Aktuelt

– Korteste leveringen var på 20 meter

Nibbler fikk sin ilddåp da de bestemte seg for å tilby gratis levering forrige søndag.

Publisert:
  • Magnus Nødland Skogedal
Kjetil Tversland og Lise Dybvig i Nibbler starter levering av mat, fra ulike restauranter. Foto: Magnus Nødland Skogedal.

– Vi fikk virkelig stresstestet systemene våre, det var hektisk, sier konseptutvikler Kjetil Tversland.

Etter at de sist uke begynte med levering på døra, blant annet ved hjelp av taxi, har de fått flere hundre bestillinger. De lengste er på over ti kilometer, den korteste veldig mye kortere

– 20 meter er til nå den korteste leveransen jeg har gjort. Ellers har det blitt en del til hotellgjester, folk som er på jobb, og jeg har vært flere ganger på hyblene ved UiA og levert mat, sier sjåfør Lise Dybvig.

Foto: Magnus Nødland Skogedal.

Leverings-elbil

De håndterer mange leveranser selv, og har gått til innkjøp av en ny elektrisk bil.

– Den har en rekkevidde på 300 kilometer, og i sentrum er det fullt av hurtigladere så det skal ikke være noe problem å benytte bilen til leveringer. Det blir gøy å kunne teste dette ut, sier Kjetil.

- LES OGSÅ:

LES MER:

Dette blir den nye hovedkarakteren i siste sesong av SKAM

Han ser ikke bort ifra en utvidelse til nye byer dersom de får etablert konseptet slik de ønsker i Kristiansand.

– Vi satser for fullt nå, og ser at dette er noe folk og bedrifter ønsker. I dag kan man få alt på døra. Vi vil få det til å fungere godt her i byen, og så utvide til andre byer, for eksempel med en franchise-ordning, sier Kjetil.

De rosa Foodora-budene er godt synlige, her fra Oslo. Foto: Rolf Øhman / Aftenposten.

- LES OGSÅ:

LES MER:

Skal levere mat på døra – med taxi

Sykler og mopeder?

Noen som allerede har fått det til og ekspandert er matleverandørene Foodora i Oslo og Bergen. Med sine rosa sykler leverer de mat på døra, noe de har gjort i snart to år.

– Vi ble fantastisk godt mottatt da vi startet, og jobbet oss forsiktig opp. I Oslo startet vi i juli 2015, og i november i fjor ekspanderte vi til Bergen. Logistikken jobber vi mye med, for vi skal kunne levere retten på døra på en god måte en halvtime etter bestilling, sier daglig leder av Foodora i Norge, Carl Johan Tengberg.

Sykler og mopeder er løsninger som Nibbler også ser på, men foreløpig er det bil som gjelder. De rosa syklene til Foodora har blitt et vanlig syn i bybildet i hovedstaden.

– Internasjonalt benytter Foodora seg av flere forskjellige leveringsmetoder, men i Norge er det foreløpig kun sykkel som gjelder. Sykkel er godt å bruke i store byer, man kommer seg enkelt fram, og så liker vi det miljøvennlige aspektet med det også, sier Carl Johan.

- LES OGSÅ:

LES MER:

Janne og Omar solgte alt de eide og dro på tur på ubestemt tid. Hvordan gikk det egentlig?

Foto: Shutterstock / NTB scanpix.

– Tøff bransje

– Er matlevering på døra framtida?

– Det er en tøff bransje. Matbransjen er i endring, men gjøres ting på riktig måte er det definitivt en framtid med det vi holder på med, sier han.

Kjetil Tversland sier at Nibbler ikke er redde for å få konkurranse fra andre aktører.

– Vi ser for oss at vi kan eksistere sammen med andre matleverandører. Vi tilbyr jo noe annet, nemlig levering på lange avstander, sier han.

Tengberg vil ikke svare på om Foodora ser på Kristiansand som et nytt satsingsområde.

LES MER:

Foreløpig er det kjent at de har lyst å prøve seg i Stavanger.

– Vi ser alltid etter nye steder å ekspandere til, men vi kan ikke kommentere om vi har tenkt å etablere oss i Kristiansand, sier han.

- LES OGSÅ:

LES MER:

– Kan jeg ta bachelor i ernæring hvis jeg er veganer?

Publisert:
  1. Foodora

Rosa syklister tar opp kampen mot Nibbler

Tyske Foodora tar opp kampen mot lokale Nibbler om å levere mat på døra til sultne kristiansandere.

Oppdatert: