Morten (29) kjørte 3000 kilometer i ferien - med elbil!

Morten Wiik-Larsen (29) fra Ganddal hadde hørt at Rhinen-området var et spesielt fint sted å dra på bilferie og bestemte seg for å kjøre ned. At han hadde elbil, var ingen hindring.

Morten Wiik-Larsen fra Sandnes har kjørt elbil i halvannet før. Turen til Rhinen er den lengste sålangt
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

– Det måtte jeg prøve ut, sier Wiik-Larsen.

Denne sommeren hadde han og samboeren ikke helt bestemt seg for hvor de skulle feriere. Wiik-Larsen hadde fått anbefalt bilferie til Rhinen-området, men lurte på hvordan det kom til å gå, med tanke på at de hadde elbil.

Med den forrige bilen paret eide, var det ikke aktuelt. Den hadde bare en rekkevidde på mellom ti og 15 mil. Men den nye, som de hentet i mai, har rekkevidde på det dobbelte.

– Jeg sjekket med lading, og fant ut at det var fullt mulig, så da bestemte vi oss for å kaste oss ut i det, sier Wiik-Larsen.

Det var NRK som omtalte saken først.

Følg Byas.no på Instagram!

LES OGSÅ:

Les også

Tore Allan (32) kjører rundt med alle eiendelene sine i en bobil

Fikk rare blikk

Wiik-Larsen vet ikke om han vil kalle seg en elbil-entusiast, men forteller at han er veldig interessert i teknologien bak elbiler og synes det er spennende.

Totalt kjørte paret 3000 kilometer. Det ble noen stopp underveis, og spesielt etter en runde på autobahn.

For å spare på strømmen, kjørte de ikke i 130 kilometer i timen på de tyske motorveiene, slik de andre gjorde. De holdt seg i 100 kilometer i timen.

– Det var mange som kikket dumt på oss. Jeg ville nesten hatt et skilt der det sto «I drive electrically», sier han og ler.

Morten Wiik-Larsen ble anbefalt å dra til Rhinen med bil. På dette bildet kan man jo skjønne hvorfor...

Kjente på rekkeviddeangsten - men bare en gang

Han hadde planlagt ruta nøye i forkant, og satt seg inn i hva som krevdes i de ulike landene for å lade. I Danmark, for eksempel, trenger man en slags brikke, mens man i Tyskland trenger en app.

Stort sett hadde han lagt inn lading på riktig tidspunkt, men det var også en gang han fikk kjenne på «rekkeviddeangsten».

Et ladepunkt i Tyskland ville nemlig ikke virke. Paret hadde 20 prosent strøm igjen, og var usikre på om det ville holde til neste ladepunkt.

– Da hadde jeg litt halvangst, sier Wiik-Larsen.

De fikk låne et vanlig strømuttak i 30 minutter, og da den tiden var gått, prøvde de ladepunktet igjen. Da virket det heldigvis. Egentlig er Wiik-Larsen overrasket over at han ikke kjente mer på «rekkeviddeangsten».

Mer populært å feriere med elbil

Flere ferierer med elbil - det viser en undersøkelse Elbilforeningen har fått gjennomført, skriver NRK. 37 prosent av norske elbil-eiere drar på langtur med minst en overnatting. Tallet har økt fra 30 prosent i 2017.

– Det er fullt mulig. Dekningen av ladestasjoner i Norge og Europa, er god. Men det krever planlegging, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland til NRK.

Det ble litt lading underveis, men heldigvis hadde paret lagt opp ruta etter ladepunktene.

– Anbefales

I snitt brukte paret mellom 30 og 45 minutter per lading. Den tiden brukte de til spising og avslapning.

Lengste etappen var på 1100 kilometer. Den brukte de 18 timer på.

Økonomisk sett, tror Wiik-Larsen at det er hakket billigere med elbil enn med vanlig bil. I sum brukte de i underkant av 2000 kroner på å lade. Regner man en krone per kilometer med fossilt brennstoff, har paret altså spart 1000 kroner.

– Jeg vil definitivt anbefale denne turen til andre. Så lenge man legger inn maksetappen utifra hvilken type elbil og reisefølge man har, kan det bli bra, sier han.

Publisert: