Aktuelt

Har bygget bil til 1,5 millioner: – En guttedrøm i oppfyllelse

Ingeniørstudentene har bygget på den avanserte racingbilen i snart ett år. Nå er den endelig ferdig.

Publisert:
  • Ine Espevik Larsen

Maskiningeniør-studentene Karoline Kverneland og Olaf Kvamsøy har lært masse av å bygge racerbil. FOTO: Ine Espevik Larsen

Universitetet i Stavanger: Auditoriet i Kjell Arholms hus er nesten fullt, og framme står det en tildekket bil.

– Dette er minst like spennende som å åpne pakkene på julaften, sier rektor Marit Boyesen fra talerstolen.

Emneansvarlig for ION Racing-prosjektet, Hirpa Lemu, sier det har tatt ni måneder, og at mot slutten har enkelte studenter sovet på verkstedet.

– Et slags svangerskap, konkluderer han, til humring fra salen.

Lett vekt og høy sikkerhet

Etter en times tid med diverse taler, er det endelig tid for selve avdukingen.

Teamleder Olaf Kvamsøy og markedsansvarlig Magne Årdal river stolt av kledet, og avdekker den sorte lekkerbiskenen «Fenrir».

Dette er sjette året på rad at studentene i ION Racing bygger racingbil. De fleste er maskiningeniørstudenter, men også noen fra elektronikk er med.

Fenrir har en elektrisk motor og en totalvekt på 220 kilo. Teknisk leder, Joakim Sandanger Pedersen, forteller at de har gått inn for lett vekt og høy sikkerhet.

– Hjulopphenget er nøyaktig, lett og stivt. Akkurat som det burde være, understreker han fra talerstolen, foran sponsorer, medstudenter, lærere og andre skuelystne.

I tillegg har bilen et elektronisk kontrollsystem, med blant annet 20 forskjellige kretskort som studentene har designet fra bunnen av.

Disse UiS-studentene redder liv med mobilen

Dyrt leketøy

Teamleder Olaf Kvamsøy og Karoline Kverneland har jobbet med de ergonomiske aspektene ved bilen. De har vært med på prosjektet i henholdsvis tre og to år.

Studentene kan endelig puste ut etter ni måneders hardt arbeid. For Kvamsøy er det en guttedrøm som har gått i oppfyllelse.

– Jeg har alltid likt å holde på med racerbiler og tekniske ting. Så det er jo selvfølgelig veldig gøy å få leke seg med avanserte systemer og masse penger, sier teamlederen.

Og prislappen på bilen? 1,5 millioner kroner.

Måtte gå galt

Og det hadde jo vært kjedelig om alt gikk på skinner.

– Vi mista hovedsponsoren, så vi starta med et «negativt overskudd», eller et underskudd som det egentlig heter. Og når en haug ingeniørstudenter uten praktisk erfaring går sammen og skal bygge en bil, da må det jo gå galt, sier Kvamsøy.

Men på tross av noen utfordringer underveis, kan han nå si seg godt fornøyd med det endelige resultatet.

– Vi har satset på en solid og robust bil, sier han.

– Jeg har lært at man bør stole på magefølelsen, legger Kverneland til.

Mange var spente på avdukingen av gliset til ION Racing. FOTO: Ine Espevik Larsen

Dette bør du vite som student

Konkurrerer i verdensklasse

Nå gjenstår den store prøvelsen, nemlig Formula Student - en racingkonkurranse mellom universitetslag fra hele verden.

ION Racing skal både delta i England og Tyskland i løpet av sommeren. Kvamsøy og Kverneland har begge troen.

I Tyskland, som er et av racene som henger høyest, satser de på en topp 30-plassering. Det er 65 lag som deltar, og de blir testet i flere forskjellige øvelser.

– Vi satser mest på det lengste løpet, sier Kvamsøy, og sikter til utholdenhetsløpet på 22 kilometer.

Så da er det bare å ønske ION Racing lykke til i Tyskland!

Mer fra Byas.no:

14 ting du kan gjøre i helgen

Klarer du å gjette hvilken sang som blir spilt mest i norske utdrikningslag?

Disse 36 bryggeriene stiller på What's Brewing

Publisert:
  1. Bil

Universitetet har fått egen vindturbin

Den ti meter høye vindmøllen ble løftet på plass onsdag. Den skal brukes til forskning.

Publisert: