Her får studentene spille dataspill i undervisningen
– Barn og unge er så engasjert i spill og teknologi i dag, så vi kan bruke det engasjementet til læring også, sier prosjektleder.
Det didaktiske, digitale (DDV) verkstedet ved UiS har som formål å introdusere nye læringsmetoder å bruke i fremtidens klasserom.
Her kan studenter og ansatte ved fakultetet benyttes seg av deres «drop-in» tilbud for å ta i bruk digitale verktøy på egen hånd.
I god Star Wars-ånd ble det derfor arrangert et «May the Fourth»-tema for å trekke flere folk til verkstedet, og skape et sosialt miljø rundt læringsrommet.
– En del av DDV-en er at vi gjør sosiale ting sammen. I dag var det jo Star Wars dag, så da var det gøy å gjøre noe rundt det temaet, sier Paolo Haaland Scarbocci, prosjektleder for det didaktiske digitale verkstedet (DDV).
Fremtidens læremåter
Scarbocci ønsker å forene undervisning med teknologi, og finne måter å bruke teknologien for å gi bedre læring i skolen.
– Barn og unge er så engasjert i spill og teknologi i dag, så vi kan bruke det engasjementet til læring også. Istedenfor å kjede seg i klasserommet og vente på friminutt, så ønsker de bare å fortsette, sier Scarbocci.
DDV-et er laget spesielt for lærerutdanning. Alle de digitale verktøy som er tilgjengelig her, skal kunne brukes i undervisningssammenheng.
– Det digitale media skal bli gjort tilgjengelig for lærerstudenter til å bli bedre kjent med slik at de lettere kan ta det med i undervisning, sier Lola Gritsenko, studentassistent.
Lett å bli engasjert
Victoria Helleberg var en av dem som deltok på verkstedet, og er spesielt glad i VR-spillene de tilbyr.
– Det blir jo som en helt annen verden, og da er det lett å bli litt for engasjert, sier Helleberg.
Kunst og håndverk-studenten deltar så ofte hun kan på DDV, og denne gangen var det ekstra kjekt med et tema hun har god kjennskap til.
– Jeg har vokst opp med en familie som har vært glad i Star Wars, så da er det klart at jeg og blir hekta, sier hun.
Fremtidens klasserom
VR er en av læringsmetodene Scarbocci vil ha inn i skolen. Han mener det nåværende skolesystemet bare repeterer seg selv, og dette er noe DDV ønsker å snu på.
– Dette er jo fremtidens klasserom. Istedenfor å ta i bruk et vanlig kart, kan VR med Google Maps bli brukt til å reise rundt i hele verden og oppleve det, sier han.
Han tror slike undervisningformer kommer til å vokse mye i årene som kommer. Forhåpentligvis kan dette også gjøre at flere blir interessert i å drive med undervisning.
– Lærerstudentene skal bli mer innovative og kreative så de kan ta med seg noe nytt inn i klasserommene, og ikke bare det som allerede har blitt gjort før, sier Scarbocci.
MER FRA BYAS:
Disse artistene er klare for Fadderfestivalen
Rekordmange søkere til UiS: Dette er de mest pop studiene
Denne utdanningen ved UiS sprenger alle skalaer - igjen!
Fredrik (29) sin masteroppgave ga ham prisen for beste film under Amandusfestivalen
– Ikke riktig å avlyse eksamen her og nå, men...
MENINGER: Det aller viktigste vi kan gjøre nå, er å ikke nøle med å ta denne debatten, og at vi tar en beslutning så fort vi er sikre på hva som er riktig. Da sikrer vi forutsigbarhet og kontinuitet i opplæringen.
- Eivind Lervik Tornli
- Hannah Owe Hope
- Henrik van der Hoeven
Relaterte artikler
- AKTUELTStudenter mener ny timeplan truer familieliv, fritidsaktiviteter og økonomi3 ÅR SIDEN
- AKTUELTDenne ungdomsskolen har fått sitt eget gamingrom4 ÅR SIDEN
- AKTUELTStudie om studentenes helse: – Svært bekymringsfullt2 ÅR SIDEN
- AKTUELTRegjeringen vil la flere studere fra hjemmekontor – også etter korona2 ÅR SIDEN
- AKTUELTUiS endrer seks eksamener til digital hjemmeeksamen1 ÅR SIDEN
- AKTUELTPå dette betongtaket kan det spire og gro dersom Stavanger får ny folkehøgskole2 ÅR SIDEN