Trekker tilbake omstridt «sugardating»-plakat
Forbrukerombudets konklusjon er at den er ulovlig. Men kampanjen fortsetter til andre norske byer - med noen justeringer.
Forrige uke ble det klart at Forbrukerombudet mener at reklamen som lokker kvinnelige studenter til å inngå forhold med såkalte «sugardaddies» er ulovlig, melder VG.
– Denne typen markedsføring bryter klart med likeverdet mellom kjønnene og er derfor ulovlig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til VG.
Nettstedet har inntil videre stanset kampanjen.
Kommer om to-tre uker
Rich Meet Beautiful-gründer Sigurd Vedal er imidlertid fast bestemt på at kampanjen skal videre til de andre store byene i Norge snart.
– Vi skal være på plass i Stavanger, Bergen og Trondheim innen to-tre uker slik planene foreligger nå, skriver han i en e-post til Byas.
- Den omtalte kampanjen rettet seg bevisst mot studenter. Noe studentene ved UiS ikke var særlig begeistret over.
– Mer kjønnsnøytral
Vedal selv mener ikke at den omstridte kampanjen er kjønnsdiskriminerende, men forteller at nettdatingtjenesten nå vil gjøre noen endringer i kampanjen.
– Vi ønsker at reklameplakaten skal oppfattes mer kjønnsnøytral ovenfor menn og kvinner. Vi ønsker å følge loven og samarbeide med Forbrukerombudet, men vi ser ikke på plakaten som kjønnsdiskriminerende, legger han til.
MER FRA BYAS: