Studenter om «sugardating»-kampanjen: Utnyttelse av mennesker i en svakere posisjon

Nettsiden «Rich meet Beautiful» kommer snart til Stavanger med omdiskuterte kampanje rettet mot studenter. Studentene ved UiS er lite begeistret.

Lederen for Student Organisasjonen (StOr) ved Universitetet i Stavanger, Jørgen Hedin Sjøberg (25), stiller seg svært kritisk til kampanjen.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

At kampanjen kan være kvinnediskriminerende er én sak, men studentene Byas pratet med på UiS var alle enige om at det å rette seg mot økonomisk sårbare studenter er feil.

– Det er ikke noe bedre eller verre om de går mot studenter eller andre. Problemet er at de reklamerer for gråsoneprostitusjon, sier studenten Jens Gangdal.

Den 24-årige studenten er lite begeistret for kampanjen og tjenesten generelt. Han mener det hele er feil uansett hvem de retter kampanjen mot, men er kritisk til at tjenesten prøver å lokke studenter.

Dette synet deler også lederen for studentene i StOr.

– De får ikke sette den opp her på campus, det er helt sikkert, sier Sjøberg.

Følg Byas.no på Facebook!

Jens Gangdal (24) fra Bærum mener det for mange kan virke for enkelt, og at det er lett for studenter å bite på.

– Det blir helt feil

Gründeren og administrerende direktør av selskapet, Sigurd Vedal, er overrasket over reaksjonene på kampanjen, og trodde verden hadde «kommet lengre».

De fleste reaksjonene har vært på selve kampanjen og at den er kvinnediskriminerende, men det er ikke det eneste problemet, mener studentene.

– Det blir helt feil å gå etter studenter som er i en svakere posisjon og økonomisk utsatte, sier Jens Gangdal.

Det kan kanskje hjelpe en pengelens student på kort sikt, men han mener det kan føre til større problemer, som for eksempel psykiske lidelser om man møter feil mann. Gangdal mener det kan være lett for jenter å bite på, og kjenner selv noen som har benyttet seg av lignende tjenester.

– En jeg gikk i klasse med på videregående gjorde det. Det kom frem mye bilder med luksus og silikonpupper for å si det sånn, sier han.

– Hva som skjer er de jo ganske ærlige med, du får det du ser, legger han til, og sikter til den lettkledde kvinnen på plakaten. Han mener det er åpenbart hva de fleste er ute etter.

LES OGSÅ:

Her forsøker han å kjøpe sex av kvinne (21) på Tinder

Tinder-tipsene som funker

Studentene Malin Bakkeli Askeland (21) fra Bergen og Henrik Andersen Muren fra Drammen (22) har brukt mye tid på å diskutere saken.

– Hun fikk tilbud om 1000 kroner for puppebilder

Henrik Andersen Muren mener det hele er trist, og liker ikke at nettstedet prøver å utnytte studentenes posisjon på denne måten.

– Det er synd at noen jenter velger en slik kjapp løsning som går på deres verdighet. Mange vet jo ikke bedre, sier han.

Han har sett flere dokumentarer om lignende tjenester hvor jentene prøve å rettferdiggjøre valget deres og sier selv at de ønsker å ligge med mennene de møter. Det mener Muren er løgn, og hevder pengene de får gjør dem blinde.

– Noen i klassen min i Bergen prøvde seg på det. Hun spiste middag og chattet litt med en mann. Etterhvert ble det press på nakenbilder, hvor det ble tilbudt 1000 kroner for et puppebilde. Da sluttet hun, sier Malin.

Hun sier hun selv aldri kunne funnet på å prøve det, men forteller at flere i klassen naturligvis ble interessert og nysgjerrige. Både Malin og Henrik tror mange venninner blir påvirket av andre til å prøve seg på slike tjenester.

Simen Clementsen (22) og Helene Bakke (21) er begge studenter som mener kampanjen er en utnyttelse av de svake, og at det blir feil uansett.

Sier litt om studiefinansieringen

Lederen for StOr, organisasjonen som skal ivareta studentenes demokratiske, faglige, sosiale behov og rettigheter, mener at kampanjen med så tydelig markedsføring ikke er bra.

– Det er veldig uheldig at de retter seg mot studenter som er i en økonomisk sårbar situasjon. En situasjon de utnytter veldig spesifikt, og det liker jeg ikke, sier Sjøberg.

Han legger til at det for mange kan være en «quick fix», men at de ikke vet hva de går til. Med det sikter han til at mange studenter har lite penger, hvor mange må ha en jobb ved siden av, og ser på en slik tjeneste som en enkel utvei.

Dette bildet har interesseorganisasjonen Freethem tatt av reklamebilen som ruller rundt i Oslo.

– Det sier jo litt om studiefinansieringen vi har i dag, når de kan rette seg mot studenter på denne måten, sier han.

– Det er mange som kommer rett fra videregående og har aldri hatt muligheten til å spare så mye, noen har ikke tid til å jobbe, og noen ønsker å konsentrere seg fullt på studier - det skal ikke noen utnytte, legger lederen til.

Han klarer å snike inn litt studentpolitikk, men han har kanskje et poeng? Hadde studiestøtten i Norge vært høyere, hadde kanskje ikke denne kampanjen sett dagens lys, eller?

To andre studenter Byas snakket med kom inn på samme bane som lederen for StOr.

– Det hadde kanskje ikke vært så mange som hadde prøvde seg på dette om de hadde det bra økonomisk, sier Simen.

LES OGSÅ:

Publisert: