Sterk reklamevekst for bloggere og Instagram-stjerner
For første gang er omsetningen som skjer innenfor influenser- og podkastmarkedsføring kartlagt – og viste seg å være vekstvinnerne i årets to første måneder.
Det er første gang Mediebyråforeningen har tatt for seg omsetningen på denne fronten, melder Kampanje.
Tallene viser at norske mediebyråer kjøpte sponsede innlegg og reklame hos bloggere og Instagram-stjerner for 2,7 millioner kroner. Det er altså fortsatt en beskjeden reklamekanal det er snakk om, men veksten er på hele 104 prosent.
Podkastreklame er en annen nykommer i Mediebyråforeningens statistikk. Her viser oversikten for januar og februar en omsetning på 3,3 millioner kroner, opp 30 prosent.
Ellos får kritikk for influenser-reklame: – Et eksempel på hvordan fettfobien sprer seg
Kiran (28) får daglig hat på Tiktok: – Det går mest i at jeg kommer til å havne i helvete
– Det er klart det er relativt beskjedne tall på influencermarketing og podkast, men disse kategoriene vil nok få en sterk vekst i årene fremover. Det er flott at vi nå får identifisert omsetningen på disse kategoriene også, sier Merete Mandt Larsen, avtroppende leder i Mediebyråforeningen, til Kampanje.
Det er lyspunkt i et reklamemarked i fortsatt fall også i 2021. I januar og februar investerte foreningens medlemsbyråer 1,3 milliarder kroner i reklamemarkedet på vegne av landets annonsører, ned 7,3 prosent fra samme periode i fjor. Mens digitale medier og lyd kan vise til vekst, hadde TV en nedgang på 5,4 prosent i årets to første måneder.
Koronaåret 2020 var restaurantens beste år noensinne
Pasha-sjefen trodde ikke at den største omsetningsveksten ville komme midt under pandemien. SIFO-forsker er imidlertid ikke overrasket.
Relaterte artikler
- KULTURNetflix tjener milliarder, men vokser mindre enn før2 ÅR SIDEN
- AKTUELTKjempeøkning i bar-omsetningen1 ÅR SIDEN
- AKTUELTDoblet antall hjemleveringer: – Tror ikke det er en pandemi-ting, men heller noe pandemien har lært oss å ta i bruk1 ÅR SIDEN
- KULTURSatte kinorekord – og skaper ny optimisme i kinobransjen1 ÅR SIDEN
- AKTUELTHar solgt søtsaker for millioner i Stavanger: Åpner utsalg i både Sandnes og Sola2 ÅR SIDEN
- AKTUELTOverskudd og nye lokaler for Yips, men hva med åpningsdatoen?2 ÅR SIDEN