Sosiale medier-ekspert om «tagging»: – Avhengighetsskapende

«Tagging» av venner i kommentarfelt på sosiale medier er i vinden som aldri før. Nå slår sosiale medier-ekspert alarm om at dette kan gjøre deg enda mer avhengig av sosiale medier.

Man tagger folk på de forskjellige kanalene for at det er lavere terskel for å følge med på innholdet, sier ekspert i sosiale medier Hans-Petter Nygård-Hansen. FOTO: Karen Bleier, AFP

«Du er blitt tagget i et innlegg». Denne beskjeden får private personer på blant annet Facebook stadig opp.

Trangen for å sjekke hva du er blitt «tagget» i er nok stor, og nærmest umulig unngå.

– Dette er avhengighetsskapende funksjoner. Facebook gir deg enda et motiv for å åpne applikasjonen deres, og nysgjerrigheten til folk gjør at man gjerne har lyst å se hva man er blitt nevnt i, sier Hans-Petter Nygård-Hansen som blant annet er kommunikasjonsrådgiver.

Følg Byas.no på Facebook!

For mye av det gode

Nygård-Hansen har fulgt de sosiale mediene gjennom flere år, og sett hvordan våre vaner på nettet har endret seg.

Nå hevder han blant annet at sosiale medier er en del av hverdagen, en integrert del av folks dagligdagse liv.

Problemet er fort at folk er for raske på «tagge-avtrekkeren».

– Når noe nytt ser ut til å fungere, er det enkelt å bli overivrig. Det har blant annet ført til at man har begynt å «overtagge». Nå irriterer de seg på innleggene de er blitt nevnt i, og dette gir negative konsekvenser.

– Et godt tips når man driver med «tagging» er å være varsom. Det motsatte av å begeistre er å irritere. Og verken Facebook eller Facebook sine brukere liker det, sier Nygård-Hansen.

LES MER:

Oi oi oi, sjekk ut dette: – Januar er den beste måneden for nettdating

Nygård-Hansen var i 2017 blant annet juryleder under VIXEN Influencer Awards. Her avbildet på scenen under utdelingen av priser. FOTO: Christian Zervos

Får oftere opp «tagge-innlegg»

Ifølge Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) bruker om lag en av tre ungdommer mer enn fire timer foran en skjerm hver dag, utenom skoletiden.

Tallene viser også at gutter spiller mer enn jenter, og jenter er mer aktive på sosiale medier enn gutter.

LES MER:

Ta en titt: Se hvor mange bilder det opprettes på Facebook i minuttet

Det flommer over av innlegg som folk tagger hverandre i på Facebook. Varslene om at du har blitt tagget i et innlegg, pirrer nysgjerrigheten. – Facebook gir deg enda et motiv for å åpne applikasjonen deres, sier Nygård-Hansen. FOTO: Skjermdump Facebook

– Algoritmer avgjør hvilke innlegg av mange tusen andre du skal se først. Tagging kan være signaler Facebook kan tolke dit hen at dette er innlegg du med større sannsynlighet kan like. Og dermed vise deg disse postene tidlig i din feed. Overivrig bruk av «tagging» kan selvsagt også resultere i det motsatte, hvis signalene du gir tilbake er av en negativ sort, sier Nygård-Hansen.

Til tross for at våre vaner i sosiale medier har endret seg drastisk de siste ti årene, er det ingen tvil om at utviklingen kommer til å fortsette, skal vi tro sosiale medier-eksperten.

– Det neste store innenfor sosiale medier er meldingstjenester som Facebook Messenger og WhatsApp. Mange av de yngre oppgir Messenger som viktigste årsak til at de har en Facebook-konto. Meldingstjenester vil vokse mye fremover, og dermed vil også de kommersielle interessene flyttes, avslutter Nygård-Hansen.

Publisert:

Sørlendingen Henriette (22) har nesten en million følgere på video-appen TikTok

Henriette Kjørmo (22) fra Flekkefjord har i løpet av det siste halvannet året fått 928.000 følgere på appen TikTok, som tidligere er kjent som Musical.ly.