UGÅ 2017: – Vi har overhodet ingen grunn til å være misfornøyde

Rundt 12.000 mennesker besøkte studentfestivalen, men det har ikke vært enkelt å engasjere publikum.

UGÅ-sjef Christian Pettersen og resten av festivalstyret måtte virkelig jobbe for å få folk til å komme til festivalen. Det ga resultater!
  • Håvard Tanche-Larsen Knutsen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

– Jeg er ganske happy, egentlig. Det har vært tungt hver dag, men artig hver kveld, sier UGÅ-sjef Christian Pettersen til Byas.

Siden 15. mars har festivalen bydd på konserter, foredrag, stand up, dating- og idrettsarrangement for å nevne noe.

Søndag var siste festivaldag, og det meste har (heldigvis) gått etter planen.

Følg Byas.no på Facebook!

Flere betalende

Les også

I forkant av festivalen gikk Pettersen ut og sa at han håpte på 20.000 besøkende til UGÅ.

Et foreløpig anslag etter festivalslutt, viser at rundt 12.000 har tatt turen innom studentfestivalen mellom 15. og 26. mars.

5166 av disse hadde en billett til et arrangement.

– Det er sju ganger så mange betalende gjester sammenlignet med UGÅ for to år siden, sier Pettersen.

Ifølge Pettersen er det Janove-konsertene, Latter Live, Silent Disco og foredraget med Julien S. Bourrelle som har trukket flest publikummere til festivalen.

Les også

Janove-konsertene ble utsolgt i rekordfart, men ellers har ikke siddisene kastet seg over UGÅ-programmet.

Jobbet for publikum

– Vi har virkelig jobbet for å få med oss publikum. Det har vært litt tungvint, sier Pettersen.

UGÅ måtte kutte billettavgiften til Silent Disco for at nok folk skulle møte opp.

Skambankt-konserten ble ikke utsolgt før en time før konsertstart.

Revygruppa skalv også buksene. På premieredagen var det kun solgt 40 billetter. Heldigvis steg antall solgte billetter til 140 i løpet av dagen.

– Folk bestemmer seg veldig seint. UGÅ-styret måtte sette seg ned hver dag og si: "Hvordan skal vi selge ut dagen i dag?"

Intens markedsføring, både i byen og på sosiale medier. Stands og gratisarrangement ble fasiten for å trekke til seg nok folk.

Totalt var det planlagt 58 arrangement under UGÅ. 54 av dem ble gjennomført.

– I carting- og skicruise-arrangementet lå det store økonomiske utgifter. Dette måtte veies opp med billettsalg. Siden billettsalget gikk dårlig, måtte vi avlyse disse arrangementene, sier Pettersen.

– Men 54 arrangementer rundt i hele byen, det er ganske mye!

– Ja, vi har overhodet ingen grunn til å være misfornøyde, sier Pettersen.

122 deltakere stilte til start da UGÅ startet festivalen med et colour splash run gjennom sentrum. Totalt gjestet rundt 12.000 mennesker festivalen. Beregningene er gjort ut fra antall solgte billetter og rapporter fra utestedene.

– Bedre studentby

Folken har stilt med lokaler til 16 arrangementer under årets festival.

Bookingsjef ved studentersamfunnet Jesper Brodersen, synes også at UGÅ 2017 har vært solid.

– Gjennomføringen har gått bra. Det har vært et bredt og flott program for stavangerstudentene, sier han.

De siste årene har UGÅ blitt arrangert med vekslende hell. Nå mener Brodersen at studentfestivalen har fått en oppsving.

– Forskjellen fra denne festivalen til tidligere festivaler, er at Stavanger samlet sett har blitt en bedre studentby, mener Brodersen.

– På hvilken måte?

– Stemningen rundt hele festivalen. Det virker som at flere kjenner til UGÅ, sier Brodersen.

Overskudd eller underskudd?

Til tross for at siste festivaldag var søndag, er ikke UGÅ-styret helt ferdig med årets festival.

Nå starter jobben med å skrive rapporten for UGÅ 2017.

Blant annet vil rapporten inneholde detaljer om arrangementene, antall besøkende, markedsføringen, men ikke minst: UGÅ-regnskapet.

– Budsjettet vårt var på 1.696 millioner kroner. Akkurat nå ligger vi i grenseland mellom overskudd og underskudd, sier Pettersen, og legger til at det er snakk om ca 50.000 kroner den ene eller andre veien.

Ifølge festivalsjefen skal rapporten være klar før påske.

Mer fra Byas:

Publisert: