Aktuelt

50 influensere får advarsel for mangelfull reklamemerking

Forbrukertilsynet har avdekket et stort omfang av dårlig reklamemerking blant influensere på Instagram og Tiktok. 50 av dem får advarsel fra tilsynet.

Publisert:
Linni Meister stiller seg kritisk til advarselen fra Forbrukertilsynet. Meister sier hun aldri tidligere har fått beskjed om mangelfull reklamemerking, og at hun gjør så godt hun kan. Her fra da hun ankom Vixen Blog Awards i 2015.

Linni Meister, Gine Margrethe Qvale, Camilla Pihl og Espen Hilton er blant influenserne som har mottatt advarsel, skriver TV 2.

  • Følg Byas på Instagram

– Vi forventer at aktørene innretter seg og sørger for at innleggene er merket tydelig fremover. Hvis ikke risikerer de at vi må stramme til og ilegge økonomiske sanksjoner ved nye lovbrudd, sier seksjonssjef Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet.

35 annonsører er også blitt advart, deriblant Cubus, Lindex og Sørlandschips.

LES MER:

Ellos får kritikk for influenser-reklame: – Et eksempel på hvordan fettfobien sprer seg

Forbrukertilsynet viser til konkrete eksempler på lovbrudd, og at det er annonsørene som har hovedansvaret for at loven følges. Annonsørene må sørge for opplæring og oppfølging av influenserne.

Annonsørene har fått frist til 26. november med å kommentere forholdene og bekrefte at de vil etterleve kravene i markedsføringsloven. Om ikke, og dersom tilsynet oppdager nye brudd, står annonsørene i fare for å bli ilagt økonomiske sanksjoner.

Linni Meister stiller seg kritisk til advarselen fra Forbrukertilsynet, og sier hun aldri tidligere har fått beskjed om mangelfull reklamemerking. Hilton og Qvale beklager at merkingen ikke har vært god nok. Lindex og Sørlandschips synes det er positivt at tilsynet følger opp, mens Cubus peker på at reglene har vært uklare.

LES MER:

Influensere får krass kritikk for ny nettbutikk

LES MER:

Svarer på nettbutikk-kritikken: Mener folk ikke vet hva de snakker om

Publisert:
  1. Markedsføring
  2. Forbrukertilsynet

Facebook er i hardt vær og anklagene tårner seg opp

Facebook hevder å ville knytte verden tettere sammen, men dette bildet har for lengst falmet. Oppslutningen blant unge faller og anklagene tårner seg opp.

Oppdatert:
  • NTB

Relaterte artikler

  1. AKTUELT
    «Black week»: Her er fem råd
    13 DAGER SIDEN
  2. AKTUELT
    Snart flytter en annen klesbutikk inn her
    21 DAGER SIDEN
  3. AKTUELT
    Milla (16) er ordfører for de unge i Sandnes - tar et oppgjør med dårlige rykter
    20 DAGER SIDEN
  4. AKTUELT
    Unge mindre lykkelige enn før: – Overraskende
    20 DAGER SIDEN
  5. AKTUELT
    Åpner Stavangers første e-sportsenter: – Ønsker å være en møteplass for mange
    18 DAGER SIDEN
  6. AKTUELT
    HELGÅ: Enda en gjenåpningsfest, ny museumsperle og minigolfklubb
    18 DAGER SIDEN