Aktuelt

Her får studentene spille dataspill i undervisningen

– Barn og unge er så engasjert i spill og teknologi i dag, så vi kan bruke det engasjementet til læring også, sier prosjektleder.

R2D2 og BB-8 var to av Star Wars effektene under DDV-eventet. FOTO: Mathilde J. Oseberg

Det didaktiske, digitale (DDV) verkstedet ved UiS har som formål å introdusere nye læringsmetoder å bruke i fremtidens klasserom.

Her kan studenter og ansatte ved fakultetet benyttes seg av deres «drop-in» tilbud for å ta i bruk digitale verktøy på egen hånd.

I god Star Wars-ånd ble det derfor arrangert et «May the Fourth»-tema for å trekke flere folk til verkstedet, og skape et sosialt miljø rundt læringsrommet.

– En del av DDV-en er at vi gjør sosiale ting sammen. I dag var det jo Star Wars dag, så da var det gøy å gjøre noe rundt det temaet, sier Paolo Haaland Scarbocci, prosjektleder for det didaktiske digitale verkstedet (DDV).

Følg Byas.no på Facebook!

Fremtidens læremåter

Scarbocci ønsker å forene undervisning med teknologi, og finne måter å bruke teknologien for å gi bedre læring i skolen.

– Barn og unge er så engasjert i spill og teknologi i dag, så vi kan bruke det engasjementet til læring også. Istedenfor å kjede seg i klasserommet og vente på friminutt, så ønsker de bare å fortsette, sier Scarbocci.

DDV-et er laget spesielt for lærerutdanning. Alle de digitale verktøy som er tilgjengelig her, skal kunne brukes i undervisningssammenheng.

– Det digitale media skal bli gjort tilgjengelig for lærerstudenter til å bli bedre kjent med slik at de lettere kan ta det med i undervisning, sier Lola Gritsenko, studentassistent.

Lola Gritsenko ønsker at teknologien skal være en større del av undervisningen i fremtiden. FOTO: Mathilde J. Oseberg

Lett å bli engasjert

Victoria Helleberg var en av dem som deltok på verkstedet, og er spesielt glad i VR-spillene de tilbyr.

– Det blir jo som en helt annen verden, og da er det lett å bli litt for engasjert, sier Helleberg.

Kunst og håndverk-studenten deltar så ofte hun kan på DDV, og denne gangen var det ekstra kjekt med et tema hun har god kjennskap til.

– Jeg har vokst opp med en familie som har vært glad i Star Wars, så da er det klart at jeg og blir hekta, sier hun.

VR-spill skapte stort engasjement på DDV. FOTO: Mathilde J. Oseberg

Fremtidens klasserom

VR er en av læringsmetodene Scarbocci vil ha inn i skolen. Han mener det nåværende skolesystemet bare repeterer seg selv, og dette er noe DDV ønsker å snu på.

– Dette er jo fremtidens klasserom. Istedenfor å ta i bruk et vanlig kart, kan VR med Google Maps bli brukt til å reise rundt i hele verden og oppleve det, sier han.

Han tror slike undervisningformer kommer til å vokse mye i årene som kommer. Forhåpentligvis kan dette også gjøre at flere blir interessert i å drive med undervisning.

– Lærerstudentene skal bli mer innovative og kreative så de kan ta med seg noe nytt inn i klasserommene, og ikke bare det som allerede har blitt gjort før, sier Scarbocci.

MER FRA BYAS:

LES MER:

Disse artistene er klare for Fadderfestivalen

LES MER:

Rekordmange søkere til UiS: Dette er de mest pop studiene

LES MER:

Denne utdanningen ved UiS sprenger alle skalaer - igjen!

LES MER:

Fredrik (29) sin masteroppgave ga ham prisen for beste film under Amandusfestivalen

Publisert:

  1. Undervisning
  2. Teknologi
  3. Digital
  4. Spill
  5. Star Wars

Denne ungdomsskolen har fått sitt eget gamingrom

På Revheim ungdomsskole skal elevene blant annet lære om den franske revolusjonen og ulike styreformer gjennom dataspill.