyåpninger.

En mulig årsak til at flere velger å åpne dørene i sentrum er at det er flere folk som er i bykjernen.

Sammenligner man tallene fra 2016 med 2017, har antall besøkende steget med ti prosent. Fra 12,3 til 13,5 millioner besøkende. Dette viser tall fra byens tellepunkter.

– Det går flere folk i gatene, dette er en internasjonal trend. Alle europeiske byer som klarer å fornye seg trekker flere personer. Folk vil tilbake til byen og bruke den mer, sier Gustavsen.

Deler ikke optimismen

Slik det er nå kan det se rosenrødt ut. Byen har en pågang av nye restauranter og butikker, men de fleste vet at en god trend varer ikke evig.

Denne meningen deler også ansiktene bak leketøysbutikken Hustvedt & Co som holder til i Østervåg.

– De nye bomringene og den nye byplanen kommer nok til å ødelegge sentrum. Folk vil ikke dra inn til byen siden det blir vanskeligere å komme seg frem, sier Tor Søiland, mens broren Per nikker bekreftende.

Les også

Se her: Våre mest leste saker i 2017

Butikken har vært i drift siden 1873, og brødreparet har jobbet der i nærmere 40 år. For rundt 20 år siden overtok de driften etter sin far.

Til de nyåpnede restaurantene og butikkene har de et godt tips:

– Åpne opp om morgenen, og prøv å endre vanene til folk slik at de kommer inn til byen, sier Tor Søiland.

Brødrene Per (t.v.) og Tor Søiland spår ikke den lyseste fremtiden for sentrumsområdet. Netthandel, bomringer og den nye byplanen er tre faktorer som de tror kommer til å bidra til en mindre positiv utvikling.

Savnet forklaring

Under fjorårets «konkurs-bonanza» fikk Byas’ oppslag stor oppmerksomhet.

Fire av de ti mest leste sakene på Byas.no var i januar 2017 om at bedrifter stengte dørene. I år har ikke Byas-redaksjonen notert seg en eneste konkurs i sentrum.

Den daglige lederen for Stavanger Sentrum mener at de forskjellige konkursene ikke ble nyansert nok, og at media har en liten del av skylden for at fjoråret ikke ble et positivt år for kjøpmennene i sentrum.

Til slutt var det så mange konkurser at Byas valgte å skrive en egen artikkel om hvorfor det var så mange butikker som gikk under.

– Butikkeierne går gjennom regnskapet for året som gikk, og må ta et valg om de kan fortsette et år til. Er det verdt det? Det står respekt for valget de tar, uansett hva det er, sa Gustavsen i artikkelen.

I år er hun nå rask med å gi skryt for at nyåpningene får mer og mer spalteplass i både de lokale og regionale avisene.

– Vi tenker at mediene kanskje ikke så sammenhengen til konkursene. Noen bedrifter besluttet å legge ned driften på grunn av at de var pensjonert, mens andre store kjeder trakk seg ut av Norge, avslutter Gustavsen.

Publisert: