Tid har alltid vært en del av livet til Tom, men nå kunne han ikke vente lenger
Handletrendene har endret seg, mener sjefen bak den tradisjonsrike urmakerbedriften. Da var det på tide å åpne et showroom.
– Jeg har jobbet mot dette i over to år. Samtidig hadde jeg lyst til å være på Storhaug, det er her jeg føler meg hjemme, det er her jeg traff kona mi, sier daglig leder ved Urmaker Thorbjørnsen, Tom Møller Christensen, og ler.
I Johannes gate 21, et par steinkast unna skateparken på Kjelvene, har urmakeren funnet seg godt til rette i næringsbyggets øverste etasje.
Showroom
Han har flyttet fra sentrale lokaler på Nytorget til fjerde etasje i en anonym bakgate på Storhaug. Det gjør ingenting, mener Christensen, som heller ser på de nye lokalene som en fordel.
Handlemønsteret har endret seg, og det er ikke nødvendigvis drop in-kundene urmakeren henvender seg til.
– Jeg kom akkurat av telefonen med en kunde som bor på Østlandet, sier Christensen og legger til at samlet pris på klokkene kunden har lyst på er nærmere 180.000 kroner.
Når det er snakk om slike summer, er det kundene som oppsøker bedriften. Da trenger ikke butikken ligge midt i smørøyet og på det travleste handlehjørnet. Når kundene i tillegg er spredt over hele landet, handler det om å legge til rette for en ny opplevelse, som for eksempel et showroom kan tilby.
Atle fikk gjøre Stavangers eldste urmaker til sitt eget lille galleri
Nå har Askeland fått et nytt hjørne å henge på
Her er det plass til kundekvelder med innleide kokker. Her kan gjestene bevege seg rundt og se, spørre og få et nærmere blikk på armbåndsurene.
– Dette er en helt annen måte å vise fram produktene sine på, sier Christensen.
Nye lokaler
Det er Norwegian Housing som eier adressen på Storhaug. Selskapet tok over eiendommen i 2014 og har nå påkostet bygget en totalrenovering. Fra før holdt Brygg Selv til i første etasje. Urmakeren flyttet inn så fort den øverste etasjen sto klar.
– Det var kjekt at urmakeren ville endre konseptet sitt, fra en vanlig forretning til et showroom. Dette er noe vi ser i flere storbyer, hvor folk kommer for å besøke en spesifikt bedrift, sier daglig leder André Vågen Birkenes.
Selskapet jobber fortsatt med å pusse opp byggets 2. og 3. etasje. Dette blir kontorlokaler, og en etasje er allerede leid ut flere eiendomsselskaper, forteller Birkenes.
Hverken urmakeren eller utleieren ønsker å si noe om hvor mye de har investert i oppussingen eller etableringen av showroomet.
Urmakerdrømmen
Christensen drømte om å bli urmaker allerede i barnehagen. Han fulgte i sin fars fotspor, og begynte å reparere gamle vekkerklokker som 10-åring.
Dette var klokker som faren for lengst hadde gitt opp å blåse nytt liv i. Gleden var like stor hver gang har klarte å få tikkingen - selve pulsen - til å gå igjen.
34 år senere er gamle vekkerklokker byttet ut med merker som Carl F. Bucherer, Maurice Lacroix og Seiko.
De billigste klokkene kan du få for et par tusenlapper. Andre kan koste over millionen.
Men Christensen understreker at han ikke teller nuller på prislappen.
– Jeg brenner for klokker og personer som er interessert i klokker. Hva du er interessert i og hva du vil kjøpe er viktigst, sier urmakeren.
Fått med deg byggearbeidet i Pedersgata? Her åpner restauranten til Bulent (27)
I nærmere et halvt år har byggearbeiderne vært på stedet. Snart kan 27-åringen ta over ansvaret.
Relaterte artikler
- AKTUELTChevy’s går fra rockebule til nattbar: Sjekk forvandlingen3 ÅR SIDEN
- AKTUELTNytt konsept på Storhaug: – Noe måtte gjøres10 MÅNEDER SIDEN
- AKTUELTDenne Fretex-butikken får nytt konsept2 ÅR SIDEN
- AKTUELTVilde (23) har laget sin egen klesbutikk på loftet3 ÅR SIDEN
- AKTUELTTil vanlig jobber bedriften for oljenæringen, men nå har den startet sentrumsbutikk3 ÅR SIDEN
- AKTUELTSer for seg 1000 kvadratmeter med mat og drikke på hjørnet av Pedersgata3 ÅR SIDEN