Slik lykkes du med jobbsøking i sosiale medier

Mange sier til meg at det er så vanskelig å få jobb, at det er vanskelig å skille seg ut. De sier det er utfordrende å få stemmen sin hørt i mylderet av mange høylytte stemmer som søker jobber gjennom sosiale medier.

Vanskelig å lykkes i jakten på jobb? Julie Berg deler sine beste tips. Foto: Gunnhild Sørås.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Jeg fikk et internship hos KrF i valgkampen 2013, fordi de så at jeg var aktiv på Twitter. Senere fikk jeg jobb i den norske video-appen Wonderloop (kristiansanderen Hanna Aase står bak den) fordi jeg sa jeg ønsket å jobbe for en bedrift som vil forandre verden.

Den jobben førte meg til San Francisco, og alt på grunn av en videoprofil på 15 sekunder!

Alt man gjør på nett er viktig. Her er noen tips om hvordan man kan gjøre jobbsøking gjennom sosiale medier på best mulig måte:

LinkedIn

- Har du listet opp alt du gjorde siden ungdomsskolen? Alt er viktig!

- Få venner og andre du har jobbet med til å skrive anmeldelse av deg

- Skryt av deg selv, og skriv om ting du kan og få venner til å verifisere det

- Legg ut statuser

- Legg ut artikler, hvis du har skrevet noen

- Følg bedrifter som er relevante

- Ta kontakt med folk du ønsker å jobbe for og si hei. Skriv dem en melding. Skyt av deres jobb, bedriften og spør om de ansetter for tiden. Si kort hvem du er, hvilken utdannelse og hva du kan bidra med i bedriften.

_**Ikke ferdig med utdanning?

Les også

Slik gjør du deg attraktiv for arbeidsmarkedet

eller

Les også

er du usikker på hvilken utdanning som sikrer deg jobb

?**_

Facebook

- Arbeidsgivere sjekker Facebook-profilen din nøyere enn LinkedIn-profilen fordi de ønsker å se hvilken type person du er.

- Facebook er ikke din private dagbok for deg og dine venner. Men, ikke ta alle privatinstillinger.

- La “veggen” din ha en balanse av private hendelser, relevant informasjon og delte saker om det du er utdannet innen eller ønsker å jobbe med. Arbeidsgivere elsker å se engasjement!

- Grupper: Her kan man dele arbeidet sitt og lese andres. Man kan få mange gode tips om hvordan løse ulike utfordringer med jobb og jobbsøking. Her burde man også være modig og fremme seg selv. Lag en jobb-søknad på en blogg og del i de gruppene som man kan. Eller post egne relevante artikler i slike grupper og spør om feedback. Dette er en unik måte og bli sett og hørt på, og man kan lære så utrolig mange nyttig tips om ditt fagfelt.

Fikk du med deg Morten Ramm sitt tips før jobbintervju? Tips: Unngå narkotika…

Twitter

- Delta og skap debatt

- Nettverk: Gi ros og skap gode samtaler

- Følg folk som inspirerer og inviter dem på kaffe

- Ta kontakt med folk du ønsker å jobbe for, vis dem at du eksisterer og engasjerer deg i hva de holder på med.

Twitter er en god arena for å starte diskusjoner, men også for å teste ut påstander.

Jeg har ofte fått kjeft, både fra forsvaret og folkehøyskoler på Twitter fordi jeg har delt tanker eller diskutert fakta om disse her. Gjør du dette, vil folk legge merke til deg. Og det er jo det man ønsker for å kunne skille seg ut.

Wonderloop

- Mange arbeidsgivere ønsker å få et bedre helhetsintrykk av søkerne. Lag en en 15 sekunders videoprofil hvor du forteller om dine ambisjoner, drømmer og mål

- Del denne videoen ved link i alle sosiale medier. Folk elsker video, og ikke vær redd for å vise deg selv fram.

Blogg

- Ha egen blogg hvor man deler erfaringer og arbeid. Dette er en flott plattform i øve seg på å skrive. Vis hva du kan og hva du er interessert i. Er det foto du har en lidenskap for så vis det du gjør.

- Del innholdet fra bloggen på de andre kanalene, i grupper på Facebook og på Twitter.

Les også

Hva synes hodejegerne er viktig når de skal rekruttere? Les tipsene til jobbintervjuet her!

Instagram

- Arbeidsgivere sjekker også Instagram for å se hvilke type person du er

- Skaper du engasjement?

- Behersker du foto? Er dette relevant for din jobbsøking så ville jeg gitt jernet i å bruke ekstra tid på å skape gode fotomuligheter.

Frivillig arbeid

- Sosialt arbeid er alltid viktig å vise til potensielle arbeidsgivere. Man viser at man har sjel, karakter, integritet og moral. Noe som er viktig for arbeidsgivere å vite at du har.

- Viser at man er opptatt av noe annet enn seg selv.

Eksempler: Du kan være med å holde nettvett-kurs i Redd Barna til elever, lærere og foreldre. Du kan hjelpe for eksempel UNICEF og Amnesty ved å skaffe underskrifter til kampanjer, skaffe faddere eller hjelpe til med å samle inn penger.

Sosiale medier kan hjelpe deg på veien til ny jobb. Foto: Fotolia. Sosiale medier kan hjelpe deg på veien til ny jobb. Foto: Fotolia.

Nettverk

- Dra på frokostseminarer, lunsjer og middager for å bli kjent med flere innen ditt fagfelt. Slike typer arrangementer kan man finne gjennom Facebook, Eventbrite, Twitter og LinkedIn.

- Ikke vær sjenert, by på deg selv.

- Øvelse gjør mester

- Det vil alltid være noen kleine samtaler i slike situasjoner. Don´t worry about it!

- Samle på visittkort eller be om du kan legge til nye bekjentskap på LinkedIn. Og send en mail der dagen etterpå som takk for samtalen og følg opp jevnlig. Slik utvider man nettverket sitt i en fei!

Til deg som synes dette virker litt massivt og overveldende. Det trenger ikke å være det. Fokuser på de kanalene du trives best på. Og man trenger ikke å opprettholde alt dette arbeidet når man har fått seg jobb.

Bloggen min er lagt ned, til fordel for jobbens blogg som jeg skriver jevnlig på. Å diskutere noe på Twitter er noe jeg sjeldent gjør, fordi jeg har ikke lenger tid til til å følge det opp.

Gruppene på Facebook bruker jeg for å holde meg oppdatert på arbeidsfronten, og for å dele eget arbeid. Jeg bruker sosiale medier mer nå til å holde kontakt med folk enn å få nye bekjentskap. Noe jeg skulle ønske jeg hadde enda mer tid til å prioritere.

Masse lykke til i jobbsøkingen!

Les også

Ikke helt klar for skikkelig jobb ennå? Da bør du lese ekspertenes tips for å lykkes i sommerjobben!

- - - - - -

Blogginnlegget er skrevet av Julie Berg (27). Hun har en master i samfunnskommunikasjon fra UiA, og jobber som rådgiver og digital markedsfører i Fanbooster. Følg henne på Twitter og Instagram!

Publisert: