Kort forklart: Alexander Kielland-ulykken
Det nærmer seg 42 år siden den tragiske hendelsen som tok livet av 123 personer i Nordsjøen.
Den er på ny å finne i medienes søkelys, og står sentralt i to nye TV-serier som rulles ut på norske skjermer i 2022, Lykkeland på NRK og Katastrofen Kielland på TV 2.
Alexander Kielland-ulykken er den tragiske hendelsen som fortsetter å engasjere, på godt og vondt.
Tragedien står fortsatt igjen som den største ulykken i norsk industrihistorie.
- Anmeldelse Katastrofen Kielland: Jakta på Kielland-svar
- Anmeldelse Lykkeland: Oljerikdommens pris
Les også: Dokumentarserien «Katastrofen Kielland»: – Forventer at den vil være en øyeåpner
Ulykkeskvelden
En tidlig vårkveld i slutten av mars 1980, på en relativt fersk boligplattform i Nordsjøen.
Vi befinner oss på Ekofisk-feltet, helt sør på den norske sokkelen.
Det var her at det hele skulle gå så fryktelig galt, og en plattformkonstruksjon på over 10,000 tonn skulle velte i høy, kald og urolig sjø.
212 personer befant seg på plattformen den skjebnesvangre kvelden, hvorav 123 av dem måtte bøte med livet.
89 personer ble reddet fra ulykkesstedet.
Årsaken
Funn gjort i etterkant viste at kantringen skyldtes et såkalt utmattingsbrudd, altså gjentatte belastninger over tid, på metallkonstruksjonen under plattformen.
Det var ett av de såkalte støttestagene på plattformen, det vil si metallkonstruksjonen mellom de fem plattformbeina, som ikke tålte mer, og som omsider ga etter.
Bruddet førte så til at det ene av de fem beina brakk av, og resulterte kort tid senere i kantringen, som igjen førte til det katastrofale forliset.
- Tommas Skretting, Aftenbladet: «Noen sider ved Kielland-saken som er umulige for meg å forstå»
Etterspill
Tiden etter ulykken og helt frem til i dag, har vært preget av fremstilling av en rekke ulike teorier og hypoteser om hva som førte til svikten på plattformen:
Det norske granskningsarbeidet pekte på at det var gjort feil i sveisearbeidet ved det franske verftet som konstruerte Alexander L. Kielland.
Den franske granskningsrapporten viste imidlertid at feil bruk av plattformen, altså etter at den ble gjort om til boligplattform, fra å være en boreplattform, rev den i stykker.
En rekke andre teorier har blitt framsatt i ettertid. Noen har pekt på sabotasje, andre på sammenstøt med skip, og noen har pekt på svakheter i metallet.
Mer om Kielland-ulykken finner du her på Aftenbladet.no!
Byas sjekker: Hvorfor blir du mest støl TO dager etter trening?
Hvorfor blir du støl først to dager etter du har trent? Vi har sjekket!
Relaterte artikler
- AKTUELTFår 700.000 kroner fra kommunen – går sammen for å fremme e-sport2 ÅR SIDEN
- AKTUELTDenne Fretex-butikken får nytt konsept2 ÅR SIDEN
- AKTUELT3 hudpleie-trender på Tiktok: Hva funker, og hva skal du holde deg unna?2 ÅR SIDEN
- AKTUELTTek over Kremmerhuset-lokalet: Opnar sin fyrste butikk i Stavanger2 ÅR SIDEN
- AKTUELTByas sjekker: Fryktar mange har ikkje råd til skabb-kur: Korfor må det vera så dyrt?2 ÅR SIDEN
- AKTUELTHer kjem ein heilt ny butikkjede til Stavanger2 ÅR SIDEN