Unge, lovende gründerspirer samles for å selge ideene sine på 60 sekunder

Det er mange kloke hoder samlet under ett tak denne helgen, under Stavanger Startup Weekend - en idémesse for unge gründerspirer.

Publisert:
Startup 2014: Jean Baptiste snakker om «Thumbs up»-idéen. I presentasjonen viste han til at 90 prosent i Stavanger kjører til jobb og sa applikasjonsløsning for haikere til smarttelefon kunne bidra til å redusere køene.

– Vi trosser nedgangstidene, og samles i nytt Makerspace på Forus. I dag, fredag, registreres omtrent 100 deltakere på Creator Makerspace, og flere av disse skal i ilden og presentere sine ideer. Til nå er det omtrent 50 påmeldte, men av erfaring vet vi at det alltid kommer mange i siste liten, sier medarrangør for Stavanger Startup Weekend, Annette Jakobsen.

De yngste deltakerne var studenter i tidlig 20-årene, og han eldste var 70.

De som vil, får muligheten til å presentere ideen sin foran alle, fra en scene. Disse får intet mer enn 60 sekunder til å overbevise både publikum, mentorer, dommere og potensielle team-partnere om at akkurat deres idé er unik, smart og gjennomførbar.

Følg Byas.no på Facebook!

Settes sammen i lag

Med utgangspunkt i de presenterte ideene, settes deltakerne sammen i lag.

– Lagene får 54 timer på seg til å utvikle en forretningsidé, en prototyp eller en demo, som til slutt skal presenteres for alle som deltar på eventet. På søndag kåres vinneren av det beste prosjektet, sier Jakobsen.

– Hvem er den typiske deltakeren?

– Det er det som er så gøy - det kan være alle. Vi hadde et pre-event, hvor de yngste deltakerne var studenter i tidlig 20-årene, og han eldste var 70. Det alle har til felles, er at de er veldig engasjerte og dedikerte.

– Noe vi trenger i regionen vår

– Jeg forventer mye bra. Jeg tror det blir fullt hus og stående jubel!

Sjur Usken er leder for Startup Weekend Stavanger, og grunnleggeren av Creator Makerspace, hvor helgens arrangement skal holdes.

– Hva er det som avgjør om en idé er god?

– Hvor langt de har kommet i utviklingen av ideen, og hvor mye potensiale som finnes der. De som vinner har ofte fått på plass noen kunder allerede, som kan være interesserte. Så bruker de Startup til å få gehør for ideen. Det må være et marked for ideen, og det må finnes en verdi for kundene.

Premiene til de beste ideene er alt fra kontorplass til kurs og workshops - noe gründerspirene kan bruke til å videreutvikle ideene sine.

– Første gang vi arrangerte dette i Stavanger var i april 2012. Siden den gang har det vært med 700 deltakere, og det har blitt testet ut cirka 60 bedriftsideer. Noen av disse ideene lever ennå, og andre ikke. Men den enorme interessen viser at dette er noe vi trenger i regionen vår, sier Usken.

Øl-bil og Tinder for bedrifter

LES MER:

Vi har mange kreative sjeler i Stavanger og Sandnes. Under Startup Weekend i 2014 deltok Marie Christin Anfinnsen (30) fra Sandnes med forretningsideen om en Beer Truck Club - hvor kunder skulle få øl kjørt hjem til døra. Planene har levd lenge, men i januar i år så hun seg nødt til å gi opp drømmen .

– Uansett hvordan vi vrir eller vender på det, er konseptet enten ulovlig eller ulønnsomt. Det er en for stor risiko å investere penger i, og folk er ikke villige til å betale nok for en øl til at det ville lønnet seg, sa hun til Byas.no i januar.

LES MER:

Marie Christin, som til vanlig [jobber som klesdesigner](http://www.byas.no/article/jeg-kan-ikke-ha-en-jobb-hvor-jeg-ma-begrense-meg-559fbbba4f1f46dc5bd207dc), har heldigvis flere baller i lufta, og driver for tiden et gründerkollektiv i Sandnes , hvor hun selger klær fra sitt eget klesmerke - Åsom.

– Men hvis noen er keen på å jobbe videre med ideen, blir jeg ikke sur. Målet mitt har alltid bare vært å kunne få tak i øl hele døgnet.

Målet mitt har alltid bare vært å kunne få tak i øl hele døgnet.

LES MER:

I oktober i fjor møtte også Byas.no 22 år gamle Shara Mabast Ali, som ville lage Tinder for bedrifter . Som nyutdanna oljeingeniør og minimale jobbutsikter, bestemte hun seg for å være jysla kreativ.

– Jeg vil lage en slags Tinder for bedrifter og studenter som er en bedre versjon av LinkedIn. Det skal være en kombinasjon av Facebook, LinkedIn og Tinder.

Shana presenterte ideen under Startup Weekend i oktober i fjor. Bakgrunnen for prosjektet var at hun selv savnet et bedre nettverk for studentene. Derfor vil hun nå lage en plattform der studenter på en enklere måte kan skaffe seg relevant arbeidserfaring og praksis.

– Jeg ser på det som min plikt, sier Shana, som har fortsatt studiene ved UiS. Nå tar hun master i petroleumsteknologi, samtidig som hun jobber med å utvikle ideen sin.

2014: Marie Christin Anfinnsen (30) fra Sandnes deltok på Startup Weekend med planer om å starte Beer Truck Club - utkjøring av øl til kundene. Hun la dessverre ned planene om dette i januar i år.

Mer fra Byas.no:

LES MER:

Musikkfest vil utvide med flere scener

LES MER:

Solgte nesten ett tonn smågodt på én dag

LES MER:

Vi bruker 51.000 i året på mat. Slik kutter du i matutgiftene

Publisert:

Slik skal Freddy (28) gjøre det enklere for deg å kjøpe kunst

Til helgen holdes årets Startup Weekend i Stavanger. Freddy Halstensen er blant årets deltakere med sin idè om enklere tilgang til kunst.

Publisert:
  • Metteliva Sofia Henningsen