I norgestoppen i innsamlingsaksjon: – Føles deilig
Brødrene Fevangs Barberstue har gitt all tips fra kunder til Movember. Til sammen har de samlet inn over 120.000 kroner.
– Ikke si at du vet hvordan folk har det. Det vet du ikke. Du kan heller si at du vet hvordan det er å ha det vondt, og bare være der, sier barberer Anders Fevang.
Han og de andre i Brødrene Fevangs Barberstue har hittil samlet inn 124.000 kroner til inntekt for Movember. Tipsen de har fått inn i november har gått til den veldedige organisasjonen som fokuserer på menns helse. I tillegg har de fått private bidrag, og hatt andre arrangementer for å få inn penger.
7 ting du kanskje ikke visste om november
Tirsdag ligger barberstua på andreplass i Norge over lag som har bidratt mest i årets innsamlingsaksjon. Kjetil Fevang ligger på topp som enkeltperson.
– Det er ganske rock ’n’ roll. Vi er veldig takknemlige til alle som gir, sier han.
– Det føles deilig å gi pengene videre, sier Anders.
– Folk gir gjerne ekstra mye i tips når de vet hva det går til, sier Kjetil.
Siden 2011
Barberbrødrene har deltatt i Movember siden de startet barberstua i 2011, og nærmer seg totalt en million kroner i innsamlede kroner.
Movember jobber spesielt for mer oppmerksomhet rundt prostatakreft, testikkelkreft, psykisk helse og forebygging av selvmord.
– Psykisk helse er vår hjertesak blant disse. Menn er generelt dårlige å snakke om følelser, og holder ting inne. Deriblant vår egen bror, som ikke er her mer, sier Anders.
Thomas Fevang døde brått i 2013. Familien har ikke lagt skjul på at 26-åringen gikk gjennom en tøff periode før han døde, og tidvis slet med rus.
Kunder åpner seg
Movember-bevegelsen retter seg spesielt inn mot barer og barbersalonger.
– Det er lettere for menn å drøse når de sitter skulder ved skulder i baren enn ansikt til ansikt, eller i en barberstol, hvor kunden er vendt bort fra speilet under behandling, slik vi gjør her, sier Kjetil.
Han opplever at kunder åpner seg for dem i barberstolen.
– Vi har fra starten vært åpne om Thomas’ død. Mange av kundene kjente ham, og de hjalp oss tilbake. Nå kommer kundene til oss og er åpne om livet er bra eller dårlig. Det er kult å være en del av. Det er sykt mange fine ting som skjer her inne, sier Kjetil.
Har ikke mye bart selv
Symbolet til Movember er en bart. En av måtene å samle inn penger eller skape oppmerksomhet rundt temaet på, er nemlig å gro en bart.
– Noen har tatt vekk skjegget, og bare beholdt barten. Det kan være en fin samtaleåpner, mener Kjetil.
Selv har verken han eller broren Anders ikke spesielt stor bart.
– Vi er nok de barbererne i verden med dårligst skjeggvekst, sier Anders.
– Pakk vekk fasaden
De mener det er bra at det er én måned som retter seg spesielt mot menns helse.
– Da blir det ikke vannet ut, og man har en agenda. Det blir alvor i en periode, men man kan også møte alvoret med humor, sier Kjetil.
– Når det er fullt trykk en liten stund, er det lettere å gi mer, tror Anders.
Da storebroren døde, fikk de råd fra faren om å ikke gruble alene i sorgen.
– Vi må holde sammen og snakke høyt med hverandre, sier Kjetil.
Anders er enig:
– Snakker man ikke om ting, graver man seg helt ned. Deler man det vonde med andre, føles ikke problemet så stort lenger. Pakk vekk fasaden.
Dette er fanesaken til Utopiafestivalen: – Utrolig viktig
Frontsaken til Utopiafestivalen er mental helse: – Utrolig kult at de er her, sier Heidi Henriksen om Mental Helse Ungdoms tilstedeværelse.
Relaterte artikler
- AKTUELTKrise i tatoveringsbransjen: Må kaste nesten alt blekket på grunn av nye regler1 ÅR SIDEN
- AKTUELTHELGÅ: Markeder, stand up og tenning av julelys1 ÅR SIDEN
- AKTUELTHvilket utested er #byasbeste? Du bestemmer!1 ÅR SIDEN
- AKTUELT4 av 10 unge vurderer brukte julegaver i år: Her er sikkerhetssjefens tips for å unngå svindel1 ÅR SIDEN
- AKTUELTNå legger kjeden ned enda en lokal butikk1 ÅR SIDEN
- AKTUELTIngen øremerkede midler til gratis bind og tamponger: – Litt skuffende1 ÅR SIDEN