Aktuelt

Yngre seere svikter TV 2

Unge TV-seere ser nå mer på NRK 1 enn TV 2. Samtidig blir seerne av TV 2-suksesser som «Idol» stadig eldre.

Publisert:
  • NTB

TV 2 sliter med å fenge unge seere. FOTO: NTB SCANPIX

De siste årene har TV-seingen i aldersgruppen 13 til 29 år falt kraftig, og verst har det gått det ut over TV 2, ifølge Dagens Næringsliv.

I årets tre første måneder var det daglige TV-inntaket av NRK på 19,2 minutter i denne målgruppen, mens tallet har falt til et drøyt kvarter for TV 2.

Følg Byas.no på Facebook!

LES MER:

* 5 undervurderte serier du bør få med deg

Mistet grepet

TV-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat, som analyserer TV-markedet på vegne av reklamekjøperne, mener TV 2 har mistet grep om den yngste og mest attraktive målgruppen.

– Det er nok mange faktorer som spiller inn. Men tidligere hadde nok TV 2 et større grep om ungdommen gjennom serier som «Friends» og «Seinfeld». Det var store amerikanske TV-serier som alle ønsket å se på. Nå er jo de borte, sier han.

Kommersialisert NRK

Direktør for innhold og kanaler i TV 2, Trond H. Kvernstrøm, forklarer tapet av seertid til NRK med flere årsaker, men peker blant annet på at statskanalen er blitt mer kommersiell.

– Det er nok mange årsaker. Men NRK er gradvis blitt mer kommersielle over tid. Du kunne se en tydelig vridning da TV 2 etablerte seg i 1992 – og de siste årene har de beveget seg inn på typiske TV 2-programmer som Farmen, der de nå har sin egen versjon som heter Anno, Stjernekamp og lignende, sier Kvernstrøm.

LES MER:

* De 5 heteste «Making a murderer»-teoriene

LES MER:

* 6 serier som skapte super-trender

LES MER:

* Slik ble Guro Aanestad (29) fra Stavanger landets beste surfer

Publisert:
  1. TV

Før sa alle at petroleumsstudentene var sikret jobb: – Slik er det ikke lenger

Slik ser studentene på framtiden.

Publisert: