Nå vil Utopia-festivalen vite hvor du beveger deg og hvor du spiser

Vil føre til en mer sømløs festivalopplevelse, mener festivalsjefen. Datatilsynet ber arrangøren om å lese regelverket nøye.

Teknologiselskapet Atea skal hjelpe Utopia med å få mer informasjon om festivalpublikumet. Bildet er fra fjorårets Utopia-festival.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Utopia 2019 går av stabelen 23. og 24 august. Festivalen har inngått et samarbeid med Atea som skal levere teknologiløsninger til musikkfesten utenfor Konserthuset.

Atea kommer til å levere en Wifi-tjeneste, men samtidig vil teknologiselskapet også kartlegge festivalpublikumet mer detaljert enn før. Dette gjør selskapet på bestilling fra arrangøren.

– Vi er fortsatt en fersk festival. Derfor ønsker vi å vite mer om hvordan vi kan forbedre oss. Ved hjelp av data kan vi ta beslutninger basert på reelle tall og ikke antakelser. Vi vil ikke at publikum skal stå i kø, men heller ha det gøy med vennene sine, sier festivalsjef Espen Yung Svendsen.

Mobilsporing

Hva er egentlig årsaken til køen? Hvilke toaletter blir brukt? Hvilke matstasjoner er mest populære?

Dette er bare noen av flere spørsmål som festivalen håper å få svar på med hjelp fra Atea.

Informasjonen blir samlet inn via festivalpublikumets mobiltelefoner på to forskjellige måter:

  • Anonym Wifi: Telefonen din sender til enhver tid ut tilkoplinger mot Wifi. Med bakgrunn i dette og ved hjelp av triangulering av basestasjoner, en måte å kartlegge posisjon og avstander på, kan Utopia få en oversikt over hvor de store folkemengdene befinner seg på festivalområdet.
  • Wifi: Kobler du deg aktivt opp til festivalens Wifi-nettverk, vil festivalen kunne hente mer informasjon om publikum og bevegelsesmønsteret. I tillegg vil brukerne kunne motta tilpassede meldinger og interaksjoner. Type informasjon som blir samlet inn kan variere, men dette kan blant annet inkludere alder, kjønn, språk og nasjonalitet.

– Ved hjelp av oversikten kan vi gi informasjon til Utopia i sanntid, slik at festivalen kan bruke sine ressurser mest mulig effektivt, forklarer Stavangers Atea-direktør, Espen Riska.

– Men vi samler ikke inn data uten at publikum godtar dette. Vi skal følge loven, understreker Riska.

Festivaler over hele landet ønsker å vite mer om publikumet sitt. Atea har også samarbeidet med festivaler på Østlandet og Palmesus i Kristiansand. Sistnevnte vil i år chippe noen av festivaldeltakerne sine. Bildet er fra fjorårets Palmesus.

Tillatelse, tillatelse, tillatelse

Fagdirektør for teknologi i Datatilsynet, Atle Årnes, mener at Utopia kan innhente personopplysninger så lenge det gjøres etter lover og regler. Her må Utopia trå varsomt.

– Alle vil gjerne vite mest mulig om folk nå til dags. Den store skrekken er at man ikke kan bevege seg uten å bli sporet. Derfor sier regelverket at man er nødt til å be om tillatelse først, sier han.

Utgangspunktet er at du ikke skal spores og heller ikke plages med mas om samtykke. De som vil tillate sporing av seg, kan samtykke til dette.

LES OGSÅ:

Det nytter heller ikke å spørre om ett felles samtykke. Skal noen spore deg, samle informasjon om deg, lagre dette over lengre tid og eventuelt selge/dele dette videre med andre aktører, må brukeren godkjenne de enkelte formål hver for seg.

– Det er ikke problematisk å lage et kart i realtid over hvor folk befinner seg, så lenge dette er anonymt. Men med en gang man begynner å spore konkrete mobiltelefoner, at denne personen gikk fra A til B akkurat i dette tidsrommet, så må man ha tillatelse, sier Årnes.

– Dersom jeg har samtykket til dette, får jeg lov til å få se hva slags informasjon som blir samlet inn om meg?

– Ja, alle har rett til å be om innsyn, og da plikter selskapet å gi deg all informasjon som de har lagret på deg, sier Årnes.

Utopia-sjef Espen Yung Svendsen.

Internt bruk

Festivalsjef Svendsen understreker at dataene kun er til internt bruk, men opplyser derimot at det kan bli aktuelt å lagre informasjon som blir samlet inn.

– Dette vil ikke bare hjelpe oss i år, men kan også gi svar på hvordan vi kan utvikle festivalen videre, sier Svendsen.

For to uker siden kom nyheten om at Palmesus-festivalen i Kristiansand ønsker å chippe noen av festivaldeltakerne sine. Til neste år ser Utopia på muligheter for å installere beacons, som vil kunne gi deg pushvarsler om blant annet tilbud og happenings, avhengig av hvor du befinner deg på festivalområdet.

– Teknologien kommer til å spille en stor rolle i festivalnorge framover. Det handler om å skape sømløse brukeropplevelser. Der ønsker vi at Utopia skal være i front, sier Svendsen.

Publisert: