Aktuelt

Nå vil Apple selge følelsene dine

Hørt om humørbasert reklame? Ikke helt ok, mener Forbrukerrådet.

Publisert:
  • AV: Geir Amundsen, RIKS

I februar fikk Apple godkjent en patentsøknad på en teknologi som blant annet gjør "humørbasert reklame" mulig.

Ved å samle inn og analysere data - som skritt, puls, kroppstemperatur og stemmeleie - kan man finne ut av hvilket humør du er i.

\- Det åpner for en følelsesbasert og personifisert markedsføring det kan være vanskelig for forbrukerne både å forstå og beskytte seg mot, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Gjett hvilken emoji vi bruker mest?

Forbrukere må være obs

Som for eksempel reklame rettet mot deg når du er i en sårbar situasjon.

Forbrukerrådet frykter også ulike former for diskriminering og såkalt «profilering» av forbrukerne. Det kan også hende at dataene som samles inn er utdaterte eller direkte feil.

\- At du kjøper en cola i butikken, behøver ikke bety at det er som du drikker den. Det kan igjen føre til at du som forbruker i fremtiden kan få tilbudt dyrere helseforsikring enn naboen fordi «systemet» tror du har en usunn livsstil, sier Myrstad som mener vi står ovenfor flere mulige former for diskriminering, ikke bare på pris.

Han mener norske og europeiske forbrukere nå må være svært obs på hva de går med på.

\- Gir vi etter for presset fra de store teknologigigantene, er det gjerne ikke så lett å snu senere hvis man ombestemmer seg.

Fordelene

Daglig leder Kenneth Eriksen i bransjeorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) mener målrettet reklame er fremtiden.

\- Informasjon om kundenes følelser kan bli brukt til å veilede den stressede kunden til korrekt sted på kortest mulig tid, som til kassen med kortest kø eller til riktig reol for varen. Men dette krever masse data som ikke er lett tilgjengelig i dag.

\- Så lenge dataene ikke knyttes til individ eller identifiserer individer, mener vi at datainnsamling for å gjøre markedsføring mer målrettet er av det positive, understreker han.

Forbrukerrådet er ikke bare negative til mulighetene som ligger i å kartlegge følelser.

\- Det vil komme mange gode og relevante tjenester ut av dette. Vårt fokus er å dra nytte av fordelene, men unngå at vi får en utvikling der forbrukerne blir forsvarsløs og uten rettigheter, sier Myrstad.

Apple har ikke ønsket å kommentere saken.

**LES OGSÅ:

LES MER:

Topp 10 Tinder-moments

Publisert:
  1. Underholdning
  2. Forbrukerspørsmål

Visste du at Tinder kan utnytte innholdet ditt?

Nå klages datingtjenesten inn for Forbrukerombudet.

Oppdatert:
  • May Synnøve Rogne

Relaterte artikler

  1. KULTUR
    Visste du at Tinder kan utnytte innholdet ditt?
    5 ÅR SIDEN
  2. AKTUELT
    – Vilkårene er altfor kompliserte til å sette seg inn i
    3 ÅR SIDEN
  3. AKTUELT
    Forbrukerrådet lanserer ny pris-app - disse butikkene er billigst
    3 ÅR SIDEN
  4. AKTUELT
    Vil gi Anna Rasmussen bot på 100.000 kroner
    2 ÅR SIDEN
  5. AKTUELT
    Vil gi Anna Rasmussen bot på 100.000 kroner
    2 ÅR SIDEN
  6. AKTUELT
    Line trodde hun var grønn: Vet du hva genseren eller buksa di inneholder?
    1 ÅR SIDEN