Har du lyst til å sparke deg gjennom Stavanger uten å bruke krefter?

Det kan du snart om denne gjengen får det som de vil. Nå vil gründerne ha elektriske sparkesykler til byen, og ser på muligheten for å samarbeide med Bysykkelen.

Fredag møter denne gjengen Bysykkelen for å diskutere et samarbeid. Fra venstre: Daglig leder Morten Askeland (20), HR-leder Henrik Berge Syvaldsen (20), Markedsdirektør Per Christian Bjerke (22) og økonomiansvarlig Kristian Tjelta Johansen (18). FOTO: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

– Det begynte egentlig med at jeg kom over en video på Youtube, sier Morten Askeland (20).

Videoen tok for seg sparkesykkel-boomen i USA. Askeland mente at dette også kunne være noe for det norske markedet. Hvorfor ikke Stavanger?

– Vi ønsker å gjøre slutt på «the last mile-problemet». De fleste transporttjenester kan ikke ta deg helt fram til døra hjemme, men det kan disse, sier Henrik Berge Syvaldsen (20).

Få en god forklaring på hvordan sparkesykkel-utleie har blitt en milliardindustri her:

Gi gass

20-åringen og to andre venner tente også på ideen til Askeland. De fordelte roller og la slagplanen i sommer, i høst ble aksjeselskapet Zap Scooters AS etablert.

Sparkesyklene går på elektrisitet, de er større og mer robuste enn leketøy-versjonen og har en bryter på hver side av styret. En for å gi gass, en annen for å bremse med.

Til sammen spytter vennegjengen inn i overkant av 100.000 kroner i prosjektet. Nå jakter grüdnerne eksterne investorer for å få hjulene i gang.

– Bysykkelen finnes allerede. Skal dere samarbeide eller blir dere en konkurrent?

– Vi får se. Det hadde vært moro om vi hadde fått til et samarbeid, men gjør vi ikke det, får vi ta på oss rollen som konkurrent, sier Askeland.

Blå = gass. Grå = brems. Så er det bare å holde balansen. Du kan leie sykkelen med mobilen og levere den fra deg akkurat hvor du vil. FOTO: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

– Kjempekult

Prosjektleder i Bysykkelen, Randi Markvardsen, er full av lovord når det kommer til engasjementet til gründerne.

– Det hadde vært kjempekult å samarbeide om dette. Alle virkemidler som gjør at flere lar bilen stå hjemme, tar vi imot med åpne armer, sier hun til Byas.

LES OGSÅ: Neste år blir det over dobbelt så mange bysykler

Hun forteller at Bysykkelen skal ha et møte med kvartetten fra Zap Scooters fredag.

– Da kommer vi til å se nærmere på hva vi kan få til sammen. Jeg tror det blir veldig spennende, sier Markvardsen.

På vei til og fra jobb, til og fra bussen, til og fra...hvor du vil. Gründerne håper at den amerikanske ideen også skal komme siddisene til gode. FOTO: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

Pay by the minute

Askeland i Zap Scooters sier at sparkesyklene forhåpentligvis blir tilgjengelige for publikum i løpet av våren eller tidlig sommer neste år.

Foreløpig ser gründerne for seg en løsning hvor du betaler per minutt du bruker sykkelen. Et eksempel er 10 minutters bruk for 20 kroner, da vil du kunne tilbakelegge rundt 2 kilometer.

Ønsker du å leie sykkelen, bruker du en app på mobilen. Når du er ferdig, kan du sette den fra deg akkurat der du vil.

– Er Stavanger sparkesykkel-vennlig? Har dere tenkt på regn og brostein?

– Dersom prosjektet først realiseres, kommer sparkesyklene til å bli enda mer robuste enn de vi har i dag. De tåler både uvær og brostein, så det kommer til å gå fint, sier Askeland.

MER FRA BYAS:

LES MER:

Her skal Simon (27) lage møbler: – Blir en drøm

LES MER:

Slik unngår du at telefonen slår seg av i kulda

LES MER:

Folk hadde feil uttale - nå endrer stedet navnet

LES MER:

Hunden Ghost fra Røyneberg har blitt et Instagram-fenomen

Publisert:

Oppdatert:

Dette bør du vite før du kjøper en elektrisk sparkesykkel

Elektrisk sparkesykkel er i vinden som aldri før. Vi har samlet en oversikt over lover og regler du kanskje ikke visste om - dersom du enten har kjøpt eller vurderer å kjøpe en!