Krever billigere buss for unge

Ungdomspolitikerne mener det er for dyrt å ta buss i Kristiansand, sammenlignet med andre storbyer i Norge.

Oppdatert:
Arkivfoto: Kjetil Reite.

– Hovedproblemet er prisene for ungdom og studenter, sier leder for Sosialistisk ungdom (SU) i Kristiansand, Lars Lied, til KRSby.

– Vi vil ha et ungdomskort for dem mellom 16 og 29 år som koster 300 kroner i måneden. Kortet for dem mellom 12 og 16 år vil vi senke til 250 kroner, sier Lied.

KRSby tester: Lille Istanbul // andre restauranter

I dag koster barnekortet 340 kroner, ungdomskortet 390 kroner, ung voksen-kortet (20 – 29 år) 530 kroner og voksen-kortet 780 kroner.

Hva synes du om bussprisene- og tilbudet i Kristiansand? Si din mening i debattfeltet!

bu-2 _Leder i SU i Kristiansand, Lars Lied, reagerer på bussprisene som unge i Kristiansand må ut med. Arkivfoto: Torstein Øen._

Billigere i Oslo og Bergen

Det er en del dyrere enn andre norske storbyer. KRSby har sjekket prisene på ungdoms- og studentkort i de største norske byene.

I Oslo koster barne- og ungdomskort 325 kroner, mens studentkort koster 390 kroner. I Bergen er prisene henholdsvis 345 og 415 kroner. Sjekk alle prisene i grafikken nederst i saken.

LES OGSÅ: Hiphop-legende til Nybyen

De fleste bussrutene i kristiansandsregionen kjøres av Nettbuss Sør, med Agder kollektivtrafikk (AKT) som oppdragsgiver.

Administrerende direktør Siv Wiken i AKT mener at det er vanskelig å sammenligne prisene på buss i Agder-fylkene med andre norske byer.

Siv Wiken i Agder kollektivtrafikk sier at de har fått tilbakemeldinger fra studenter som ikke er helt fornøyd med tilbudet. Arkivfoto: Torstein Øen. _Siv Wiken i Agder kollektivtrafikk sier at de har fått tilbakemeldinger fra studenter som ikke er helt fornøyd med tilbudet. Arkivfoto: Torstein Øen._

– Vanskelig å sammenligne

– Det er vanskelig å sammenligne prisene mellom byene fordi det er ulik soneinndeling. Vi har kanskje større soner. De som reiser langt opplever kanskje at det er en riktig pris, mens de som reiser kort synes at det kan bli dyrt, sier Wiken.

LES OGSÅ: Dette skjer i helga // alle events

Busskort for ungdom og unge voksne kan brukes i begge Agder-fylkene, og ikke i mindre soner, slik praksisen er i Oslo og flere andre norske storbyer.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra studenter som ønsker seg busskort med en mindre sone, sier Wiken.

Hva synes du om bussprisene- og tilbudet i Kristiansand? Si din mening i debattfeltet!

Ungdomspartiene enige

Lied i SU får støtte fra sine Unge Høyre og AUF.

– Det er altfor høye priser i dag, sier leder for AUF i Kristiansand, Lyder Ovesen.

– I dag koster ungdomskortet 390 kroner, prisnivået kunne vært 250-300 kroner. Studentkort og ungdomskortet burde egentlig ligget på samme prisnivå, sier Ovesen.

Unge Høyre-leder i Kristiansand, Amalie Gunnufsen, mener også bussprisene er for høye.

– Jeg synes prisen er for høy, særlig for barn og unge. Det gjør det vanskelig og dyrt å velge miljøvennlig transport, sier Gunnufsen.

Unge Høyre-lederen har også sine tanker om at busskort-kundene betaler for å kunne ta buss i hele landsdelen:

– Man betaler for å reise i Vest-Agder og Aust-Agder, og det gjør sikkert at prisene blir høyere. Det er ikke hensiktsmessig. De fleste reiser som regel innenfor et veldig lite område, sier Gunnufsen.

Fpu-formann Theodor Barndon Helland. Fpu-formann Theodor Barndon Helland. Arkivfoto: Reidar Kollstad.

Vil privatisere busstilbudet

Formann i Agder Fpu, Theodor Barndon Helland, mener også at det er dyrt for unge å ta buss, men vil ikke at det offentlige skal subsidiere bussbillettene ytterligere.

– Det er klart at jeg også, som student, synes at bussprisene er høye, sier Helland.

– I motsetning til de andre partiene mener ikke vi at det er riktig å bruke mer og mer av skattebetalernes penger på å finansiere noe som ikke fungerer spesielt godt. Fpu mener at kollektivtrafikken bør privatiseres, sier Helland.

Hva synes du om bussprisene- og tilbudet i Kristiansand? Si din mening i debattfeltet!

– Og det betyr?

– Jeg er overbevist om at man ved fri konkurranse kan få lavere priser. Et godt eksempel er Norwegian, som gjorde at SAS måtte redusere sine priser. Flere busselskaper bør kunne konkurrere med Nettbuss for å få til lavere priser, sier Helland.

LES OGSÅ: Inn i klesskapet: Christina Kobbeltvedt Fuentes

Subsidierer alle billetter

Ifølge AKT subsidieres hver bussbillett fra 10-15 kroner, og oppover. Likevel vurderes prisene og sonene fortløpende.

– Vurderes det endringer i priser og soner?

– Jeg kan ikke love noe, men det vurderes ut fra rammebetingelsene våre. Vi prøver å balansere et godt rutetilbud og akseptabel pris innenfor de rammene vi her rettet mot alle de ulike brukergruppene, sier Wiken i AKT.

DEBATT: Hva er riktig pris for et månedskort? Si din mening om bussprisene i debattfeltet!

Her er by-bussprisene

Oslo:

Barn / ungdom: 325,-

Student: 390,-

Voksen: 650,-

Kilde: Ruter.

Bergen:

Barn: 345,-

Student: 415,-

Voksen: 690,-

Kilde: Tide.

Trondheim:

Barn: 260,-

Ungdom: 390,-

Student: 390,-

Voksen: 650,-

Kilde: ATB.

Stavanger:

Ungdom: 350,-

Student: 390,-

Voksen: 640,-

Kilde: Kolombus.

Tromsø:

Barn / ungdom: 260,-

20-29: 420,-

Voksen: 700,-

Kilde: Troms fylkestrafikk.

DEBATT: Hva er riktig pris for et månedskort? Si din mening om bussprisene i debattfeltet!

Publisert:
Oppdatert:

Drømmer om landets billigste busskort

STA har store forhåpninger for nytt studentkortet. Men hva blir prisen?

Oppdatert: