– Stavanger er klar for Uber!

Vi var med på den første - og kanskje siste - «Uber-turen» i Stavanger.

Publisert:
Mats Danielsen (FrP) og Kjartan Lunde (V) i i baksetet til Uber-sjef Carl E. Endresen.

Uber kjenner de fleste til etter hvert, men Norge og Stavanger har ikke vært så altfor mottakelige så langt.

Uber har fått et visst fotfeste i hovedstaden, men det har ikke vært uproblematisk...

De unge politikerne Kjartan Lunde (V) og Mats Danielsen (FrP) mener det er på høy tid å få Uber til regionen. Drosjenæringen er ikke fullt så entusiastiske.

Mandag var Byas med på den første - og kanskje siste - «Uber-turen» i Stavanger.

Følg Byas.no på Facebook!

– En misforstått oppfatning

I motsetning til tradisjonell taxi-virksomhet, hvor begreper som uniform, taksameter og «du rykker stadig fremover i køen» går igjen, er Uber en transport-tjeneste som bestilles og betales via app, og sjåførene er selvstendig næringsdrivende.

Til tross for tjenestens smidighet og oversiktelighet, har Uber-sjåfører i Oslo møtt motstand fra politi og politikere.

– Flere i Norge har en misforstått oppfatning av hva Uber er. Vi har tatt grep rundt for eksempel skatt, hvor noen har vært kritiske. I et regulert system vil rapporteringen bli gjort automatisk. Det Uber sine partner-sjåfører mangler, er løyver. Det er ikke mulig å få under dagens system, forteller den norske Uber-sjefen, Carl Edvard Endresen.

Carl E. Endresen ønsker Kjartan Lunde velkommen ombord.

Uber er et globalt fenomen, og til tross for mangelen på Uber-biler i Stavanger, har det vært en etterspørsel etter tilbudet.

– Folk fra 86 forskjellige land har åpnet appen i Stavanger. Det har vi registrert, fortsetter Endresen.

Mats Danielsen fra FrP slenger seg på.

– Kjartan (Lunde, journ. anm) og meg sa allerede i februar at det er på tide at Stortinget lytter til den norske befolkningen. I Stavanger er det viktig at vi som turistby har et bedre tilbud.

– Vi trenger friere konkurranse og nye og bedre løsninger, supplerer Lunde.

– Uber har også konkurrenter, legger Danielsen til.

De etablerte er eldst

Det har vært uklarhet rundt tjenestens lovlighet i Norge, og begreper som «pirattaxi» har blitt benyttet. Drosjeløyver har vært en relativt høythengende frukt i Stavanger.

– Hva med drosjeeiere og yrkes-sjåfører som har et løyve som de er stolte av, er det forståelig at de reagerer på at det kommer Uber-sjåfører som ikke har noe særlig opplæring eller kompetanse utenom førerkort og ren vandel?

– Ja, men det er viktig å ta imot den nye teknologien på en skånsom måte. Uber-sjåførene må operere under samme vilkår som tradisjonelle taxi-selskaper, sier Lunde.

– Er det litt sånn at unge mennesker foretrekker Uber rett og slett fordi det er billigere enn taxi?

– Det er billigere, ja, men det er også enklere enn annen transport-næring. Vi må ta godt vare på arbeidstakere, svarer Danielsen.

– Det handler også om trygghet, legger Endresen til.

– Transport har blitt mer tilgjengelig, og det er markedet som styrer fordelingen.

LES MER:

LES OGSÅ: Haxi-sjåførene fra Stavanger-området frifunnet

Danielsen (t.v) og Lunde blir instruert i Uber-appen av Henrik Arnstorp.

– Stavanger er Uber-klart!

Stavanger har sittet på gjerdet og mange har uttrykt skepsis til Uber.

Flere politikere har uttalt seg i positive ordlag om ordningen, men Uber er fremdeles ikke et tilbud i byen.

– Stavanger er klar for Uber, og da snakker jeg ikke bare om innbyggerne. Også om turister. Vi trenger en universell plattform for transport, og konkurransen med andre transport-næringer er bare sunn, sier Danielsen.

Hvorvidt Stavanger vil ta imot Uber gjenstår å se, men ifølge Carl Edvard Endresen, er det bare å gi gass.

– Uber er en global tillitsformidler. I Norge stoler 73 % av oss på naboen.

Uber har tidligere truet med å trekke seg ut av Norge, dersom myndighetene ikke godkjenner forslag til endringer i selskapet, meldte E24.

Om Uber etablerer seg i byer som Stavanger, Bergen og Trondheim, kommer an på regjeringen sitt standpunkt i saken.

Uber er velkomne, så lenge de må følge de samme spillereglene som andre i drosjenæringen, sier Arild Birkedal i Stavanger Taxi.

Stavanger Taxi: – Velkomne på like vilkår

Den etablerte drosjenæringen i Stavanger-regionen skjelver ikke i buksene av framstøtet til Uber.

– Vi har ingenting imot konkurranse, men den må være på like vilkår, kommenterer avdelingsleder for sentraldrift i Stavanger Taxi, Arild Birkedal.

Birkedal uttrykker stor skepsis ovenfor mangel på autorisasjon for Uber-sjåfører.

– For å bli sertifisert drosjesjåfør skal man gjennom kursing og sertifisering, i tillegg til vandelsattest og kjøreseddel, sier han og viser til aksjoner fra politi og skattemyndigheter i Oslo.

– Og antallet løyver er autorisert av fylkeskommunen gjennom behovsprøving, legger han til.

– Er du redd for hva som vil skje med taxi-næringen dersom Uber får etablere seg i Stavanger?

– Med de vilkårene Uber har nå, ser jeg ikke for meg at de vil få godkjenning til drift i distriktet. Det er klart at når de ikke følger samme regler som andre sjåfør-virksomheter med det som hører med av skatter og avgifter, får de kjøre for halve prisen av oss.

Uber møter altså forventet resistens fra drosjenæringen, men Birkedal understreker:

– Vi er ikke redde for konkurranse - på like vilkår.

Mer fra BYAS:

LES MER:

Oda (18) ble kastet av bussen for å reise med feil billett

LES MER:

Nå kan du bestille mat syklet hjem av Foodora!

LES MER:

Do's and don'ts i taxien: 10 tips for en god taxitur

Publisert:

Taxitjenesten Uber lanseres i Stavanger denne uken: – Som forventet

Torsdag lanseres den amerikanske taxitjenesten UberX i Stavanger. Så lenge de konkurrerer på like vilkår, er konkurranse greit, sier Rogaland Taxi.

Oppdatert: