– Stavanger er klar for Uber!
Vi var med på den første - og kanskje siste - «Uber-turen» i Stavanger.
Uber kjenner de fleste til etter hvert, men Norge og Stavanger har ikke vært så altfor mottakelige så langt.
Uber har fått et visst fotfeste i hovedstaden, men det har ikke vært uproblematisk...
De unge politikerne Kjartan Lunde (V) og Mats Danielsen (FrP) mener det er på høy tid å få Uber til regionen. Drosjenæringen er ikke fullt så entusiastiske.
Mandag var Byas med på den første - og kanskje siste - «Uber-turen» i Stavanger.
– En misforstått oppfatning
I motsetning til tradisjonell taxi-virksomhet, hvor begreper som uniform, taksameter og «du rykker stadig fremover i køen» går igjen, er Uber en transport-tjeneste som bestilles og betales via app, og sjåførene er selvstendig næringsdrivende.
Til tross for tjenestens smidighet og oversiktelighet, har Uber-sjåfører i Oslo møtt motstand fra politi og politikere.
– Flere i Norge har en misforstått oppfatning av hva Uber er. Vi har tatt grep rundt for eksempel skatt, hvor noen har vært kritiske. I et regulert system vil rapporteringen bli gjort automatisk. Det Uber sine partner-sjåfører mangler, er løyver. Det er ikke mulig å få under dagens system, forteller den norske Uber-sjefen, Carl Edvard Endresen.
Uber er et globalt fenomen, og til tross for mangelen på Uber-biler i Stavanger, har det vært en etterspørsel etter tilbudet.
– Folk fra 86 forskjellige land har åpnet appen i Stavanger. Det har vi registrert, fortsetter Endresen.
Mats Danielsen fra FrP slenger seg på.
– Kjartan (Lunde, journ. anm) og meg sa allerede i februar at det er på tide at Stortinget lytter til den norske befolkningen. I Stavanger er det viktig at vi som turistby har et bedre tilbud.
– Vi trenger friere konkurranse og nye og bedre løsninger, supplerer Lunde.
– Uber har også konkurrenter, legger Danielsen til.
De etablerte er eldst
Det har vært uklarhet rundt tjenestens lovlighet i Norge, og begreper som «pirattaxi» har blitt benyttet. Drosjeløyver har vært en relativt høythengende frukt i Stavanger.
– Hva med drosjeeiere og yrkes-sjåfører som har et løyve som de er stolte av, er det forståelig at de reagerer på at det kommer Uber-sjåfører som ikke har noe særlig opplæring eller kompetanse utenom førerkort og ren vandel?
– Ja, men det er viktig å ta imot den nye teknologien på en skånsom måte. Uber-sjåførene må operere under samme vilkår som tradisjonelle taxi-selskaper, sier Lunde.
– Er det litt sånn at unge mennesker foretrekker Uber rett og slett fordi det er billigere enn taxi?
– Det er billigere, ja, men det er også enklere enn annen transport-næring. Vi må ta godt vare på arbeidstakere, svarer Danielsen.
– Det handler også om trygghet, legger Endresen til.
– Transport har blitt mer tilgjengelig, og det er markedet som styrer fordelingen.
LES OGSÅ: Haxi-sjåførene fra Stavanger-området frifunnet
– Stavanger er Uber-klart!
Stavanger har sittet på gjerdet og mange har uttrykt skepsis til Uber.
Flere politikere har uttalt seg i positive ordlag om ordningen, men Uber er fremdeles ikke et tilbud i byen.
– Stavanger er klar for Uber, og da snakker jeg ikke bare om innbyggerne. Også om turister. Vi trenger en universell plattform for transport, og konkurransen med andre transport-næringer er bare sunn, sier Danielsen.
Hvorvidt Stavanger vil ta imot Uber gjenstår å se, men ifølge Carl Edvard Endresen, er det bare å gi gass.
– Uber er en global tillitsformidler. I Norge stoler 73 % av oss på naboen.
Uber har tidligere truet med å trekke seg ut av Norge, dersom myndighetene ikke godkjenner forslag til endringer i selskapet, meldte E24.
Om Uber etablerer seg i byer som Stavanger, Bergen og Trondheim, kommer an på regjeringen sitt standpunkt i saken.
Stavanger Taxi: – Velkomne på like vilkår
Den etablerte drosjenæringen i Stavanger-regionen skjelver ikke i buksene av framstøtet til Uber.
– Vi har ingenting imot konkurranse, men den må være på like vilkår, kommenterer avdelingsleder for sentraldrift i Stavanger Taxi, Arild Birkedal.
Birkedal uttrykker stor skepsis ovenfor mangel på autorisasjon for Uber-sjåfører.
– For å bli sertifisert drosjesjåfør skal man gjennom kursing og sertifisering, i tillegg til vandelsattest og kjøreseddel, sier han og viser til aksjoner fra politi og skattemyndigheter i Oslo.
– Og antallet løyver er autorisert av fylkeskommunen gjennom behovsprøving, legger han til.
– Er du redd for hva som vil skje med taxi-næringen dersom Uber får etablere seg i Stavanger?
– Med de vilkårene Uber har nå, ser jeg ikke for meg at de vil få godkjenning til drift i distriktet. Det er klart at når de ikke følger samme regler som andre sjåfør-virksomheter med det som hører med av skatter og avgifter, får de kjøre for halve prisen av oss.
Uber møter altså forventet resistens fra drosjenæringen, men Birkedal understreker:
– Vi er ikke redde for konkurranse - på like vilkår.
Mer fra BYAS:
Oda (18) ble kastet av bussen for å reise med feil billett
Nå kan du bestille mat syklet hjem av Foodora!
Do's and don'ts i taxien: 10 tips for en god taxitur
Taxitjenesten Uber lanseres i Stavanger denne uken: – Som forventet
Torsdag lanseres den amerikanske taxitjenesten UberX i Stavanger. Så lenge de konkurrerer på like vilkår, er konkurranse greit, sier Rogaland Taxi.
Relaterte artikler
- AKTUELTBrødrene Fevang får skjenke-nei6 ÅR SIDEN
- AKTUELTSkal lage folkefest i Vågen hver onsdag gjennom sommeren6 ÅR SIDEN
- AKTUELTMablis var stjerneskuddet Sigrids første norske festival6 ÅR SIDEN
- AKTUELTNå kan du bestille mat syklet hjem av Foodora!6 ÅR SIDEN
- AKTUELTAnmeldelse av N.B. Sørensen Annen Etage: Terningkast 6!6 ÅR SIDEN
- AKTUELTOle (22) var med på aksjonen som fikk Lindex til å se rødt6 ÅR SIDEN