Er sløyfe kulere enn slips?

Det har du nok garantert lurt på! Svaret er enormt enkelt.

KNYTT: Sløyfene fra Real Bow Ties knyttes for egen maskin. Kim André Fladen demonstrerer. FOTO: Ivar Vasstveit

Det synes i hvert fall ungdomsbedriften Real Bow Ties ved Akademiet videregående i Sandnes.

\- De som går med sløyfe sitter gjerne på en kafe, tar det rolig, drikker en kopp med noe varmt i og kikker ut vinduet. De som går med slips er de som stresser forbi. Det er ikke tvil om at sløyfe er kulere enn slips, sier Kim André Fladen (17) fra Ålgård.

\- Sløyfer er for de som liker å kle seg ekstra stilig i hverdagen.

Lærer tricks of the trade

Fladen er det som på fint heter daglig leder i Real Bow Ties.

Med seg har han Håvard Tjetland (17) fra Malmheim, Steinar Hølland (17) fra Sandnes, Helen Sæbø (17) fra Hommersåk og Ola Søby (17) fra Sandnes.

Alle sløyfene våre er laget med fairtradesertifisert bomull fra India.

En aldri så liten gjeng, med andre ord. Fra samme skole alle mann. Det er ikke helt tilfeldig.

Hvert år må nemlig medieelevene i andre klasse ved Akademiet koke sammen sine egne ungdomsbedrifter. For å lære seg the tricks of the trade for å bli entreprenører.

Prøve og feile.

\- Vi var litt for ambisiøse i starten, men har etter hvert lært at ting tar tid. Uansett har det gått veldig bra, sier Fladen.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Siri er ulovlig i USA

En skikkelig flying start

Real Bow Ties fikk en flying start.

Ikke lenge etter at 17-åringene satte i gang med produksjon av fairtrade-sløyfer laget de sin egen nettside, med egen reklamefilm, og håvet inn priser i øst og vest.

Vi ville vise at en ungdomsbedrift kan gjøres skikkelig. Ikke bare kjøpe noe greier fra Kina.

Under Entreprenørskapsdagen for ungdomsbedrifter i Rogaland stakk de av med tre førsteplasser, og to andreplasser - blant annet for beste markedsføring og beste forretningsplan.

I slutten av april er det dags for landsfinale.

\- Vi ville vise at en ungdomsbedrift kan gjøres skikkelig. Ikke bare kjøpe noe greier fra Kina som noen kids har laget uten å få betalt, og uten at de får gå på skole, sier Fladen.

\- Alle sløyfene våre er laget med fairtradesertifisert bomull fra India. Designet har vi jobbet sammen med syerske for å få i orden, og nettsidene har vi satt sammen stort sett på egenhånd, forteller Steinar Hølland.

SLØYFECREW: Bak fra venstre - Håvard Tjetland, Kim Andre Fladen, Ola Søby, Helen Sæbø og Steinar Hølland. FOTO: Ivar Vasstveit

Konseptet lever videre

Selve ungdomsbedriften må legges ned etter semesterslutt på grunn av regler og den slags. Likevel kan konseptet leve videre.

Vi har fra før blant annet gjort et samarbeid med Coffeeberry.

\- Det har vært noen interesserte kjøpere. Vi får se hva som skjer. Det blir spennende. Real Bow Ties kommer ikke til å forsvinne, sier Fladen.

\- Vi har fra før blant annet gjort et samarbeid med Coffeeberry. Mange av de ansatte der går med sløyfene våre.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Går det an å få i seg for mye protein?

Hold det sløyfeekte

I mellomtiden fortsetter salget av sløyfer. Fire i tallet. Alle må du knytte selv, og alle har real foran navnet. Real mustard, real squares, real stripes og rosinen i sløyfa; real royal.

- Hvorfor fire, og ikke ti eller førti for den saks skyld?

\- Det må være praktisk mulig for oss å gjennomføre. Da kan vi ikke ha for mange.

SENNEPSSLØYFE: Håvard Tjetland rocker en real mustard. FOTO: Ivar Vasstveit

**LES OGSÅ:

LES MER:

Michelle (24) drømte om å drive kafe

Publisert:

Kim André (19) slipper egendesignet kolleksjon

Den unge gründeren satser på fair trade-sløyfer!