Aktuelt

Ingen solgte flere retter under «Spis for 100» i fjor. I år står de over.

– Det blir for dyrt.

Publisert:
  • Magnus Nødland Skogedal

Her fra fjorårets "Spis for 100". Fra venstre: sous chef Per André Iversen er sammen med Kristoffer Buli, Marita Tobiassen, kjøkkensjef Roger Brevik, Line A. Eldholm Foto: Spis for 100, Tor Erik Schrøder.

I fjor serverte Brasserie C flest «Spis for 100»-retter i hele byen. Totalt ble det 4511 retter, og de vant også KRSbys leseravstemning som beste «Spis for 100»-mat. Neste uke er det klar for årets utgave av kampanjen, men den blir ikke fjorårets favoritt med på.

– Vi syntes det var gøy å være med i fjor, men med økningen i prisen på råvarer så føler ikke vi at vi kan gi kundene et godt nok produkt hvis det bare skal koste 100 kroner, forklarer hotelldirektør Frode Jansson ved Radisson Blu Caledonien. Det er hotellet som eier restauranten.

Hvem har #byensbeste burger?

Brasserie C var storfavoritt under fjorårets "Spis for 100". Foto: KRSby Brasserie C var storfavoritt under fjorårets «Spis for 100». Foto: KRSby

Vil bruke penger annerledes

Retten de serverte i fjor var grillet indrefilet av okse med tilbehør.

– Med de 100 kronene som man betaler skal man dekke utgifter til råvarer, og lønnen til alle dem som er delaktige, fra kokk til servitør. Det blir for dyrt for oss, sier Jansson.

– Men «Spis for 100» er jo ment som en mulighet for reklame, for at gjester skal komme tilbake igjen?

– Ja, og det var derfor vi var med. Nå ser vi at vi heller kan bruke penger på annen reklame enn dette, sier hotelldirektøren.

KRSby tester Brasserie C

Brasserie C hører til Radisson Blu Caledonien Hotel. Arkivfoto: Tore-Andre Baardsen. Brasserie C hører til Radisson Blu Caledonien Hotel. Arkivfoto: Tore-Andre Baardsen.

Spis for 150?

Han sier at Brasserie C godt kan være med på lignende tilbud senere.

– Kampanjen ble jo startet for en del år siden, da prisene på råvarer var annerledes. Disse prisene har økt for hvert år, så kanskje det kunne vært mulig å hatt «Spis for 150» i stedet? Jeg synes jo det er en veldig positiv kampanje for byen, men det må være mulighet til å endre på konseptet, sier han.

– Skulle gjerne hatt dem med

Prosjektleder for «Spis for 100», Henning Ross Vestavik, sier at det er trist at Brasserie C ikke vil være med i år.

– Vi skulle gjerne hatt dem med, og de er velkomne til å være med på kampanjen neste år, hvis de vil. I år ender vi på rundt 45 spistesteder totalt, og vi har fått inn en del nye, sier han.

Smilefjes-kontrollene er i gang

Prosjektleder Henning Ross Vestavik ønsker Brasserie C velkommen tilbake om de skulle ønske det. foto: Vegard Nekstad Prosjektleder Henning Ross Vestavik ønsker Brasserie C velkommen tilbake om de skulle ønske det. foto: Vegard Nekstad

– Har dere tenkt på å sette opp prisen på kampanjen?

– Ja, det er en vurdering vi tar hvert år. Vi følger jo med på hva som skjer i andre byer, slik som Dining Week i København. Slik det er nå, med mye arbeidsledighet, så følte vi ikke at vi kunne sette opp prisene i år, sier han.

5 Facebook-sider som vil gi deg vann i munnen

Mersalg

Vestavik sier at mange av restaurantene tjener gode penger på mersalg under kampanjen.

– De er jo selv ansvarlige for å tilby en rett som er forsvarlig for dem å selge. Mersalget er viktig, og mange kjøper ting i tillegg til retten til hundre kroner, sier han.

Publisert:

Derfor deltar ikke Egon i «Spis for 100»

– Kostnaden på 6000 kroner for deltakelse er også delaktig i vår avgjørelse.

Oppdatert: