Leo fra Ålgård spiller for millioner på YouTube. Nå skal han spille for 400 mennesker på Folken
Leo Moracchiolis YouTube-kanal har mellom 15 og 20 millioner visninger på YouTube hver måned. Hvor mange som kommer på konserten hans, er han derimot mer usikker på.
– Jeg er mest spent på kondisen, egentlig, sier Leo Moracchioli, som står bak YouTube-kanalen Frog Leap Studios, med godt over 2 millioner abonnenter og mellom 15–20 millioner avspillinger i måneden.
Moracchioli er mest kjent for å lage metallåter av pophits - blant annet for sin cover av Lady Gagas «Pokerface». Det var etter denne låten at YouTube-kanalen hans tok skikkelig av, og videoen nådde en million avspillinger i løpet av et år.
Sangene spiller han inn i sitt eget studio i Oltedal. Han spiller inn alle sporene selv, og for å få et ferdig produkt, tar det kanskje 40 spor med ulike rytmer og riff.
Statistikken viser at de fleste som ser videoene hans, befinner seg i USA. Tidligere hadde han flest tilhengere i Tyskland, men nå er det altså amerikanerne som er mest begeistret.
– Det er det som er så gøy med YouTube. Det blir jo sluppet på verdensbasis på samme tid, så det kan jo godt hende at noen på New Zealand ser videoen før naboen, sier Moracchioli.
Spent på hvor mange som dukker opp
Han er spent på hvor mange som kommer på konserten. For selv om at han har mange abonnenter og seere rundt om i verden, betyr jo ikke det at de befinner seg i området.
Sceneskrekk har han lite av. Han har drevet med metal i 20–25 år, og har stått på en scene før. Det er derimot noen år siden sist, og det han er mest spent på, er om kondisen holder.
– Jeg pleier å være ganske utagerende på scenen, så jeg er spent på hvordan det kommer til å gå, sier han og ler.
De siste tre årene har han lagt ut en cover i uka, med tilhørende video. Han har ingen favoritt, men har et spesielt forhold til «Hello», siden det var den som fikk mest oppmerksomhet.
I skrivende stund har den 43 millioner visninger. Han er også fornøyd med videoen til «Feel Good Inc», som er filmet i en tagning på Kvadrat.
Han tror at videoene har spilt en viktig rolle når det kommer til antall visninger. Det er mer interessant med litt action enn å se på noen som sitter og spiller, tror han.
Skal spille i Las Vegas
Å finne sanger å spille inn, er ikke så vanskelig, sier Moracchioli.
– Det er en uendelig strøm med sanger. Det viktigste er å ikke synse for mye, og jeg tenker sjeldent over hva som kan bli en «viral» video.
Folken er ikke den eneste muligheten du har til å se Moracchioli i aksjon i år - det ferske bandet skal også innom LA, Caesars Palace i Las Vegas (!) og Norway Rock Festival. Moracchioli er takknemlig for de mulighetene YouTube har gitt ham.
– Jeg var på metal-cruise i sommer, og det var sykt kult. Ganske absurd også. Da vi var på en strand i Bahamas, kom plutselig Slipknot-vokalisten opp av vannet og bort til meg og begynte å snakke med meg, sier han, og legger til at han prøvde å ikke «fanboye» for mye.
Trives best hjemme
Noe turnéliv er derimot ikke noe for ham. Han trives hjemme i studioet sitt. Kona pleier å si at han kunne bodd alene på en fjelltopp.
– Det er ikke snakk om å ta verdensherredømme. Jeg trives med det jeg gjør, og det passer bedre, både for familien og økonomisk, avslutter han.
MER FRA BYAS:
– Jeg lager musikk for unge narkomane i Stavanger
Nå er festen i gang i Kongeparken
Vil du lage Oilers’ nye klubbsang?
Dette tjente våre lokale influensere og gamere
Lokal gamer danker ut blogger og influenser Isabel Raad, men ingen klarer å toppe en youtuber fra Ålgård.
Relaterte artikler
- AKTUELTDette tjente lokale influensere i fjor1 ÅR SIDEN
- KULTUR6 Youtube-kontoer som får tiden til å fly4 ÅR SIDEN
- KULTURRogaland-bandet Days of August er månedens Urørt3 ÅR SIDEN
- AKTUELTArtist Ylva Olaisen (18) deltar i ny dokumentarserie om unge talenter4 ÅR SIDEN
- KULTURKarsten (25) sikret seg ny jobb ved å gi Bjarte Tjøstheim juling3 ÅR SIDEN
- AKTUELTTasta – ny hovedleverandør av rock4 ÅR SIDEN