Aktuelt

Priskrigen på julevarene i gang: – Vi sjekker prisene til våre konkurrenter flere ganger om dagen

Ingen jul uten priskrig på juleribbe og andre julevarer, ei heller i år!

Publisert:
  • Lena Rustan Fidjestad

- Vi vil gjerne ha nok julevarer til alle! står det på lappen. I fjor hamstret folk så mye billig julemat, at flere butikkhyller sto tomme. Nå dumpes prisene igjen. FOTO: Lena Rustan Fidjestad

Til tross for at ekspertene gikk ut i E24 sist uke ut og avlyste en ellevill priskrig før årets julehøytid, så dropper dagligvarebutikkene nå prisene.

I 2015 gikk det så langt at flere av butikkhyllene var tomme, samtidig som prisene fortsatte å synke.

Bakgrunnen for priskrigen er at dagligvarekjedene følger med på hverandres priser, og underbyr hverandre.

Følg Byas.no på Facebook!

Kjedene følger kontinuerlig med på hverandres priser, slik holder de tritt i konkurransen om kundene. FOTO: Lena Rustan Fidjestad

Sjekker konkurrenten

– Vi sjekker prisene til våre konkurrenter flere ganger om dagen. Kiwi skal være billigst på alle varer. Om vi oppdager at andre selger sine varer billigere enn oss, så setter vi ned prisen tilsvarende eller lavere, forteller pressekontakt i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin til KRSby.

Priskrigen har pågått siden forrige uke, og virkelig tatt seg til de siste dagene.

LES MER:

* Dette er kritikernes lokale juleøl-favoritter

LES MER:

* Etter nyttår vil disse bussene gå døgnet rundt, hele uken

Ifølge Arvin er Rema 1000 og Coop Extra deres største konkurrenter.

I skrivende stund har Kiwi blant annet følgende priser på noen av varene som har falt i pris:

  • Rødkål Eldorado: 4,10 kr.
  • Surkål Eldorado og Nora: 3,90 kr.
  • Lutefisk hel side: 36,90 kr pr. kg.
  • Lutefiskbacon 250g: 8,90 kr.
  • Risgrøt 450g Fjordland: 8,90 kr.
  • Geisha grøtris: 4,80 kr.
  • Pepperkakedeig: 15,50 kr.
  • Nidar marsipangris 65g: 8,90 kr.

Slik så prisene på surkål ut hos Kiwi onsdag ettermiddag. FOTO: Lena Rustan Fidjestad

Priskrig koster flesk

– Vi har satt ned prisene på alt fra surkål, surkål, rødkål, ertestuing, grøtris, ferdig risgrøt, pepperkakedeig, ribbe, lutefisk, røykelaks, lutefiskbacon, pinnekjøtt, frossen ribbe, medisterpølser, medisterkake til julebrus og så videre, ramser Arvin opp.

Det som betyr noe er at kundene våre er fornøyde, og at vi skal være billigst på alle varer. Så får det gå som det går.

Priskrigen før jul i fjor kostet kjedene millioner av kroner, ettersom flere av varene ble solgt langt under innkjøpspris.

Det bekymrer ikke Kiwi-sjefen seg over.

– Det tenker vi lite på nå. Det som betyr noe er at kundene våre er fornøyde, og at vi skal være billigst på alle varer. Så får det gå som det går. Vi skal i hvert fall kjempe, og kommer ikke til å gi oss! avslutter hun.

Prisen på kanel er helt nede i 70 øre hos flere av dagligvarekjedene. FOTO: Lena Rustan Fidjestad

– Vi kan ikke sitte og se på

Også Coops lavpriskjeder Obs og Extra har satt ned prisene på typiske julevarer, og følger konkurrentene tett.

– Det er priskrig hele året, men den tilspisser seg alltid i høysesonger. Vi har lovet kundene størst utvalg, og de billigste prisene for julehandel, så da må vi følge konkurransen nøye hver eneste dag, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen.

Selv om ikke priskrigene har nådd fjorårets tilstander ennå, mener han det ikke er mulig å spå framtida.

LES MER:

* Før jobbet Tamara (33) som oljeingeniør. Nå satser hun nesten 300.000 kroner på grøt!

LES MER:

* Akropolis slått konkurs - nye krefter tar over og driver restauranten videre

– Så tøff som bransjen vår har blitt, må vi følge markedet og konkurrentene våre når det oppstår priskrig på produkter. Vi kan ikke sitte og se på, mener kommer til å følge, svarer Kristiansen.

Her er eksempler på noen av nevnte Coop-butikker sine priser fra tirsdag kveld:

  • Puffet ris: 1,20 kr.
  • Kanel i pose: 70 øre
  • Munkholm juleøl: 3,90 kr.
  • Liten flaske julebrus: 6,20 kr.

Julevarene kan komme til å falle ytterligere, men hvor langt det kommer til å gå ønsker ikke kjedene å spekulere i. FOTO: Lena Rustan Fidjestad

Matsvinn

Coop har gjennomført en priskrig-undersøkelse blant sine kunder.

Mange hamstrer mer enn de har behov for, og produktene må til slutt kastes.

Den viser at 6 av 10 kunder synes det er positivt med priskrig, men samtidig sier tre av ti at det er uetisk og respektløst mot matprodusenter.

Litt over halvparten av de spurte opplever at det i forbindelse med priskrig ofte er utsolgt for tilbudsvarene og finner dette irriterende at de ikke får tak i det de trenger.

– Tomme hyller gjør at en del kunder ikke får tak i produktene de trenger til jul, og undersøkelsen viser at en del av forbrukerne sitter igjen med produkter fra i fjor. Mange hamstrer mer enn de har behov for, og produktene må til slutt kastes. Det er negativt i forhold til matsvinn – som vi i Coop er opptatt av å redusere, sier kommunikasjonssjefen.

Mer fra Byas:

LES MER:

Ensom? Her kan du få hjelp

LES MER:

Superkjekt alternativ til tradisjonelle julegaver

LES MER:

5 ting du kanskje ikke visste om desember

Publisert:
  1. Forbrukerspørsmål
  2. Jul

Nå er priskrigen på julevarene i gang

Ingen jul uten priskrig på juleribbe og andre julevarer, ei heller i år!

Publisert:

Relaterte artikler

  1. AKTUELT
    På disse varene priskriger butikkene
    4 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT
    Forbrukerrådet lanserer ny pris-app - disse butikkene er billigst
    4 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    I år dropper butikkene priskrigen på smågodt
    3 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT
    Bli med på Byas.no sin adventsquiz og vinn fine premier: 4. desember
    5 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT
    5 ting du kanskje ikke visste om desember
    5 ÅR SIDEN
  6. AKTUELT
    Bli med på Byas.no sin adventsquiz og vinn fine premier: 8. desember
    5 ÅR SIDEN