Aktuelt

Sterk reklamevekst for bloggere og Instagram-stjerner

For første gang er omsetningen som skjer innenfor influenser- og podkastmarkedsføring kartlagt – og viste seg å være vekstvinnerne i årets to første måneder.

Publisert:
  • Håvard Tanche-Larsen Knutsen
    Håvard Tanche-Larsen Knutsen

Influensermarkedet er en vinner, selv om det er beskjedne tall foreløpig. Her er Sophie Elise Isachsen avbildet under VIXEN Awards 2019. FOTO: Vidar Ruud / NTB

Det er første gang Mediebyråforeningen har tatt for seg omsetningen på denne fronten, melder Kampanje.

  • Følg Byas på Instagram!

Tallene viser at norske mediebyråer kjøpte sponsede innlegg og reklame hos bloggere og Instagram-stjerner for 2,7 millioner kroner. Det er altså fortsatt en beskjeden reklamekanal det er snakk om, men veksten er på hele 104 prosent.

Podkastreklame er en annen nykommer i Mediebyråforeningens statistikk. Her viser oversikten for januar og februar en omsetning på 3,3 millioner kroner, opp 30 prosent.

LES MER:

Ellos får kritikk for influenser-reklame: – Et eksempel på hvordan fettfobien sprer seg

LES MER:

Kiran (28) får daglig hat på Tiktok: – Det går mest i at jeg kommer til å havne i helvete

– Det er klart det er relativt beskjedne tall på influencermarketing og podkast, men disse kategoriene vil nok få en sterk vekst i årene fremover. Det er flott at vi nå får identifisert omsetningen på disse kategoriene også, sier Merete Mandt Larsen, avtroppende leder i Mediebyråforeningen, til Kampanje.

Det er lyspunkt i et reklamemarked i fortsatt fall også i 2021. I januar og februar investerte foreningens medlemsbyråer 1,3 milliarder kroner i reklamemarkedet på vegne av landets annonsører, ned 7,3 prosent fra samme periode i fjor. Mens digitale medier og lyd kan vise til vekst, hadde TV en nedgang på 5,4 prosent i årets to første måneder.

Publisert:
  1. Instagram
  2. Podkast

Koronaåret 2020 var restaurantens beste år noensinne

Pasha-sjefen trodde ikke at den største omsetningsveksten ville komme midt under pandemien. SIFO-forsker er imidlertid ikke overrasket.

Oppdatert:

Relaterte artikler

  1. KULTUR
    Her er det ikke pengene som er viktigst. For Mats er butikken en stor lidenskap
    28 DAGER SIDEN
  2. AKTUELT
    Treningssentre sliter økonomisk: – Frustrerende dersom vi ikke får åpne nå
    3 MÅNEDER SIDEN
  3. KULTUR
    Setter av 350 millioner kroner til festivalene – håper tiltakene er borte i sommer
    3 MÅNEDER SIDEN
  4. AKTUELT
    Ny krisepakke: Slik blir den nye stipend- og låneordningen for studentene
    2 MÅNEDER SIDEN
  5. AKTUELT
    Åpner i Sandnes, men holder stengt i Stavanger
    3 MÅNEDER SIDEN
  6. AKTUELT
    Slik endret skjenkestoppen restaurantene i Sandnes
    3 MÅNEDER SIDEN