Aldri før har flere reist kollektivt
Det ble gjennomført 220.000 flere kollektivreiser i kristiansandsregionen første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er ny rekord.
– Det er en veldig god vekst for kristiansandsregionen, sier direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT), Siv Wiken, til KRSby. Økningen tilsvarer en rekordvekst på 220.000 reiser.
Økningen er på 4,4 prosent. Totalt ble det gjennomført 5.220.000 reiser i perioden.
Vil ha raskere billettering
I dag er det billigere å bruke busskort og mobilbillett enn å kjøpe enkeltbillett om bord på bussen. Prispolitikken er bevisst fra AKTs side.
– Vi vil stimulere folk til å reise på de kortene. Målet er å redusere kontantmengden om bord på bussene og redusere tiden sjåførene bruker på billettering.
Som Fædrelandsvennen tidligere har skrevet, innføres ny prispolitikk i løpet av høsten. Da stiger prisen på enkeltbilletter kjøpt om bord til 50 kroner, mens enkelte typer busskort blir billigere. I tillegg innføres mobilbilletten i Agder.
LES OGSÅ: – Folk er desperate og setter fra seg bilen hvor som helst
LES OGSÅ: – Gratis busskort er ikke et rettferdighetstiltak
900.000 flere reiser
– Med en vekst på omkring 890 000 reiser fra 2014 til 2017 ser det lovende ut, sier Wiken om tendensene for kollektivtrafikken.
Ifølge Wiken har antall bussreiser i kristiansandsregionen økt med omkring 890.000 reiser fra 2014 til 2017.
For å innfri de ambisiøse målene som er satt for kollektivtrafikken i regionen, står infrastrukturtiltak på fellestraseene sentralt på agendaen.
– Det er klart at så lenge bussen står i den samme køen som bilene, så kan det være vanskelig å motivere folk til å bytte fra bil til buss. Høy frekvens er viktig, mener Wiken, som sier at AKT jobber med dette gjennom bymiljøavtalen og belønningsavtalen.
Blant de konkrete tiltakene som skal hjelpe bussen fram, er «nye» Vestre Strandgate, hvor bussen skal slippe raskere fram.
LES OGSÅ: – Du har ingenting å tape, plutselig kan du få venner for livet!
– Jeg har motbevist dem som plaget meg
Slik blir de nye bussprisene
Noen går opp, andre går ned, og hele sonesystemet får ny struktur.
Relaterte artikler
- AKTUELTSlik blir din nye busshverdag5 ÅR SIDEN
- AKTUELTFra 20. januar kan du ikke bruke disse syklene lenger2 ÅR SIDEN
- AKTUELTJeg sitter på bussen og har billett i appen. Mobilen går tom for batteri. Så kommer kontrolløren. Hva skjer da?4 ÅR SIDEN
- LIVSSTILFlere vil fjerne ubehagelig store bryster3 ÅR SIDEN
- AKTUELTParkeringsmysteriet på UiS: Hvorfor er det færre som får bøter?5 ÅR SIDEN
- AKTUELTDette bør du vite om Kristiansand som ny student5 ÅR SIDEN