Aktuelt

Dette mener Sørlandets influensere om reklamering for kosmetiske inngrep

KRSby kontaktet 33 av Sørlandets største influensere. Ni av de svarte. Her får du svar på hva de mener om reklamering for kosmetiske inngrep.

Oppdatert:
  • Julie Sørensen Molvik

Disse ni influenserne svarte på våre spørsmål.

Den siste tiden har debatten rundt hvorvidt norske influensere skal ha lov til å reklamere for kosmetiske inngrep vært et hett tema.

Det har engasjert i form av flere leserinnlegg fra kjente navn som VGTV-programleder Morten Hegseth, blogger Anniken Jørgensen og blogger Martine Halvorsen. Sistnevnte skriver blant annet følgende i et leserinnlegg som ble publisert hos Aftenposten:

– Jeg er nemlig en av de jentene som fortsatt tenker at jeg kan fjerne fettet på magen min og putte det i rumpa ved å stikke til den klinikken en av dere, oss, har tipset om.

LES OGSÅ:

LES MER:

Thea Sofie Loch Næss: – Hvorfor må vi operere rumpe, pupper og lepper for å føle oss fin?

9 av 33 vi kontaktet svarte

For noen uker siden inviterte barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) og folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) et flere av Norges største influensere, for å få innspill knyttet til «trafikkregler og etiske standarder» for sosiale medier. Tematikken var hovedsakelig kroppspress.

Flere av dem som var invitert stilte ikke, blant annet noen av Norges aller største influensere.

KRSby ønsket å finne ut hva lokale influensere mener om tematikken. Vi sendte ut en mail med tre spørsmål til 33 av landsdelens største influensere, herunder instagrammere, bloggere og youtubere.

Ni av trettitre svarte.

Her er spørsmålene vi sendte:

1. Burde det være lov for influensere å reklamere for kosmetiske inngrep? Hvorfor/hvorfor ikke?

2. Er det ok å dele rabattkoder på plattformen sin til for eksempel Restylane eller Botox?

3. På hvilken måte har influensere et ansvar når det kommer til hva de publiserer om kropp og utseende?

Marielle Konradsen fra Lillesand. FOTO: Privat

– Det er feil å gi influensere «skylden» for presset som er

  • Navn: Marielle Tomine Konradsen
  • Alder: 24 år
  • Fra: Lillesand
  • Plattform: Instagram
  • Antall følgere: 113.000

1. Ja, det bør være lov å reklamere for kosmetiske inngrep. Dette har noe med å kunne involvere følgere i hva en gjør og eventuelt har gjort. Det er jeg for.

2. Nei. Det mener jeg ikke er greit. Grunnen er enkel, det blir sett på som en oppfordring. Av erfaring vet jeg jo hvordan man deler rabattkoder, og at det også har noe med at det er en «gave» fra oss til de som følger oss. Og jeg mener derfor at det ikke bør deles ut.

3. Ingen. Det er feil å gi influensere «skylden» for presset som er, noe jeg leser over alt. Er mennesker modne nok til å være på sosiale medier, bør de også være modne nok til å forstå at vi alle er forskjellige. Men det som er tommel opp er når man kan vise den ekte siden av seg selv innimellom.

Susanne Herlofsen fra Kristiansand. FOTO: Privat

– Å «pushe» slike inngrep på følgerne sine synes jeg ikke er innafor

  • Navn: Susanne Herlofsen
  • Alder: 24 år
  • Fra: Kristiansand
  • Plattform: Instagram
  • Antall følgere: 19.000

1. Jeg mener det ikke burde være lov å reklamere for dette fordi jeg føler det er med på å normalisere og øke fokuset på kosmetiske inngrep på en veldig negativ måte. Mange influensere følges av svært unge jenter som absolutt ikke burde trenge å tenke på, eller vurdere, om dette er noe de burde bruke penger på!

2. Dette er jeg også imot av samme grunnen som over. Alle skal få gjøre som de selv ønsker, men å "pushe" slike inngrep på følgerne sine synes jeg ikke er innafor, nettopp fordi dette kan gjøre at unge jenter får følelsen av at dette er noe de "må" gjøre for å være vakre.

3. Jeg tenker at man absolutt har et ansvar, men har litt delte meninger om dette. Jeg synes man skal få legge ut bilder av kroppen sin om man ønsker det, alle kropper er vakre! Men jeg synes det er viktig at man har noen grenser og retningslinjer, spesielt da på dette med reklame. Å reklamere for inngrep og behandlinger som skaper et større skjønnhetspress synes jeg man skal være forsiktige med.

Martine Egeland fra Flekkefjord. FOTO: Privat

– Nei til reklame for kosmetiske inngrep, og nei til tankeløse influensere

  • Navn: Martine Egeland
  • Alder: 22 år
  • Fra: Flekkefjord, bor i Kristiansand
  • Plattform: Instagram
  • Antall følgere: 201.000

Egeland har ikke svart konkret på spørsmålene, men har skrevet generelt hva hun mener om tematikken:

– Personlig synes jeg at fokuset på kosmetiske inngrep har tatt fullstendig av. Debatten er utrolig viktig, og vi burde absolutt sette det økende problemet fram i lyset. Det burde være ulovlig å reklamere for kosmetiske inngrep av den enkle grunn at det er unødvendig og tåpelig. At de som utfører inngrep skal tjene penger på andres dårlige selvbilde er én sak, men at en annen part skal få en del av pengekaka er forkastelig. De utnytter sin posisjon til å fremme et bilde som ikke er oppnåelig, og alt er enkelt og greit veldig lite gjennomtenkt. Influensere må ta seg selv i nakkeskinnet og innse at de verken gjør seg selv eller noen andre en tjeneste.

De utnytter sin posisjon til å fremme et bilde som ikke er oppnåelig, og alt er enkelt og greit veldig lite gjennomtenkt.

– Samtidig synes jeg det er trist at folk er så lett påvirkelige. Selv om vi blir eksponert for reklame på et mer personlig og intensivt nivå nå enn før, så er verken reklame, kosmetiske inngrep eller retusjering noe nytt. Vi har alltid blitt påvirket, både gjennom fjernsyn, avisen eller mobilen.

– Med dette så er jeg redd for at debattene rundt inngrep og retusjering nesten er like skadelig som selve problemet. Nettopp fordi folk ender opp med å fortelle disse usikre personene at dette blir du påvirket av, dette kan ikke du se på, fordi da blir du så påvirket at du bare MÅ gjøre det inngrepet. Misforstå meg rett, debatten er viktig og å snakke om det er viktig, men ender de endeløse diskusjonene opp med å faktisk hjelpe noen? Eller setter vi bare et enda større fokus på det vi ikke vil ha fokus på?

– Jeg håper virkelig at diskusjonene ender i noe godt, og at influensere får noen retningslinjer å forholde seg til. Nei til reklame for kosmetiske inngrep, og nei til tankeløse influensere. For jo, vi har faktisk et ansvar.

Cechell Oftedal fra Stavanger, bosatt i Kristiansand. FOTO: Arkivfoto: Magnus Nødland Skogedal

– Dette bidrar til normalisering og forsterker psykiske problemer, depresjoner og usikkerheter

  • Navn: Cechell Altea Oftedal
  • Alder: 28 år
  • Fra: Stavanger, bosatt i Kristiansand.
  • Plattform: Instagram
  • Antall følgere: 12.000

1. Det burde ikke være lov. Hvis man har en såpass stor arena hvor man kan nå ut til flere tusen folk, så bør man tenke over hva man legger ut. Det man velger å skrive burde ikke være skadelig for andre og bør inneholde verdier man kan være stolt av og stå for. Det kalles sunn fornuft, og å ta hensyn. Vær stolt av det du fikk av foreldrene dine. Reklamer for det i stedet.

2. Det er ikke ok å dele rabattkoder til kosmetiske inngrep fordi dette bidrar til normalisering og forsterker psykiske problemer, depresjoner og usikkerheter blant spesielt mange unge jenter. Får man betalt penger for en jobb bør det finnes regelverk influensere må forholde seg til. Her må toppsjefene bak blogg-bedriftene som tjener haugevis av penger på influensere skjerpe seg. Penger er ikke alt. Mennesker derimot er alt. Penger kommer og går, mens et menneskeliv er verdifullt og vi må heller ta vare på hverandre.

3. Vi har ansvar for å ta vare på hverandre. Man skal heller ikke leve og strebe for å være et godt forbilde for andre. Vær et forbilde for deg selv først og fremst. Stå for noe du brenner for, uansett hva det er. Bruk tid på hva som gjør deg bra, som kanskje andre kan synes er bra også. Og hvis de ikke synes det, så er det greit det og. Likes og følgere er ikke alt. Det blir et ensomt liv hvis man bare skal ha fokus på det.

Maria Teigland fra Hamar, bosatt i Kristiansand. FOTO: Arkivfoto: Lena Rustan Fidjestad

– Jeg tror også at det å fikse på utseende er «smittsomt»

  • Navn: Maria Teigland
  • Alder: 25 år
  • Fra: Hamar, bosatt i Kristiansand
  • Plattform: Instagram
  • Antall følgere: 4200

1. Hovedsakelig vil jeg si at jeg syns folk må få lov til å gjøre hva de vil med sin egen kropp, men jeg tenker det ikke er nødvendig å reklamere for det i sosiale medier. Jeg tror det handler om usikkerhet og komplekser hos dem som gjør det. Ved å reklamere for kosmetiske inngrep, normaliseres det og en bevisstgjør kanskje andre til å oppdage «feilene» hos seg selv. Når en ser andre fikse på nesa, puppene eller hva det måtte være, får spesielt kanskje unge, usikre mennesker ideer om ting som må fikses på, som de i utgangspunktet ikke hadde.

– Jeg tror også at det å fikse på utseende er «smittsomt». Jeg tok Teosyal i leppene for noen år siden. Jeg reklamerte ikke for det i sosiale medier, men tre venninner «turte» å gjøre det samme etter jeg gjorde det. Selv hadde jeg ikke komplekser for leppene mine, jeg var bare nysgjerrig, men venninnene mine hadde det. Dette bevisstgjorde meg på hvor «smittsomt» det faktisk er og hvor unødvendig det var av meg. Det er ganske leit å tenke tilbake på og er et av mine mindre stolte øyeblikk.

2. Som nevnt over, synes jeg ikke det er nødvendig.

3. Det som er skummelt med sosiale medier er at veldig mange kun viser den «perfekte» siden av seg selv, en fasade. Det vi ser på sosiale medier er kun en liten del av oss og livet er så mye mer enn det. Jeg tror det er viktig at alle som er på sosiale medier har det i bakhodet. Jeg mener influensere har et ansvar her. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan redigere seg selv tynnere, rumpa og puppene større og kunne stå for det som legges ut, uten å skrive noe om det.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan redigere seg selv tynnere, rumpa og puppene større og kunne stå for det som legges ut, uten å skrive noe om det.

Espen Hilton fra Vennesla. FOTO: NTB scanpix

– Man kan ikke operere en følelse

  • Navn: Espen Hilton
  • Alder: 35 år
  • Fra: Vennesla, bor i Oslo
  • Plattform: Blogg og Instagram
  • Antall følgere: 21.000 følgere og 4500 unike lesere

1. På lik linje som alt annet skal man være veldig forsiktig med hva man deler og snakker om til fremmede mennesker. Jeg forsnakket meg selv for noen år siden, da alt var nytt og spennende i bloggbransjen, og det er så viktig og fantastisk at vi er kommet litt lenger nå. Veldig mange av oss har blitt litt mer bevisst på hva vi deler, men vi ser jo at vi har en lang vei igjen og gå – og helt ærlig så tror jeg ikke det kommer til og bli slutt på dette.

– Føler du deg misfornøyd med egen kropp og utseende, og tror at man via kosmetiske inngrep får et bedre selvbilde, er nok dette veldig feil. Selvbildet handler om hvordan man føler seg på innsiden, og da må man jobbe med de negative tankene.

– Folk må få lov til og gjøre hva de selv ønsker, men å dele dette som om dette skulle være den lette oppskriften til et bedre selvbildet er bare noe jævla tull. Selvbildet er hvordan man føler seg, og man kan ikke operere en følelse. Den må man snakke om, og prøve å forstå hvorfor og hvordan dette har startet.

2. Absolutt ikke!

3. Vi har et like stort ansvar som vår egen far og mor har hatt med oppdragelsen våres. Sier mamma «klart du skal få nye pupper til konfirmasjon av oss lille venn», da tenker jeg det er virkelig på tide at denne mora setter seg ned, snur kameraet mot seg selv, og trykker play!

Maren Erdvik fra Kristiansand FOTO: Privat

– Botox, Restylane og plastisk kirurgi skal ikke promoteres som en «quick fix», som du i tillegg får til rabattert pris

  • Navn: Maren Erdvik
  • Alder: 28 år
  • Fra: Kristiansand
  • Plattform: Blogg og Instagram
  • Antall følgere: 37.000 følgere og cirka 2000 unike lesere

1. Jeg mener det ikke burde være lov. Men lov eller ikke, jeg tenker at hver og én influenser må ta ansvar selv, og spørre seg selv hvorfor de ønsker å promotere dette. Jeg hadde aldri reklamert for det, jeg vil heller fokusere på fordeler med trening og kosthold.

– Som influenser er jeg veldig bevisst på at jeg påvirker spesielt unge lesere. Det er reflekterer jeg mye over. Det er nesten skremmende hvor stor påvirkningskraft man har. De som leser blogger er ofte unge mennesker i utvikling. Jeg mener at å få slik reklame slengt mot seg av en person man kanskje ser opp til, i en periode hvor mange kan være usikker på egen kropp, er svært uheldig.

2. Jeg syns ikke det er ok. Det er som å si: «du ser ikke perfekt ut, men det er enkelt å fikse på». Det finnes ikke én perfekt form som alle skal passe inn i, og en slik rabattkode kan føre til at noen tar et lite gjennomtenkt valg. En rabattkode gjør det enda mer tilgjengelig, spesielt for en gruppe mennesker som i utgangspunktet er usikre på egen kropp og utseende. Botox, Restylane og plastisk kirurgi skal ikke promoteres som en «quick fix», som du i tillegg får til rabattert pris.

3. Hver og en influenser må ta ansvar for seg selv, reflektere over egne valg og tenke seg godt om. Vi må tenke handling og konsekvens – hele tiden. Man må ha leserne i bakhodet hele veien.

– Når det er sagt mener jeg også at de som følger en influenser også har et ansvar. Fjern personer som får deg til å føle deg mindre god. Gir noen deg en dårlig følelse eller får deg til å se negativt på deg selv, slett bloggen eller trykk avfølg fort som svint. Dette er et vanskelig tema, og jeg tror begge parter har et ansvar.

Marta Johansen fra Spania, bosatt i Arendal. FOTO: Privat

– For første gang tenkte jeg at jeg hadde små lepper, siden de tilbød meg forstørring

  • Navn: Marta Alise Johansen
  • Alder: 26 år
  • Fra: Spania, bosatt i Arendal
  • Plattform: Blogg og Instagram
  • Antall følgere: 6700 følgere og cirka 800 unike lesere

1. Jeg syns helt ærlig det er litt uintelligent og dessverre litt tilbakestående å reklamere og påvirke folk til å endre noe på kroppen. Ikke at jeg er imot plastisk kirurgi, jeg har selv fått utført ett inngrep, men jeg mener det er for "endelig" til å anbefale det til andre. Det er lett å påvirke og vekke et behov der det slettes ikke er behov.

– Det er heller ikke slik at bare de yngste er påvirkelige. Det er svært personlig hvis man ønsker en fysisk endring, og de som tenker på å operere seg bør søke informasjon hos andre enn influensere man ser opp til. For oss er det farlig å gi råd på dette området, de fleste er ikke faglig utlært på kirurgiske inngrep eller psykologien rundt, både i forkant og i etterkant av slike inngrep.

– Jeg fikk en gang tilbud fra en klinikk i Oslo om gratis Restylane i leppene mot promotering på bloggen. For første gang tenkte jeg at jeg hadde små lepper, siden de tilbød meg forstørring. Et godt eksempel på at de laget et behov hos meg som ikke var der, ved å komme med et tilbud. Endte med at jeg tok vippe-extention i stedet, hehe.

2. Svaret på spørsmålet én svarer på det. Dette er ikke så endelig som kirurgi, det er jo reversibelt over tid, men jeg vil ikke være den som forteller andre at de bør fylle ut verken her eller der.

3. Jeg mener at alle som publiserer og vet at de blir lest har et stort ansvar. Man bør ha et solid filter og det bør helst ikke bli større hull i filteret fordi man blir lokket med gode tilbud. Det er viktig å lytte til samvittigheten og bruke hodet. Man har absolutt et ansvar her.

Andrea Bjønnes fra Bergen, bosatt i Kristiansand FOTO: Privat

– Min grense går mellom å dele egne opplevelser og å gjøre inngrep mer attraktivt

  • Navn: Andrea Madelen Hauge Bjønnes
  • Alder: 23 år
  • Fra: Bergen, bosatt i Kristiansand
  • Plattform: Instagram
  • Antall følgere: 6200

1. Jeg både ser og forstår argumentene fra begge sider. Ytringsfrihet er det som veier tyngst for meg med juridisk bakgrunn. Å informere andre om sine egne opplevelser med kosmetiske inngrep må influensere for min del gjøre. Kosmetiske inngrep mener jeg også at folk må få lov til.

– Min grense går mellom å dele egne opplevelser og å gjøre inngrep mer attraktivt. I ”mer attraktivt” legger jeg blant annet økonomisk i form av rabattkoder og overdrevent fokus på ”se hvor fin jeg er blitt nå” og hvor ”enkelt” det er. Jeg syns helt ærlig det er moralsk sett drøyt, og det burde ikke være lov å reklamere for kosmetiske inngrep. Personer som virkelig ønsker for eksempel Botox eller Restylane burde oppsøke informasjonen selv og få den av en forsvarlig aktør. Ikke via en rosablogger. Og i hvert fall ikke via «få 10 prosent ved å oppgi NAVN10».

2. Absolutt ikke. Ifølge Statens legemiddelverk er det ikke lov å reklamere for reseptbelagte legemidler som for eksempel Botox, og flere influensere har fått advarsler. Det finnes dessverre måter å lure seg unna regelverket, og vi burde ha strengere rammer. At influensere lurer seg unna regelverket for å fremme inngrep er helt på trynet.

– Dette skaper også en inngang til kosmetiske inngrep, og kan hevdes at det setter terskelen lavere for å gjøre flere eller større inngrep seinere. Dersom en person ønsker å undergå et kosmetisk inngrep burde ikke en tredjeperson tjene på dette.

3. Influensere har moralsk sett et viss ansvar på grunn av mengden og alderen til personer de når ut til. Mange føler nok at de blir ufrivillig påtvunget et ”forbilde-press”, men uten personene de har innflytelse på er de ikke influensere. Ved å gi ut rabattkoder til kosmetiske inngrep som om det skulle vært en leppestift er med å normalisere kosmetiske inngrep.

– Jeg mener ikke at influensere må la være å undergå kosmetiske inngrep selv, ikke poste bilder de er fornøyd med eller slutte å prate om kropp, mat eller utseende. Jeg foretrekker personer som er åpne om sine inngrep, og ikke får følgerne til å tro at de var født med så store lepper, pupper eller rumpe. Det kan være skadelig det også.

– Nå som vi vet at det kan skade folk, så er det lov å tenke over hva man publiserer og ta hensyn. Jeg mener at innholdet og ansvaret går parallelt med antallet følgere og alderen på dem som eksponeres for innleggene.

Publisert:
Oppdatert:
  1. Blogg
  2. Åse Michaelsen
  3. VGTV
  4. Leserinnlegg
  5. Linda Hofstad Helleland

5 på gata om influensere og kroppspress

Rabattkoder på «fillers», plastiske operasjoner og retusjerte reklameplakater. Hva synes ungdommene er greit, og blir de påvirket?

Oppdatert:
  • Pernille Filippa Pettersen
    Journalist

Relaterte artikler

  1. AKTUELT
    Retusjert reklame skal merkes. Det synes plastiske kirurger i Stavanger er helt greit
    2 ÅR SIDEN
  2. LIVSSTIL
    Elisabeth droppet ut av skolen som 16-åring for å satse som modell: – Gjør du noe annerledes får du kritikk
    2 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    Elin Bergius (25) om nye bloggregler: – Jeg har fått tilbud om gratis operasjoner flere ganger
    2 ÅR SIDEN
  4. LIVSSTIL
    Julie (20) deler livet i militæret med over 33.000 Instagram-følgere
    2 ÅR SIDEN
  5. LIVSSTIL
    Julie (20) deler livet sitt med 33.000 Instagram-følgere
    2 ÅR SIDEN
  6. AKTUELT
    – Plutselig slo det meg. Jeg er en av dem som andre ser opp til, og som andre blir påvirket av.
    2 ÅR SIDEN