Nå skal Lervig brygge øl i Canada

Stavanger-bryggeriet ser også på mulighetene for å brygge i USA og Australia. – Et helt nytt kapittel for oss, sier daglig leder Anders Kleinstrup.

Oppdatert:
For første gang skal Lervig brygge eget øl utenfor Norges grenser. Her er daglig leder i Lervig, Anders Kleinstrup.

Selskapet sender nå en av sine bryggere, kanadiske David Graham, til Canada for å brygge Lervig-øl. Startskuddet for bryggingen går 12. juni, og det er første gang selskapet lager sin egen øl utenfor landegrensene.

Lervig-sjefen ønsker derimot ikke å røpe hvor i Canada produksjonen finner sted.

– Det er mye arbeid som ligger bak for å få dette i stand. Nå skal vi først teste om vi kan levere den rette kvaliteten. Når de første produktene er klare, vil produsenten i Canada fremgå på boksen som også vil ha sin egen Canada-signatur i designet, sier Kleinstrup.

Ferskvare

I fjor brygget ølprodusenten to millioner liter øl, rundt halvparten ble sendt ut av Norge. Bare i januar i år ble 60 prosent av ølen eksportert til utlandet.

De sterkeste sortene, som for eksempel en stout, tåler en tre måneders lang reise med båt til Australia. For andre ølsorter er ikke levetiden like lang.

Luftveien er en mulighet og blir brukt av bryggeriet i dag. Klart det er stas å drikke en IPA i Tokyo tre dager etter at den ble sendt ut av fabrikken i Hillevåg, men en slik transport koster mye penger.

– Øl er ferskvare og noen typer må fort fram. Derfor tar vi nå en risiko og prøver oss i Canada med en ny øltype som vi brygger selv. Det er et helt nytt kapittel for oss, sier Kleinstrup.

Allerede i fjor snakket bryggerimester i Lervig, Mike Murphy (bildet) om satellittbryggerier.

Satellittbryggeri

Den nye ølen er en IPA som har fått navnet «Oot and aboot», en kanadisk sving over uttrykket «out and about».

Det er bryggerimester Mike Murphy og Graham som har brukt nettverket sitt for å få avtalen i havn. Han forteller at det første partiet kun vil være på 2000 liter.

– Blir dette en suksess, vil det legge grunnlaget for tilsvarende prosjekter i andre land, sier Murphy, som også speider etter mulige bryggerier det går an å leie kapasitet av i USA, Australia og Asia.

Allerede i fjor, da Lervig fylte 15 år, snakket Murphy om satellittbryggerier. Det kan være alt fra en egen bar med et mikrobryggeri, til en samarbeidsavtale med et bryggeri om å produsere Lervig-øl.

– Vi er ikke konkurransedyktige nok dersom IPA-en vår er to måneder gammel når den kommer fram. Derfor gjør vi dette, sier Murphy.

Canada har en lignende monopol-politikk på alkohol som i Norge. Et innpass her kan derfor være verdt mye for Lervigs rykte i Nord-Amerika, men også økonomisk.

Produksjonshallen til Lervig i Hillevåg. I 2019 forventer selskapet å brygge tre millioner liter øl.

Vil brygge mer

Kleinstrup sier at det ikke er noen planer om å etablere egne Lervig-bryggerier i utlandet, og enn så lenge er det ikke Lervigs klassikere som skal brygges i Canada.

– Det er mye som må testes først. Selv om vi bruker akkurat de samme ingrediensene som vi ville gjort her hjemme, kan smaken bli forskjellig på grunn av vannkvaliteten. I tillegg har alle bryggerier en egen «house flavor», som kommer av rør og annet produksjonsutstyr, forteller Kleinstrup.

– Men er det dette som er planen på sikt?

– Det er en langsiktig strategi om at ølen som vi brygger her i Stavanger også skal kunne brygges i utlandet, ja, sier Kleinstrup.

Publisert:
Oppdatert:

Lervig bygger pub og bryggeri på Eiganes med plass til 160 gjester

Tirsdag rullet de første tankene inn i lokalet. Målet er å åpne 1. august.

Oppdatert: