Fjorårets julekort tok nettet med storm. Nå har de kommet med oppfølgeren

– Det er en fare for at dette blir en tradisjon, sier daglig leder.

I fjor var de ansatte på Stavanger foto et juletre, i år er de skogens konge. Om skog-temaet fortsetter også neste år, er foreløpig uvisst.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

– Vi brukte en kakeform som mal da vi lagde dette, så vi måtte bare prøve oss fram, sier daglig leder ved Stavanger foto, Arnt Ove Jøsang.

Følg Byas.no på Facebook!

Jule-elg

I fjor publiserte fotobutikken i Stavanger et spesielt, men veldig populært julekort.

Les også

De ansatte hadde kledd seg opp som et juletre. Bildet gikk sin seiersgang på nettet, og ble sett av en million mennesker i løpet av ett døgn.

Les også

Jøsang lovet at det ville komme en oppfølger, men sent i november ønsket han ikke å si noe mer enn at det kom til å dreie seg om kakedeig.

Fredag lettet butikken endelig på sløret. Årets julekort ble lagt ut på Facebook: En jule-elg!

– Er det like lett å være en kakeform, som det er å bruke den?

– Ha ha, nei, det er ikke lett. Det tar opp mot to timer, sier Jøsang.

Ikke så vanskelig å trekke på smilebåndet når du får se resultatet.

– Ekte og enkelt

Det ble en del prøving og feiling.

Dyr som bjørn og rev ble også forsøkt foreviget gjennom kameralinsa, men det ble for vanskelig.

Les også

* 5 ting du kanskje ikke visste om desember

Les også

* Disse årene har vi hatt snø på julaften, og så stor er sjansen for snø i år

– Så da gikk vi for elgen. Vi kunne sikkert trikset det til i Photoshop, men vi ville få til et bilde hvor vi ikke måtte jukse oss i hjel. Det skal være ekte og enkelt, sier Jøsang.

Han forteller at fotobutikken monterte et kamera i taket. Utsnittet kunne «modellene» se live på en ipad.

– Så var det bare å krølle seg sammen etter beste evne.

Slik var fjorårets julekort. Tettsittende drakter har så langt vist seg å være en vinner.

Tradisjon?

Det er som kjent vanskelig å følge opp en suksess, men Jøsang forteller at årets reaksjoner ikke har latt vente på seg.

– Vi har fått veldig god respons og bildet har rundt 40.000 visninger nå. Julekortet vårt i fjor slo veldig godt an, og vi er fullstendig klar over at det vi driver med er gambling. Det blir suksess eller fiasko, vi må bare hoppe i det, sier han.

– Dere har publisert noen morsomme julekort to år på rad nå. Har det blitt en tradisjon?

– Det er en fare for at dette blir en tradisjon nå, ja. Heldigvis er det lenge til neste gang! sier Jøsang og ler.

Mer fra Byas:

Publisert: